Jag planerar att byta ut min gamla kombipanna som jag eldar med pellets mot en ny pelletspanna.
Till den gamla har jag två acktankar med vvberedare i den ena. Kopplingen mellan är ett laddsystem.
Jag har har tänkt att jag ska sätta in en pelletspanna med vvberedare och koppla den mot acktankar för att på så sätt ha mer varmvatten som värmer i beredaren.
Jag har haft fyra hantverkare som tittat på detta och den sista sa att acktankar är onödigt om man sätter in en ny modern pelletspanna. De första tre sa inget om detta så nu är jag lite som åsnan mellan två hötappar...
Efter att ha kollat runt på forumet så ser jag att det är fler som är inne på att skippa acktankarna.
Kan någon förklara för mig varför jag ska skippa dom, gärna på ett enkelt sätt så att även en femåring ska förstå..
Säger inte att det är fel att inte ha några acktankar, måste bara förstå varför framförallt pga att frugan är låst vid acktankar och henne avfärdar man inte så lätt utan vattentäta bevis..
Pelletspanna med eller utan acktankar..?
-
- Ungskog
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Pelletspanna med eller utan acktankar..?
Att kombinera en komplett pelletspanna med två acktankar som du beskriver är ingen bra idé.
Fler komponenter som ger värmeförluster, samt krångligt att styra värmeuttaget så acktankarna utnyttjas till max.
Antingen väljer man en pelletspanna med varmvattenberedning och ev. elvärme eller en laddpanna t.ex. Ulma´s som enbart laddar en acktank med varmvattenberedning. Att ha ytterligare tankar är onödigt och ökar bara förlusterna. Laddpannan har liten volym som snabbt värms upp vid start och får kallna ner mellan laddningarna.
En komplett pelletspanna kostar c:a 80-100 000 kr med installation.
Köper du istället en laddpanna till din befintliga tekniktank och laddomat kommer du undan med hälften.
Fler komponenter som ger värmeförluster, samt krångligt att styra värmeuttaget så acktankarna utnyttjas till max.
Antingen väljer man en pelletspanna med varmvattenberedning och ev. elvärme eller en laddpanna t.ex. Ulma´s som enbart laddar en acktank med varmvattenberedning. Att ha ytterligare tankar är onödigt och ökar bara förlusterna. Laddpannan har liten volym som snabbt värms upp vid start och får kallna ner mellan laddningarna.
En komplett pelletspanna kostar c:a 80-100 000 kr med installation.
Köper du istället en laddpanna till din befintliga tekniktank och laddomat kommer du undan med hälften.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Acktankar ger en fin reserv. Om man tex glömt fylla på veckoförådet m.m ...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
De första sa väl inget för att det blir mer pengar till dem vid installationen
. Mer grejer som ska monteras=dyrare. Personligen så vill jag ha ett system som är så lätt som möjligt att förstå mig på. Jag hade inte velat ha massa extra laddomater, rör, kopplingar, ventiler och så vidare. Personligen ser jag inget behov av vad man ska ha ack tankar i en modern lösning för pellets.
Ända anledningen jag ser till dig är om du enbart köper en laddpanna och om hela kalaset då blir billigare. Å andra sidan så varför inte sälja tankarna och lägga de pengarna på en renodlad panna. Anledningen till att inte ha ack tankar är att de inte behövs. Skillnaden är vedpanna där ofta det pratas om så mycket tank som möjligt för att slippa elda varje dag. Pelletspannan eldar till skillnad från en vedpanna när det behövs, därav ingen anledning till att lagra massa varmt vatten.
Det du dock ska försäkra dig om är att anläggningen klarar att tappa upp ett varmt bad mitt i vintern för annars kan nog frugan bli arg
. Men det ska de flesta anläggningar klara idag.

Ända anledningen jag ser till dig är om du enbart köper en laddpanna och om hela kalaset då blir billigare. Å andra sidan så varför inte sälja tankarna och lägga de pengarna på en renodlad panna. Anledningen till att inte ha ack tankar är att de inte behövs. Skillnaden är vedpanna där ofta det pratas om så mycket tank som möjligt för att slippa elda varje dag. Pelletspannan eldar till skillnad från en vedpanna när det behövs, därav ingen anledning till att lagra massa varmt vatten.
Det du dock ska försäkra dig om är att anläggningen klarar att tappa upp ett varmt bad mitt i vintern för annars kan nog frugan bli arg

Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
I en annan tråd så har en "modern anl" sjunkit i värde med 10000/år. Så pussla med omoderna prylar kan löna sig.... Och vill man komplettera med en vedpinne då och då, så kan acktank bli aktuell.
Glöm inte totalekonomin.
Glöm inte totalekonomin.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA