Råd önskas för pelletspanna på båt
-
- Späd planta
Råd önskas för pelletspanna på båt
Hej, då min gamla sjövärmepump lagt av funderar jag på att skaffa pelletspanna ombord. Jag har sedan två år börjat mata min vedkamin med pellets i korg och det fungerar klockrent. Vad gäller pannor och brännare däremot är jag komplett novis. Sjövärmepumpen på 6kW i kombination med kaminen klarade hålla värmen ner till noll grader, sen stöttade jag med elpatron i ack-tanken (320l). Som jag förstår det behöver jag en liten panna och en mindre brännare. En Bionet12 hade varit bra tror jag men den har utgått. En liten Ulma eller PellmaxUB skulle kunna få plats men jag tycker 20kW brännare verkar för stort. Nån som vet var man kan få tag på brännare med lägre effekt? För visst kommer en för stor brännare slå på-av hela tiden (som min sjövärmepump om våren...)?
Alla tips, råd och bra frågor mottages tacksamt!
(Den största anledningen för mig att gå över till pellets vore att kunna förlänga tiden off-grid, dvs när vi är ute i skärgården med båten. Så ju mindre el pannan/brännaren drar desto bättre. Låg vi vid kajen hela tiden skulle jag köpa ny värmepump)
Alla tips, råd och bra frågor mottages tacksamt!
(Den största anledningen för mig att gå över till pellets vore att kunna förlänga tiden off-grid, dvs när vi är ute i skärgården med båten. Så ju mindre el pannan/brännaren drar desto bättre. Låg vi vid kajen hela tiden skulle jag köpa ny värmepump)
Pajad sjövärmepump. GK 9/5 Vedkamin med pellets. Borö acktank 320l. Borö Solfångare (h2o). 1,5kW Solpaneler (el). 9kW elpatron. Allt monterat i ett mindre fartyg 21x5m med ca 55kvm boyta som helst kör omkring i Mälaren.
Re: Råd önskas för pelletspanna på båt
Du ställer ner effekten på brännaren bara.
NBE's minsta på 10kW är väl ett alternativ. Den kan modulera ner effekten till 2kW så den sparar ström genom att inte tända så ofta och tändelementet drar bara 250W. Det finns brännare som drar över 1kW i upptändningen, det är väl också något att tänka på i en båt.
Aj, ser ju nu att du har acktank, då har du förstås ingen större nytta av att den kan gå ner till 2kW...
Aj, ser ju nu att du har acktank, då har du förstås ingen större nytta av att den kan gå ner till 2kW...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-
- Späd planta
Pratade med tekniker på Ulma och deras MiniBasic med 20kW brännare verkar vara ett alternativ. Tändelementet är på 400W (är överkomligt off-grid tror jag). Nån som har erfarenhet av pannan och deras brännare?
Pajad sjövärmepump. GK 9/5 Vedkamin med pellets. Borö acktank 320l. Borö Solfångare (h2o). 1,5kW Solpaneler (el). 9kW elpatron. Allt monterat i ett mindre fartyg 21x5m med ca 55kvm boyta som helst kör omkring i Mälaren.
Har deras lite mer "exklusiva" grejer och det fungerar bra. Skulle du få för dig att köpa basic så köp till lambdastyrning som finns till den brännaren. Ska för övrigt komma även till deras TCA brännare senare i år.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
-
- Späd planta
Ok ... frågorna hopas:
Lambdasond?
TCA - tryckluftsrengöring - det låter bra men 7000kr dyrare...?
Läser att Ulmas brännare har överfallsmatning - är det inte bättre med matning underifrån som jag hört Bionet12 hade?
Lambdasond?
TCA - tryckluftsrengöring - det låter bra men 7000kr dyrare...?
Läser att Ulmas brännare har överfallsmatning - är det inte bättre med matning underifrån som jag hört Bionet12 hade?
Har sysslat med de flesta fabrikat genom åren och måste ge Ulma ett stort + Sedan sotningsspaken (som även den var en bra innovation) blivit borta har jag under 3 år inte sålt några reservdelar eller fått reklamationer alls på dessa brännare. Kör man mot tank spelar det i stort sett ingen roll vad brännaren har för effekt och då tom eftersträvar man att inte ,som i de undermatande ,ha en underhållsglöd i brännkoppen. Tex den danska modellen med att anpassa effekten till rådande behov är heller inte nödvändig. Nu låter det säkert som jag jobbar hos brännarfabrikanten ifråga, men det gör jag inte. Mindre anläggningar kan annars köras mot en pelletkamin där man samtidigt har en översyn av förbränningen genom glaset och vill man inte se brasan finns täckta diton http://www.caminettimontegrappa.it/ita/ ... cqua/aktiv
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Nej, tryckluft som i TCA är nog lite överkurs för sig. Eftersom du nog inte kommer ha någon jätte förbrukning så är det nog inte så jobbigt för sig att ta bort brännaren och rengöra. Basic brännaren verkar ha ett smidigt svängfäste vad jag kan se med som gör det smidigt.
Lambdasond kanske är lite överkurs för dig med eftersom det säkert inte är gratis. Det den gör är i alla fall att alltid ställa in förbränningen automatiskt. Så alltid anläggningen körs optimalt och med bäst verkningsgrad.
Angående matningen kommer du nog få olika svar. Jag ser det som mindre grejer som kan krångla när man har överfallsmatning.
Lambdasond kanske är lite överkurs för dig med eftersom det säkert inte är gratis. Det den gör är i alla fall att alltid ställa in förbränningen automatiskt. Så alltid anläggningen körs optimalt och med bäst verkningsgrad.
Angående matningen kommer du nog få olika svar. Jag ser det som mindre grejer som kan krångla när man har överfallsmatning.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
-
- Späd planta
Tack för alla svar! Då verkar inte en Ulma helt fel iaf
. Dags att mäta lite noggrannare för att se att jag kan få pannan nerför lejdaren samt mäta ut var veckoförrådet kan bo.
Nån som vet/har åsikt om skorstensdragning: det smidigaste vore om jag kunde dra 2m pipa horisontellt i taket från pannan till bef. skorstenschakt och sen 4m rätt upp. (Då slipper jag ta nya hål och dra ny skorsten genom diskmaskinen...) Tror ni det kan fungera?

Nån som vet/har åsikt om skorstensdragning: det smidigaste vore om jag kunde dra 2m pipa horisontellt i taket från pannan till bef. skorstenschakt och sen 4m rätt upp. (Då slipper jag ta nya hål och dra ny skorsten genom diskmaskinen...) Tror ni det kan fungera?
Går det inte ens att få lite lutning? Jag TROR det går bra att dra hyfsat horisontellt men det påverkar givetvis draget och kan vara svårt att få till. Sen måste du ju ha extra sotlucka på det röret. Kommer det en sotare och sotar hos dig? Om inte annat har du väl ett hus där du har en sotare du kan ringa och rådfråga.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
-
- Späd planta
Lite lutning går nog att få - då måste jag bara ducka mer när jag skall förbi i maskinrummet:). Nån sotare har jag inte - och inget hus heller. Min båt är min borg! Men jag skall kolla om jag kan lura ner nån sotare i maskinrummet mot betalning.
I skrivande stund dyker det upp en Ecotec A3 15kW brännare för inga pengar på Blocket tillsammans med skruvar och matningsmojänger. Nån som vet nåt om en sådan brännare?
I skrivande stund dyker det upp en Ecotec A3 15kW brännare för inga pengar på Blocket tillsammans med skruvar och matningsmojänger. Nån som vet nåt om en sådan brännare?
Eftersom du har tank så skulle kanske en Ecotec mini Q20 panna funka, den är ju inte mer än 1 meter hög.
och med tank så brinner det ju en bra stund innan den stannar även om du kör på hög effekt.
och med tank så brinner det ju en bra stund innan den stannar även om du kör på hög effekt.
Senast redigerad av micke_932 den ons 16 sep, 2015 09:18, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Om du vill elda mot acc-tanken så kanske en laddpanna med liten volym vore något? Det låter inte som du har något sanslöst effektbehov, så då skulle jag köpa en brännare som har maxeffekt nog för att klara även kalla vinterdagar.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
-
- Späd planta
Här kommer en ny fråga ang. det förestående pelletsprojektet - min skorstenssvetsare har inte tid att hjälpa mig så jag funderar på att göra jobbet själv med modulskorstenar http://www.nordicheating.se/produkter/s ... tenar.aspx
Nån som har erfarenhet av dessa? Är det bara för kaminer eller går det att använda till panna?
Nån som har erfarenhet av dessa? Är det bara för kaminer eller går det att använda till panna?
Bör inte vara några problem, det står dessutom:
"så blir BIOMODUL ett bra val oavsett om det gäller ett montage inomhus eller utomhus, till kamin, panna, spis eller bastuugn"
"så blir BIOMODUL ett bra val oavsett om det gäller ett montage inomhus eller utomhus, till kamin, panna, spis eller bastuugn"
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)