Hjälp/synpunkter på plasering av pelletsbrännare
Hjälp/synpunkter på plasering av pelletsbrännare
Hej
Jag har idag en vedpanna av märket Ladan 60 som jag tänkt komplettera med en pelletsbrännare.
1. vilken storlek på brännare passar, jag har tittat på 50kW brännare
2. Vilken lucka ska brännaren sitta i övre(vedmagasin) eller nedre(förbränningsutrymme)
3. Måste jag ta bort brännaren när jag eldar med ved.
Alla synpunkter tips är värdefulla
mvh
Peter
Jag har idag en vedpanna av märket Ladan 60 som jag tänkt komplettera med en pelletsbrännare.
1. vilken storlek på brännare passar, jag har tittat på 50kW brännare
2. Vilken lucka ska brännaren sitta i övre(vedmagasin) eller nedre(förbränningsutrymme)
3. Måste jag ta bort brännaren när jag eldar med ved.
Alla synpunkter tips är värdefulla
mvh
Peter
Re: Hjälp/synpunkter på plasering av pelletsbrännare
Hej du! Jag ser ingen vits med att sätta brännaren i övre luckan .Det ställer bara till problem när brännaren ska tända och du fyller hela vedmagasinet med rök.Och varför ha en 50kW brännare??? Den effekten lär inte pannan ta emot ändå. Om du skaffar en extra lucka så är det bara att skifta vid dom olika bränslevalen.
Hej
Anledning till att tittat på en 50kW brännare är att mitt hus kan dra upp till 30kW lite drygt.
Pannan har som mest lämnat 70-80kW så jag tror att den klarar en 50kW brännare.
Han som sålde pannan sa att man ska montera brännaren i den övre luckan. Jag har själv svårt att se vitsen med det, så därför frågade jag.
Mvh Peter
Anledning till att tittat på en 50kW brännare är att mitt hus kan dra upp till 30kW lite drygt.
Pannan har som mest lämnat 70-80kW så jag tror att den klarar en 50kW brännare.
Han som sålde pannan sa att man ska montera brännaren i den övre luckan. Jag har själv svårt att se vitsen med det, så därför frågade jag.
Mvh Peter
Typ och modell av brännare kan också styr i vilken lucka som det blir bäst att placera den i.
Vad är det för brännare som du har tittat på?
Vad är det för brännare som du har tittat på?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
30kW!? Är det ett hyreshus du ska utrusta? Som jämförelse, mitt träplankshus från 20-talet på ca 170m2, exkl källare som har ett kamflänselement, drar definitivt under 15kW när det är drygt -20. Många på forumet ställer brännarna på runt 10kW, om det är möjligt, för längre gångtider...
Med vänlig hälsning
Abbe
Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Hej
Inget hyreshus med en skola från 1908 på drygt 500kvm med gott om fönster i originalutförande.
Som exempel i vardagsrummet har vi 5 st 6 luftfönster, så 30kW är inte helt orimligt.
Den brännare jag tittat på är roslagsbrännaren rb50.
Mvh Peter
Inget hyreshus med en skola från 1908 på drygt 500kvm med gott om fönster i originalutförande.
Som exempel i vardagsrummet har vi 5 st 6 luftfönster, så 30kW är inte helt orimligt.
Den brännare jag tittat på är roslagsbrännaren rb50.
Mvh Peter
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
1. Lämplig brännareffekt 40-45 kW på brännaren till den pannan.
2. Luckan där du får bäst plats med askan vilket borde bli den övre luckan.
3. Ja brännaren måste plockas bort då du ska elda ved, pannans fläkt måste även stoppas å tätas så inte luft kan komma in i pannan annat än via brännaren då du eldar pellets.
2. Luckan där du får bäst plats med askan vilket borde bli den övre luckan.
3. Ja brännaren måste plockas bort då du ska elda ved, pannans fläkt måste även stoppas å tätas så inte luft kan komma in i pannan annat än via brännaren då du eldar pellets.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej igen
Då är jag inte helt fel ute om jag monterar en rb50 i övre luckan, och skaffar en ny ved lucka.
Tillluften regleras via 4 spjäll som är lätta att stänga.
Finns det några kända fel på roslagsbrännaren rb50 eller något annat att tänka på när det gäller den.
Mvh Peter
Då är jag inte helt fel ute om jag monterar en rb50 i övre luckan, och skaffar en ny ved lucka.
Tillluften regleras via 4 spjäll som är lätta att stänga.
Finns det några kända fel på roslagsbrännaren rb50 eller något annat att tänka på när det gäller den.
Mvh Peter
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nä du är rätt ute med en 50 kWare i den pannan, blir som att ställa in värmeljus i en vanlig 15-20 kW panna om du kör typ 15 kW brännare i din panna
Gör ny vedlucka så går de snabbt att shifta mellan pellets/ved, en kompis gör så på sin ctc v35 å shiftar under 5 minuter
Har aldrig jobbat med RB men de har väl sagts att den ska va stabil/hållbar

Gör ny vedlucka så går de snabbt att shifta mellan pellets/ved, en kompis gör så på sin ctc v35 å shiftar under 5 minuter

Har aldrig jobbat med RB men de har väl sagts att den ska va stabil/hållbar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd