Termostat till pelletsbrännare

Skriv svar
bowseer
Späd planta

Termostat till pelletsbrännare

Inlägg av bowseer »

Hej! Jag har en äldre pelletsbrännare i mitt garage som jag har i mitt garage. Har kommit över en termostat med ställbar differanstemp som jag undrar om man skulle kunna använda för start och stopp av brännaren. Det heter en Danfoss RT 101 :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Termostat till pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för brännare du tänker styra?
Termostaten finns med och utan max reset vilket framgår av typnumret 017-500xxx.
017-500366 är utan max reset och går nog att använda som drifttermostat.
Utöver en drifttermostat behöver du ett överhettningsskydd med manuell återställning som bryter strömmen till brännaren när drifttermostaten inte fungerar och det är risk för kokning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bowseer
Späd planta

Re: Termostat till pelletsbrännare

Inlägg av bowseer »

Det är en gammal nymobrännare troligen 80tal. Men fungerar bra :) Har kopplat in den nu och det fungerar. Då den gamla termostaten hade överhettningsskydd så har jag seriekopplat termosterna och satt den gamla på max så den är till hela tiden och pannan startar och stoppar på den nya termostaten med ställbar differanstemperatur. Provat på 10 grader nu och det fungerar bra :)

Nu får man färre starter och stoppar och förhoppningsvis så får man kanske ner pelletsförbrukningen något :shock:
Skriv svar