Optimera pelletsförbrukning

Miki_s
Fröträd

Re: Optimera pelletsförbrukning

Inlägg av Miki_s »

Den som sitter mellan termostatvreden och maxtermostatsäkringen eller? De är typ ett spår för en mejsel på den och rund är den? Nej den är inte bortkopplad, den sitter i ett dykrör på pannan. Är inte hemma nu men kan ta ett kort så fort jag kommer hem.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Den kan vara placerad lite olika beroende på när pannan är tillverkad.
Det låter som du hittat rätt. Skruva loss/lyft huven och återställ när panntemperaturen kommit under 70°C.

Sitter givaren i ett dykrör borde den ha stoppat brännaren innan pannans överhettningsskydd löser ut vid c:a 95°. Brännarens givare startar brännaren 8° under inställd temperatur och stoppar 8° över inställd temperatur. Du nämnde tidigare att vredet var ställt på 75° och då borde brännaren stoppat vid 83°.
Kolla om givare är ok genom att lossa den från kretskortet och motståndsmäta med ett universalinstrument. Kanske är avbrott på sladden?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Ska kolla upp det! Men den kanske är felplacerad? Jag stoppade ner den med värmetålande silicon i det dykröret. Känns lite sådär:/ kanske inte känner av ordentligt.

För jag har märkt att pannan kommer över 87c innan den slår av. Så det kan ju vara att tempgivaren strular eller att jag inte monterat den ordentligt:(
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Så kan det vara... :wink:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Fan va grym du är och tack ännu en gång för all hjälp!! Nu har jag startat igång den igen. Men ett problem återstår. Har jag satt dit tempgivaren rätt? Här är en bild:

http://www.ladda-upp.se/bilder/pehrxnnsyccbuz/

Som sagt, drog lite silicon runt givaren och stoppade ner den i det enda lediga hålet som fanns (dykröret??!) det finns 4-5 hål om inne jag minns fel.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Hann tyvärr inte ta några bra kort då rasten va över och va tvungen att åka till jobbet haha
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Dykröret sitter ju i panntoppen så det borde fungera.
Silikonet kan ju vara mer tveksamt. Är det härdande kan det nog isolera lite.
Värmeledande pasta som används till datorer o dyl. eller kopparpasta kan funka, annars går det nog utan om givaren förs ner i botten.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Ok:) problemet är att hålet på dykröret är för stort, så jag tänkte att givaren inte får bra kontakt utan att ha någonting på den.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Problem igen! Kom hem i eftermiddag och då hade maxtermostaten på pannan slagit ut igen:/ stänge av allt och askade ur pannan och brännare medans jag väntade på att temperaturen skulle gå ner. Gjorde rent roster osv. Satte ihop allt och körde igång den. Men efter va 30 min gångtid lyste jag ner med en lampa i fallröret. Såg att det började samla sig en massa pellets. Och fort därefter så var det pellets ovanför fallröret. Det verkar som att den inte hinner förbränna innan matarskruven kör igång igen. Eller att luckan i brännaren inte öppnar? Kan den kanske få för mycket bränsle? Men enligt min beräkning igår så var det perfekt!? 74g under start och 321g efter 6 min gångtid. Blir galen på detta..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Onekligen mer bränsle än luft. Eftersom du mätt in bränslemängden till rätt effekt skall du öka fläkten i små steg tills det brinner av lika mycket som tillförs.
Förmodligen ryker det rejält ur skorstenen vilket är ett tecken på för fet förbränning.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Har ökat lite på fläkten nu, får se om det blir bättre. Konstigt nog så gick den det första dygnet utan problem. Men kom tänka på en sak. Eftersom jag inte har någon dragbegränsare kan det ha med saken att göra. Med tanke på att det blåste ganska mycket det första dygnet så kanske den fick tillräckligt med sug från skorstenen att gå runt. Eller tänker jag helt fel?
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Ska jag öka på fläkten om det är vit rök som kommer ur skorstenen?:)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är därför en dragbegränsaren är så viktig för att just ge stabila förhållanden för brännaren.
En injustering gäller annars bara för stunden.

Röken brukar vara grå när det är för lite luft.
Öka fläkten tills röken precis försvinner. Då är man ganska nära optimal inställning.
Vit rök kan det bli när brännaren nyss har startat upp och den består av vattenånga som försvinner när skorstenen blivit uppvärmd.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Ok:) då avvaktar jag tills imorn iaf. Om de fungerar tills dess haha nu återstår att se om temperaturen är okej, så den inte överhettas. Men hur gör jag om jag inte vill köra med tempgivaren från brännaren utan styra direkt ifrån pannan tills jag löst problemet i dykröret? Bara att koppla bort strömmen från den?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det beror på hur brännaren är inkopplad i pannan.
Du kan ju testa.
Vrid först ner pannans brännartermostat till 50° eller lägre än panntemperaturen.
Drag sedan ur givaren ur brännaren. Startar brännaren nu, så sätt tillbaka givaren igen. Inkopplingen i pannan är inte korrekt.

Händer inget, så vrid sakta upp brännartermostaten till 10° över panntemperaturen.
Nu skall brännaren starta. Gör den det, så ställ in brännartermostaten på 80°.
Skriv svar