Ordna fördröjning på fläkten

Skriv svar
bowseer
Späd planta

Ordna fördröjning på fläkten

Inlägg av bowseer »

Hej! Jag har en gammal fliskombibrännare av okänt märke som jag för närvarande eldar pellets i. En sak jag funderat på är att på nyare brännare så går fläkten långsammare tills flamvakten ser lågan?
Då jag endast han styra min fläkt med ett manuellt spjäll så kyler min fläkt en del vid tändningen.

Går det på något sätt att installera ett tidur eller liknande innan fläkten som gör att den kanske väntar 60s eller liknande innan den startar? Typ en nedräkningstimer :?
nyman
Pannrumstomte!

Re: Ordna fördröjning på fläkten

Inlägg av nyman »

Är det inte risk att den ofta dyra tändspiralen håller kortare tid om fläkten står stilla i början.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
bowseer
Späd planta

Inlägg av bowseer »

Jo det är ju en aspekt att ta hänsyn till så klart! Men tändspiralen skulle ju gå mindre om pannan tänder på 2 minuter istället för som nu drygt 6 minuter.

Citering borttagen. /Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Beror ju också på hur brännaren är konstruerad.
Sitter tändelementet under pelletsen som i Viking Bio kan det kanske fungera utan fläkt, men om tändelementet är placerat mellan pelletsen och fläkten, som i PX21 med flera, är det nödvändigt att fläkten går för att transportera värmen till pelletsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bowseer
Späd planta

Inlägg av bowseer »

Den sitter mellan, anledningen till funderingen är att fläkten gick sönder och utan den sö märkte jag att bränslet tände mycket fortare än när fläkten går

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator
bowseer
Späd planta

Inlägg av bowseer »

Jag har ett tidsrelä som heter crouzet mur1.
Men jag är lite osäker på hur jag ska koppla det, någon som vet? Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Först ställs funktion A in på reläet.
Matningen till fläkten (fasen) skall in på A1.
Mellan A1 och 15 sätts en bygel.
Från 18 dras matningen till fläkten.
Fläktens nolla kopplas till A2 där även brännarens nolla ansluts.
På reläet ställs önskad fördröjning in.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
bowseer
Späd planta

Inlägg av bowseer »

Okej tack! :) en fråga bara, varför ansluta brännarens nolla när det bara är fläkten jag vill fördröja?

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag försökte förtydliga att reläet och fläktens nolla ska anslutas till brännaren.
Lämplig anslutningspunkt är där fläktens nolla var ansluten tidigare.
bowseer
Späd planta

Inlägg av bowseer »

Fördröjer nu fläkten med 60 sekunder och brännaren tänder upp på 2 min och 30 sek istället för ca 6 minuter som det var innan! Tack för all hjälp :)
Skriv svar