Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Skriv svar
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av Jonaslatt »

Tjänar man på att ställa upp eller sänka kW på brännaren?

Har ett hus på 130 kvd halva huset har golvvärmen.
Nya element i andra halva, Nya fönster.
Tät kåk och nytt ftx ventilationssystem.

Har en pellx 20.
Ska försöka ställa in den lite imorgon.

Startdos runt 3dl verkar va standard.
Men hur ska jag ställa kW?

Jag såg någon stans att man kunde mäta upp kW genom att samla alla pellets i ett viss antar minuter mm.
Någon som vet något om detta?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kw?

Inlägg av danei »

Det har snurrat en del trådar i ämnet, men kort. Pannan kan ta upp mer av energin ju lägre effekt man har. Har man för låg effekt blir det för stort värmeupptag och för låg rökgastemperatur, med kondensproblem som följd. Men om man tar med brännarens verkningsgrad så tappar man i allmänhet verkningsgrad på låga effekter, eftersom de inte klarar att gå med vettig verkningsgrad på låg effekt. Så om du inte har en onödigt hög rökgastemperatur har du inget att vinna på att sänka effekten.

Det där med enheter och storheter ska du nog fundera lite på, det blir mer lättläst då.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av jumpingtiger »

Orginalinställning på min kmp 21 var 25 kW även fast den är gjord för max 20. Så det kan vara värt att kolla upp!
Va ganska opålitlig men det botades när jag sänkte till 14-15 kW. Det blev jämnare matning och färre starter och effektivare verkningsgrad. Rekommenderas [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av Jonaslatt »

Kanon och tack för de tydliga svaren.

Ska mäta upp och se hur många kw den ligger på nu. Men någon som snabbt kan förklara hur det va man räknade ut kW. Har glömt det. Vet att man skulle väga all pellets man fick under 6 minuter? Sen?
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av Cicaro »

1 kg ~ 4,5-5 kWh beroede på fabrikat osv

kWh/h = kW

Dvs räkna ut hur många kg pellets som matas fram under 6 minuter. Ta den summan gånger 10, multiplicera sedan med pelletsens energiinnehåll.

Om effekten är 15kW så bör skruven mata fram pellets motsvarande 1,5 kWh på 6 minuter, vilket med ett energiinnehåll på 5 motsvarar 0,3 kg pellets.

Det är dock inmatad effekt, all den effekten får du inte ut i värmesystemet i och med att du inte har 100% verkningsgrad, det är dock en annan historia :)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av Jonaslatt »

Provade detta idag. 3.3dl pellets vid start.
270g pellets på 6 minuter och räknade jag allt rätt blir det 13.8 kW. Så sänka den mer blir nog svårt. ?
Vad vill man att rökgas temperatur ska hamna någon stans?
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av jolun »

Nysotad panna kring 120-140 grader tycker jag är lämpligt (finns säkert de som anser att det kan vara ännu lägre).

Men den rekomendation som jag vedertagit är att temperaturen en halv meter ner från skorstenstopp, ej bör understiga 80 grader för att undvika kondens. Detta styr egentligen vilken rökgastemp som är lämplig för just din anläggning.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av jumpingtiger »

180grader innan dragbegränsaren är ett bra mått.
Att nå 80 grader i toppen med hög skorstenen och dragbegränsare är otroligt svårt

13.8 kW låter som en bra nivå. Nu gäller det att hålla den sotad för bästa ekonomi. Och hålla koll på rumstemperaturerna :)
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Ska man försöka ställa ner eller höja kW?

Inlägg av jolun »

Hursomhelst beror det ju på vad man har för anläggning. Har en välisolerad syrafast rostfrittstål skorsten som inte är nämnvärt hög, inga kondensproblem och har rökgas temp på ca 130 nysotad (vid 12kW).
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Skriv svar