PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

installerade om allt som root, nu rullar det åtminstone, :D

ska se om jag kan installera om det med confen i gamla conf till databasen och lägga in det i database.conf i första hand,
för övriga conffiler kan jag väl ändra utan att installera om?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

"installerade om allt som root"
Du är envis du... Och dessutom "root@raspberrypi:/PellMon-master# ls -al", du har tydligen lagt källkoden i roten av filsystemet mitt bland alla systemfiler. Har du koll på att du inte råkar skriva över en systemfil i farten? Varför jobbar du inte i rootanvändarens 'hemmapp' om du nu måste köra som root"? VARFÖR gör du bara helt enkelt inte som det står i guiden??? Det blir ju mycket svårare att hjälpa dig.

Om koden är igång så ska du inte installera om något alls. Ändra en sak i konfen, ha stenkoll på vad du ändrade, verifiera att det fungerar, och ändra GENAST tillbaka om det inte fungerade och verifiera att det fungerar igen. Steg för steg EN sak åt gången. Sen då något inte fungerar så posta ALLA steg du gjort här fram till det som inte fungerade så får du svar varför det inte fungerade.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

jupp,
make uninstall

gjorde en nyinstallation som "pi"

nu rullar även det,

nu blir det till att lägga över valda delar av database confen, för att se om det rullar även med nya poolvalues ochh rrd names, men nu ska det visst grejas i trädgården en stund först.

:roll:
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Kom att tänka på en sak, du kan inte bara flytta databasen från en x86 PC till raspberryn med ARM processor, filformatet i en rrd databas är plattformsberoende (antar att det är big/little endian som spökar). Du måste köra rrdtool dump på pc:n https://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrddump.en.html och rrdtool restore på raspberryn https://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrdrestore.en.html, dvs dumpa data till en xml fil på pc och läsa in den till en rrd fil igen på raspberryn.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

inga problem, jag skapade en ny istället, det börjar rulla bit för bit, återkommer vid nästa stopp...
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Ok, jag tänkte att det kanske var det som var problemet då du inte får nån bild i grafen. Men det är ju synd att kasta bort flera års statistik, det är ju inga problem att flytta över den bara man går via xml filen. Din gamla databaskonf har ju några år på nacken och mycket har hänt sedan dess, men vad jag minns ska det inte vara nåt som hindrar att den fungerar utan ändringar. Gamla databasen i sig fungerar garanterat efter flytt via xml, bara konfigurationen i database.conf blir rätt anpassad. Men jag är inte helt hundra på att det inte behövs några ändringar från din gamla konfiguration.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

Jag klippte bara in namnen på rrd names och pollvalues från den gamla, och som du skriver så "försvann " innehållet i grafen, blir till att backa ett steg igen
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

jupp,
temperaturer loggas
pelletsförbrukning loggas
alarmmail skickas

ska försöka få ordning på "calculate" också:
försöker få ihop detta från owfs.conf

Kod: Markera allt

sdfsd_item = soltemp_fram
sdfsd_path = 28.531195040000/temperature
dffsd_item = soltemp_retur
dffsd_path = 28.674495040000/temperature
gdfs_item = pump_running
gdfs_path = 12.EC0595000000/sensed.B
med min gamla conf in i i nya calculate.conf

Kod: Markera allt

fdsa_calc = pump_running;GET;0;soltemp_fram;GET;soltemp_retur;GET;SUB;21.45;MUL;IF
fdsa_read = effekt_solpaneler
lyckas inte riktigt får till det, pellmonsrv vill inte starta med ovanstående i calculate.conf
har för mig att du gjorde om något i stacken men det ser snarare ut som om att jag har missat något annat, nåja, det är ju en dag imorgon också.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Utmärkt, det tar sig!

Tre 'fel' i ditt skript. Du har semikolon mellan 'instruktionerna' i dina skript, jag ändrade det till mellanslag för några år sen. Du har stora bokstäver i 'instruktionerna', "get set sub mul" är med små bokstäver nu. Till sist så har den gamla "IF" instruktionen döpts om till "?" för att ge plats för en ny 'if' som fungerar mer som 'if' normalt fungerar. Den gamla "IF" fungerade mer eller mindre exakt som '"?" operatorn i C, därav bytet.

Men jag har inte ändrat på calculate syntaxen på flera år och kommer nog inte heller att göra det heller i framtiden så det är lugnt i fortsättningen. Du var bara en sk 'early adopter'....

Saxat from dokumentionen:

mellanslag mellan instruktionerna:
# xxx_prog = instruction|value instruction|value...

"?" instruktionen:
# ? pops three values, first the value to push back when False, then the value to push back when True, and then the value to evaluate. Ex: "0 123 456 ?" will leave "456" on the stack, while "1 123 456 ?" will leave "123" on the stack

Och så här fungerar alltså 'if' nu:
# 'if' marks the start of an if..then..[else]..end clause. 'then' pops a value, if it is non-zero, execution is continued until 'else|end'. If 'else' is found execution skips forward until 'end' is found. If 'then' pops a zero from the stack, execution skips forward until 'else|end' is found and then resumes
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

Tack!!!

ok, då borde det se ut såhär:

Kod: Markera allt

fdsa_prog = pump_running get 0 soltemp_fram get soltemp_retur get sub 21.45 mul ?
#fdsa_prog = 1
fdsa_readitem = effekt_solpaneler
jag provade med att sätta "1" istället då får jag inga fel, såklart,
men när jag kör min nya sträng så får jag detta felmeddelandet:

Kod: Markera allt

2015-11-23 18:00:36,701 - INFO - fdsa_prog error: '?' at 10: invalid literal for int() with base 10: 'sub'
felkoden är inte på mitt språk riktigt;-) man kan ju säga att jag är "invalid illiteral" om man tillåts skämta
Senast redigerad av bosse123 den mån 23 nov, 2015 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Ja där fick jag för att jag inte heller läser dokumentationen... :oops: (som jag själv skrivit)

# +, -, *, /, get, set, exec, >, <, ==, !=, ?, min, max, pop, dup, swap, sp, def, sto, rcl, del, gdef, gsto, grcl, gdel, if..then..[else]..end

->
pump_running get 0 soltemp_fram get soltemp_retur get - 21.45 * ?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

gott, nu rullar det, inga problem, skönt att det finns fler...

Nästa helgs arbete får bli att införliva "suneffect.py" och "suneffect.html"
i
_init_.py

med mera,

eller hur nu nya strukturen är uppbyggd, får titta in i det.

solen lär ju inte värma på ett tag som det är nu.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Ser att du har stängt av 'state_tracker' i pelletCalc, var det något problem med det eller annars bara onödigt?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

nådä, det fungerar fint, men ville backa så att det inte var för mycket på gång samtidigt, försöker lära mig av "master".

Är nu aktiverad, får försöka sätta mig in i confen bara också.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Ok, kollade bara för det blev en hel del ändringar där i 0.2.0 nyligen. Tidigare fanns det inga inställningsmöjligheter alls vilket kunde orsaka problem, tex om upptändningstiden var för lång så larmade den för tändfel i onödan. Nu är 'allt' inställbart, men det ska väl inte egentligen behöva justeras på nåt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar