Erfarenheter från installation av 12D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eldsjälen
Gallringsobjekt

Erfarenheter från installation av 12D

Inlägg av Eldsjälen »

Efter mycket om och men bestämde jag mig för att försöka konvertera min nyinskaffade 12D från en med vänsterställd till en med högerställd pelletsinmatning. Detta för att jag skulle få leva med för många kompromisser om jag monterade den i veddelen på min Egor Duplomat. T.ex. så blir konvektionsytan och askutrymmet mindre vid montage i veddelen. Jag var inte helt säker på att det skulle gå att byta intagssida men det verkar funka. Vad som är lite konstigt och som gör mig lite osäker på vad som skiljer de båda åt är att den modifieringen man måste göra lika gärna kunde vara gjord från början så slapp man ju hålla med olika delar för de båda. Kanske har jag missat något utöver de modifieringar jag gjort som skiljer de båda modellerna åt?

Vad man behöver göra är att vända på växelhuset med till hörande drevmontage samt modifiera kedjeplåten eftersom dreven sitter asymmetriskt placerade så kedjan kommer att gå riktad åt ett annat håll. Man måste ta bort ca 2kvadratcentimeter plåt samt byta sida på kedjespännaren för att inte kedjan ska ta i kedjeplåten. Jag tog lite bilder på det hela som man kanske skulle kunna lägga upp (hur man nu gör det) tillsammans med en beskrivning om intresse finns.

En annan modifiering som blev nödvändig var att minska böjradien på 90graders skruvröret. Detta gjorde jag genom att fylla röret med hett vatten (>80grader) vilket gör det mjukt och sen kan man försiktigt böja det till den form som önskas. Jag minskade böjradien från 75cm till 60cm. Eftersom PVC, som det troligtvis är gjort av, är en termoplast så återfår materialet styrka då det svalnat. Man bör dock vara försiktig med att värma det till en allt för hög temperatur för då blir materialet sprött. Varmluftspistolen bör man vara försiktig med då temperaturen är hög och det blir svårt att hålla hela röret vid rätt temp under arbetet. Om den minskade krökningsradien kommer leda till problem återstår att se men vad gör man när röret annars tar i golvet? Jag har testkört brännaren i 1h och visst kommer det fram pellets men det smäller en hel del från röret med kanske 1-4sek mellanrum. Tittar man på skruven i intagsdelen i pelletsförrådet så ser man att skruven kan stå still i nån sekund varpå motor bygger upp en stor vridkraft i den samma för att sedan med en smäll hastigt rotera den till jämviktsläget. Är detta normalt? Det känns som om skruven kommer att mattas ut med tiden och gå av eller trassla ihop sig av torsionskraften. Att den ojämna matningen enbart skulle bero på att jag böjt om röret tror jag inte eftersom pelletar som hamnar i kläm i intagsdelen orsakar samma ryckiga matning. Frågan är bara om belastningen på skruven, och då även motor, blir mycket högre än normalt med den snävare böjen. Ett annat orosmoment som tillkommer är att i manualen till 12D står det att skruven får som längst vara 3m och innehålla max en böj på 90 eller 45-grader. Det konstiga är att de rör som följde med satsen var ett 90 grader på ca 1,4m, ett ca 25graders på ca 1m och ett rakt rör på 1m. Är det inte tänkt att man ska kunna använda dem ihop? Jag har då gjort det, så totalt är röret knappt 3m efter kapning men det har ju två böjar på 90 resp. 25 grader. Någon som har information om detta?

Efter att ha hållit på ett tag nu så måste jag säga att manualen och instruktionerna från Thermia om hur brännaren ska installeras och skötas är ganska så knapphändiga och innehåller även en del felaktigheter. Man får lista ut en hel del saker själv och det finns mycket utrymme till (fel) tolkningar av texten. Annars är jag hittills mycket nöjd med brännaren och ser fram emot att komma igång med eldandet på riktigt.
Duplomat -70 under upprustning...
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

hej!
min installatör vände min brännare från vänster till höger....vad jag vet så tog han inte bort nån plåt bit.
Jag har bara en 90 böj och sen rakt in i förrådet.
Hos mig smäller det oxå ganska mycke i skruven...men jag tror att det är pellets som klämms mellan skruv och rör.
Installatören sa att dom kommit ut med ett nytt intag som han ska komma och byta....men jag tvivlar på att det blir bättre :( men man kan ju hoppas
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det smäller då pelltsen kommit i kläm.. De är för att det bara är 54mm rör på 12:an.. De blir lite trångt.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldsjälen
Gallringsobjekt

Inlägg av Eldsjälen »

Rättelser till mitt tidigare inlägg:
1) Den andra böjen är snarare ca 35gr, inte 25gr. Så jag har alltså en 90gr och en 35gr böj på mitt knappt 3m långa rör.
2) Jag skrev att det smäller med 1-4sek mellanrum. Har kollat igen. Är snarare 4-20sek med tyngdpunkt kring 12sek kanske.

Vad jag också har iakttagit är att smällarna kommer från pelletar som kommer i kläm i intagsdelen. Har inte hört en enda riktigt smäll som verkat komma från pelletar i själva röret. Däremot har jag hört lite knarrande ljud av pelletar längst röret men det låter inte oroväckande och det sker väldigt sällan (ca 2min mellanrum och varar i 2-3sek). Kanske ska tillägga att jag har kärna i skruven i intagsdelen.

Ny intagsdel låter mycket intressant strandan!
Det skulle vara bra om du kunde försöka beskriva skillnaden mellan din nuvarande och den nya intagsdelen när du får den. Kanske ta några bilder.

Mycket märkligt att han inte behövde göra det! På min plåt var det bara uttag i plåten för kedjan på ena sidan. Jag var tvungen att göra ett exakt likadant fast på andra sidan för att byta till höger. Kanske har du en plåt där detta redan var gjort för att passa båda brännarna. Det borde ju faktiskt vara gjort så. Eller så hade installatören två plåtar med sig för att enkelt kunna byta intagssida. Jag borde lägga upp några bilder men jag har inte tillgång till någon publik webserver. Finns det något sätt att komma runt det?
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

nä han hadde inga delar med sig...han fixade med befintlig brännare
är du säker på att det är i intaget det smäller?....för det är svårt att avgöra var det kommer ifrån, trodde oxå det var bara där det var problem men det är även i röret...när pelletsen klämms så stannar skruven en stund för att sprätta till när det lossnar...då är det lätt att tro att det är i intaget för det är där man ser att det sprättar till...om du förstår vad jag menar....lite svårt att förklara :roll:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kan det vara så att röret bliv lite smalare på något ställe när du böjde det? Kan det vara en orsak?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eldsjälen
Gallringsobjekt

Inlägg av Eldsjälen »

Hej!
Visst någon mm smalare kanske, inte mer. Röret är även lite grövre (>54mm) i böjarna än på rakorna.
Jo det är kanske svårt att avgöra var pelletarna fastnar. Jag ska försöka undersöka det närmare.
Ps. Har inte tillgång till internet på helgerna, därav dröjsmålet. Ds.
Eldsjälen
Gallringsobjekt

Inlägg av Eldsjälen »

Okej, nu har jag kollat. Det är definitivt i intaget som problemet med smällande matning uppstår. Roade mig med att sitta och mata in pellets kontinuerligt för hand i intaget i helgen. Så länge som pelletarna inte fastnade där så blev det inga smällar men så fort man öste på med en liten hög över öppningen så hände det att pellets klämdes fast mellan skruven och kanten på öppningen. Man såg det tydligt och genom att peta på pelletarna som kom i kläm så kunde man provocera fram när smällarna skulle komma. Om ni testar så peta med t.ex. en skruvmejsel – Akta fingrarna!
Det hände även att pellets anhopade sig på undersidan av skruven i intagsdelen och gjorde att det gick tungt med smällar som följd, men det hände inte lika ofta.
Det är ju inte så konstigt att pellets fastnar där frågan är om det kommer leda till driftsproblem. Man får väl vänta och se.
Kan för tillfället inte komma på någon lösning på hur man skulle kunna utforma intagsdelen så att problemet undviks. Hmm……. Några idéer någon?
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

så fort jag har fått min nya intagsdel så
ska jag berätta om det funkar och hur den ser ut....bara min installatör
får fingrarna ur..... och kommer :).
Du får gärna skriva om du kommer på nått smart
sätt att fixa det
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

nu har han varit här och bytt intaget.....skillnaden är inte stor mellan dom, på den nya var hålet för pelletsen flyttat fram ett par cm....men jag märker då ingen större skillnad på smällarna :cry: .....tror det är nått man får leva med
Eldsjälen
Gallringsobjekt

Inlägg av Eldsjälen »

När jag väl bestämt mig för att leva med smällarna från skruven för ett tag och fokusera på andra problem så fyllde jag för första gången upp förrådet helt. (Endast 200liters tunna.) Döm till min förvåning – skruven blev tyst!
Jag har kört några dagar nu med fullt förråd och har inte hört en enda smäll. Först trodde jag något hade gått sönder men brännaren tuffar ju på.
Troligtvis har det ökade trycket mot skruven gjort att den är konstant spänd och inte får någon chans att sprätta till då pellets som kommit i kläm släpper. Någon annan förklaring kan jag inte komma på.
Strandan – hur stort förråd har du? När du skriver ”flyttats fram” menar du i riktning mot pannan eller i riktning mot änden på skruven?
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

mot pannan.....men min smäller fast jag har fullt förråd :(
va ska man göra då??? lägga blyvikter på toppen så det blir högre tryck :shock: .....jag har ett 300 liters förråd i plyfa
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

hur mycket har du spännt skruven....undrar om min är för mycket spännd.....han hadde den i dö läge spännde tills skruven for mot röret och sen ytterligare ca: 5 mm.....jag har 160 längd på min skruv
Eldsjälen
Gallringsobjekt

Inlägg av Eldsjälen »

Jag spände min skruv aningen mer än vad som står skrivet i manualen. Kommer inte ihåg hur mycket per meter skruv man skulle spänna. Min skruv är ca 3m.
Skriv svar