VV-beredare vs Pellets för varmvatten?

Skriv svar
Miki_s
Fröträd

VV-beredare vs Pellets för varmvatten?

Inlägg av Miki_s »

Hej!

Har lite funderingar om det är mer lönsamt att köra med VV-beredaren vi har hemma för varmvatten med tanke på elpriset eller fortsätta köra med pellets för både varmvatten och värme? Några erfarenheter kring detta?

Det jag lagt märke till är att så fort vi använder lite varmvatten så går pannan igång, slår man på varmvatten max 1-2 min kommer den gå igång. Är detta normalt? Eller någon som vet om man kan använda VV-beredaren som en liten ackumulatortank utan att ström eller inkopplad?

Lite bilder på anläggningen:

http://www.ladda-upp.se/bilder/cukalmdosepev/
http://www.ladda-upp.se/bilder/ufovvtpegfbypp/
http://www.ladda-upp.se/bilder/ehdnmcwocghtcj/
http://www.ladda-upp.se/bilder/wlqptdjasqqgs/
stereotypen
Energiprofet!

Re: VV-beredare vs Pellets för varmvatten?

Inlägg av stereotypen »

På vintern när du ändå kör för värme sås kulle jag köra även varmvattnet.

Men, på sommarn, när du bara kör varmvatten är nog VVB billigare.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Jo men det är så jag har kört hittills. Men jag tänkte om man tjänar något att kombinera båda, köra beredaren för varmvatten vintertid och pannan för värme så att pannan slipper gå igång varje gång man ska duscha osv.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Tror inte du tjänar något på det, snarare tvärt om i och med att pellets är billigare än el.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Att pellets är billigare än el var ju en sanning för några år sedan, men med de elpriser som varit under det senaste året är det väl snarare tvärtom..

Att brännaren startar bara för att du sätter på varmvatten hänger väl ihop med att du troligen har det specialprogrammerade chipet i brännaren med denna funktion. I kombination med panntemperaturgivaren.

För att svara på huvudfrågan så är ju faktorn vad man betalar för elen den styrande faktorn.
Sedan kan det finnas praktiska aspekter, som att det hos oss gärna vill ryka in om brännaren försöker starta upp en varm sommardag (med stekhett tak och vind)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Nja, det har fortfarande rejält mycket lägre förbrukningskostnad än direktverkande el.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Hej! Ja det är lite svårt att veta, men i dagsläget betalar vi 77öre/kWh. Problemet är att jag inte vet hur mycket beredaren drar. Den har några år på nacken då den är ifrån -95.. Kanske skulle vara lönt att byta ut den mot en nyare med lägre förbrukning?

Men min andra fråga var om man kunde använda den som en liten tank utan att strömmen är inkopplad? Är detta möjligt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Som varmvattenberedaren är inkopplad nu, ligger den i serie med pannan och allt varmvatten från pannan kan du välja om det ska gå direkt ut till kranarna eller passera via varmvattenberedaren. Även om vattnet går genom en tillslagen varmvattenberedare så kommer pannan att starta vid tappning eftersom kallt vatten går in i värmeväxlaren.

Varmvattnet skall inte passera en beredare som inte har elen tillslagen. Där kan vattnet bli stående halvljummet som är en utmärkt miljö för tillväxt av legionellabakterier.

Räcker inte varmvattnet till vid långa duschar eller bad kan det vara idé att ha beredaren ansluten även vintertid. Annars använd den enbart för sommarvarmvatten.

Det kan aldrig löna sig att köpa en ny varmvattenberedare, såvida inte den gamla är slut och läcker.
Din beredare är emaljerad och där får du hålla koll på offeranoden och byta den när den gått åt.
Elpatronen finns också som reservdel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

d_anders skrev:Nja, det har fortfarande rejält mycket lägre förbrukningskostnad än direktverkande el.
Min kommentar gällde varmvattenproduktion (som frågan avser).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Ja, men på vintern gäller väl samma sak där, billigare med pellets än el. På sommaren blir det eventuellt annorlunda.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Tack för svaren! Med andra ord ska jag strunta i att köra via den vintertid:)
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

En varmvatten beredare har 100% verkningsgrad, det oavsett ålder eller effekt. Det som kan skilja är isoleringen. Men att byta lönar sig absolut inte. Att köra med pellets parallellt med el är inte heller något som lönar sig, kör p den billigaste värmen fullt ut. Sen kan det ju finnas andra orsaker till kombinationslösningar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Miki_s skrev:Tack för svaren! Med andra ord ska jag strunta i att köra via den vintertid:)
Har du elberedare inkopplad i serie med pannan utan blandningsventil så kan du ställa elberedartermostaten vintertid på tex 50 grader, pannan kommer då mata in 70-80 gradigt vatten varje gång man tappar vv å de kommer knappast gå någon el vintertid å sen då värme inte behövs stänger du bara pelletspannan å vrider upp beredartermostaten till 60-70 grader, en kompis hade så i tidigare huset..
Ang legionella är det rätt riskfritt skulle ja vilja påstå å de finns väl inte ett enda fall i Sverige där nån smittats av vatten i villa?
Värmepumpar håller vattnet mellan 42-55 grader med temp höjning var 14e dag i fabriksinställning till 65 grader men många har stängt av denna temphöjning, Bl.a. Grannen har stängt de å ingen har blivit sjuk där fast dom kört så sen vpinstallationen -97..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Tack! Ska testa det i EM. Tror du att pannan kommer har mindre starter per dygn när jag kör på detta sättet?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja de beror på vad du har för pelletsbrännare, den startar väl då den märker att de tappas å "tjuvstartar" även om inte pannan har hunnits kylas av.. Vet inte om dom där funktionerna går stänga av? Om de går så skulle du ta å stänga den funktionen.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar