Köpa en ny Pelletspanna?

Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av Rudolf »

Hej,

Vi köper ett hus där det sitter en oljepanna, albin diom topic + som ser halvmodern ut. Jag eldar idag med pellets men kör i ärlighetens namn mest med elpatron. Det är för bökigt att bära säckar och sota ur min panna i det trånga pannrummet. Det är en CTC 1100 med B16 brännare. Brännaren är bra med automatsotning men allt annat är bökigt.

Huset vi ska köpa är jättegammalt, över 100 år, och har en skorsten med ventilationskanaler kopplat till sig. Vindsvåningen är i dag i gott skick och huset har väl hållts i gott skick delvis pga att murstocken har hållts varm.

Huset har hög energiförbrukning, omkring 60 000kWh per år, enligt energideklaration (jag tror dock att det är för mycket). Bergvärme vore såklart väldigt bra ur perspektivet att det sänker kostnaden rätt bra. Elpriset är ju dessutom lågt.

Men om jag vill fortsättningsvis behålla murstocken varm, till så bra kostnad som möjligt, med hänvisning till att jag dessutom inte vill arbeta för mycket med min pelletshantering?

1. Byta till en ny pelletspanna och installera bulkförråd
2. Installera en brännare på den gamla pannan och installera bulkförråd

Vad borde jag göra? Om ni säger 1, berätta då vilken panna jag ska välja och varför. Om ni tycker 2 så förklara detta för mig

Tacksam för svar!
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har gjort exakt precis den resa du står inför. Köpte ett 100 år gammalt hus som konsumerade olja för 300:-/dygn när jag tog över det i februari månad. Jag sänkte inomhustemperaturen till en mer normal nivå, men störst skillnad visade det sig få när jag höll dörren in till pannrummet stängd ;)

Jag var vid köpet helt inställd på att installera bergvärme, men insåg väldigt snart att det var pellets som gällde i ett sådant här hus. Så jag kollade runt en del och beställde den brännare jag kom fram till var den bästa, då i alla fall, för snart tio år sedan (hej vad tiden går), en Bequem 20D. Jag gjorde en provinstallation lite snabbt en tisdagskväll, sedan dess har brännaren suttit där, i den gamla CTC453B från tidigt 80-tal. Den kräver lite service emellanåt, men annars tuffar den och går.

Jag vill inte råda dig att göra det ena eller det andra vad gäller att köra på din nuvarande panna eller köpa nytt, utan istället kanske ge lite info som gör det lättare för dig att välja.

Jag tror det sitter ganska många CTC1100 med pelletsbrännare runt om i stugorna, så det funkar nog att köra i den. Men det är kanske en del jobb att hålla det funkis, med sotning, asktömning osv. Verkningsgrad är jag osäker på.
Att behålla den gamla pannan är ju billigt och enkelt, "bara" att byta oljebrännaren mot en pelletsdito. Ett alternativ kan vara att köpa en begagnad brännare, för att "känna på" det hela lite.

Jag är svag för Bequem-brännaren, den har en del rörliga delar och kräver lite service emellanåt, men jag har ändå fått uppfattningen att den är mer driftsäker än de flesta andra brännare, och mer robust. Men den är uppåtbrinnande och jag är osäker på om det funkar i en CTC 1100.

Alternativet är en helt ny panna. Fördelen med det är så klart att du får något som är nytt och anpassat från start. Men det kostar en slant extra. Jag hade helt klart valt en Ariterm Biomatic 20i, den har Bequem-brännaren i sig, men har också en lambda-sensor, som bör se till att du alltid har optimal förbränning, oavsett variationer i pelletskvalitet, samt ansluter till lokalt wifi så du kan kolla och styra pannan på distans, bekvämt när man har sänkt hemmatemperaturen vid resor osv, och kan slå på den på distans, samt hålla koll om något händer.

Jo, jag är själv svårt sugen på en ny Biomatic 20i. Jag börjar tröttna på böket att sota den gamle labyrinten till panna jag har.

Sedan finns ju alltid Hargassners pannor, men de är bara till för de som redan har en Rolls i garaget ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Här är en gammal tråd om din blivande panna, både ris och ros.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... ic#p119616
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av thomasx »

Ser nu att jag missuppfattade vilken panna som du flyttar till.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av Rudolf »

Tack för svaren. Den där Biomatic 20i verkar ju onekligen som en frän panna. Frågan hur stor skillnad det är att installera en sådan modern panna jämfört med att elda i den gamla oljepannan, Diom topic+`? Med skillnad avser jag främst arbetsinsats.. Vad kan installation med bulkbygge och allt gå lös på, när vi pratar om att installera en helt ny panna? Kring 1-120 000kr?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av nyman »

Usch. Böka med bulkförråd och alla tillhörande problem när du redan är trött på enkel pelletseldning.
Tryck in bergvärme i en så gammal kåk och ordna mekanisk ventilation!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av thomasx »

När jag tröttnade på säckar så byggde jag mig ett eget bulkförråd. Sedan dess tittar jag till pannan alldeles för sällan. Ett rätt byggt och installerat bulkförråd innebär varken bök eller problem.

En varm värmekälla i källaren på ett gammalt hus är dessutom ett utomordentligt bra sätt att vårda huset och se till att det klarar sig lika bra i 100 år till ;)

Att man därutöver är näst intill maximalt el-oberoende i sin uppvärmning och minimerar gynnandet av de gnidna elbolagen och deras oligopol är ju bara ett rejält stort plus i kanten.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av Rudolf »

nyman: Vad är problemet med bulkförråd egentligen? Kan du beskriva lite varför det är bökigt. Det låter ju bra, man slipper bära pellets. Man slipper hantera massa gamla säckar och man slipper allt damm som uppstår när man tömmer påsarna..

Är det en felaktig bild jag har utav bulk? Har såklart funderatp å bergvärme, men en av anledningarna till att jag vill ha en varm skorsten är för attj ag tror att huset mår bra av det.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av thomasx »

När jag först installerade mitt bulkförråd, gjorde jag det ungefär som i bilderna i Thermias manual. Det funkade inte. Många med mig har gjort samma fel. Och det består i att först lägga en flexskruv i botten av förrådet, i hela förrådets längd, och sedan låta skruven fortsätta ända till brännaren, med en vinkel uppåt från förrådet till brännaren. Det är en dålig ide. Pellets som skruvas ut ur förrådet, genom den horisontella delen av skruven i förrådet, matas med en viss hastighet. När pelletsen sedan kommer fram till stigningen, så blir det större motstånd för pelletsen och det går saktare genom röret. Det här leder till stockning av pellets och till sist stannar skruven eller till och med går av. Detta är vad jag har läst mig till är problemet. Man undviker det helt enkelt genom att ha en skruv som skruvar ut pellets ur förrådet, horisontellt, eller med en konstant lutning hela vägen, och sedan en skruv från utmatningen till brännaren. Man kan lösa det hela på lite olika vis. Det finns till och med, tror jag, vinkelväxlar som växlar ner hastigheten en aning, så att du kan ha en motor som driver bägge, och där den ena skruven skruvar lite snabbare än den andra. Jag har en lösning med två motorer, där den som matar från förrådsskruven upp till brännaren har en högre hastighet. Det funkar klockrent.
Detta är nog det enda problem jag känner till, rent generellt. Och ovanstående var vad jag menade när jag skrev "rätt byggt och installerat" ;)

Skruvmatningar är mycket vanliga inom jordbruket, så det finns en hel del där att titta på.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av Rudolf »

Yes! jag får kanske anlita en erfaren byggare som gör förrådet. Eller köpa ett färdigt? Nå väl. Jag var just och startade upp pelletsbrännaren för första gången denna säsong. Har tidigare endast kört på elpatron, från mars ungefär. Brännaren gick igång direkt. Men jag fyllde ca 10 säck in i Mafa-förrådet och det dammade som fan. Nu har jag en stickande pelletskänsla i näsan.. (hittade inte andningsskydden)

Jag längtar till det nya huset och de möjligheter detta kommer att ge.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av thomasx »

Det finns långt mer än tillräckligt med info här i gruppen, för att du ska kunna bygga ett eget förråd. Det är inte särskilt svårt. :)
Lite reglar, formplyfa och konstruktionsplyfa, samt fogmassa, är i stort sett allt som behövs ;)

Jag har kört en hel del med säck i veckoförråd, och har aldrig upplevt något större problem med att det dammar när jag fyller på, så du kanske ska kolla upp pelletsen du fått, att den håller förväntad kvalité.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Problemet med damm vid påfyllning dämpar du ju påtagligt om du sätter dammsugarens slang i överkant på veckoförrådet..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av thomasx »

Eller bara täcker över större delen av toppen vid fyllning, och eller ställer säcken i förrådet och skär upp vid botten, så pelletsen inte faller någon längre sträcka. Men ändå, är det så mycket damm, så kolla hur det är med kvaliteten på pelletsen.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av d_anders »

Låter som du vill ha det bekvämt så skaffa bergvärme eller jordvärme
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Re: Köpa en ny Pelletspanna?

Inlägg av Rudolf »

Jag vill slippa bära säckar och en massa damm! Det är OK att sota emellanåt.

Min tanke var att en modern pelletsanläggning uppfyller dessa krav. Men jag kanske har fel?
Skriv svar