Pannrums fråga - rör genom vägg

Skriv svar
annord
Fröträd

Pannrums fråga - rör genom vägg

Inlägg av annord »

Hej

Vet inte om tråden hör hemma här - men jag får så fruktansvärt bra hjälp av er alla här så jag testar och slänger ut frågan.

När förra ägaren av kåken installerade pelletspannan så drog de nya vatten rör från pannan till acc tanken genom en källare vägg in till rummet bredvid. Dock glömde de göra i ordning efter sig så nu slår brandskyddet ner på detta.

Hur fyller jag igen hålen runt rören. Antar att det går mura igen med något men är osäker på om det bara gå slängs i typ nått murbruk när rören går där?? Ena röret har grå isolering på sig det andra rent kopparrör.BildBild
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Pannrums fråga - rör genom vägg

Inlägg av Stegatorparn »

Sätt på en bit rörisolering på kopparröret där det går genom väggen, helst en bit mineralull.
Sedan är det bara att mura igen hålen. Det viktiga är att det blir tätt.
Isoleringen ser till att rören kan röra sig lite utan att skadas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det finns brandskyddsklassat fogskum. Men i en villa borde det inte finnas krav på brandcell alls.
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Kan jag mura rakt på röret med grå isoleringen? Övre bilden
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag ser inget hinder.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Så lägga på likadan grå på kopparröret på nedre bilden och sen på med putsbruk är ok
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall det inte vara isolering som inte "brinner" vid genomföringen i väggen?

Den grå isoleringen på bild ser ut att vara en sådan där skumplastisolering som jag tror brinner relativt bra om den tar eld. Den skulle jag inte använda vid genomföringen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Vad brinner inte? Tips?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Mineralull, glasull brinner visserligen inte, men den smälter bort om det blir hett. Annars finns det som sagt fogskum som är tillräckligt brsndtrögt för att vara okej för brandisolering.
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Med lite fyndighet så går det väl att trä över ett lite större metall/kopparrör. Rörkrökaren gjorde inte så på ett ställe när han drog nya rör vilket irriterar lite. Det jag ska göra i alla fall är att ta ett kopparrör som är ett gäng millimeter större invändigt. Sedan kapa det på längden. Efter det så får man bända upp det lite så man får det över befintligt rör. Sedan bara att pressa ihop det med rörtången. Efter det är det bara att köpa något bra snabbfix som man putsar/bygger igen hålet på. Köper man ett bra så är det väldigt lätt att få igen ett sådant hål på ett snyggt sätt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Cementprodukter direkt mot koppar är ingen bra kombination. När vi byggde hus så blev vi varnade, skulle kopparrör gjutas eller putsas in så var det viktigt att isolera rören så att cementprodukten inte kom i kontakt med den bara kopparen. Kopparn lär "må illa" av kontakten. Men hur lång tid det tar för kopparn att ta skada vet jag inte. Men de rörgenomföringar som jag har gjort i närheten av puts och betong är alla rör skyddade mot kontakt från cementprodukten. Isoleringsmaterial är ett sätt att skydda kopparn.

Mineralull, glasull eller stenull brinner inte som Danei skriver till skillnad mot den grå "plast" isoleringen. Att den smälter vi hög värme gör inget, då det är tidig brandspridning som skall undvikas. När den väl smälter så lär det brinna tillräckligt rejält redan för att det skall vara försent att rädda något.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Så enligt dig kan jag göra det smidigt och köra bruk direkt på den grå isoleringen
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Det svaret du fått tidigare är att använda stenull i genomföringen. Åk till något byggvaruhus de brukar ha rörisolering i stenull annars finns det ett antal siter där du kan beställa.
Du behöver ju inte en långbit då du bara behöver ersätta biten isolering genom väggen....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Enligt "mig" så skall du byta ut den grå isoleringen vid genomgöringen då den kan sprida brand (brinner lätt). Och ersätta den med icke brännbar isolering, typ mineral-, sten- eller glasull just vid vägggenomföringen. Sedan kan du åter använda den "grå" om du vill.
Moderator
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Roli skrev:Cementprodukter direkt mot koppar är ingen bra kombination. När vi byggde hus så blev vi varnade, skulle kopparrör gjutas eller putsas in så var det viktigt att isolera rören så att cementprodukten inte kom i kontakt med den bara kopparen. Kopparn lär "må illa" av kontakten. Men hur lång tid det tar för kopparn att ta skada vet jag inte. Men de rörgenomföringar som jag har gjort i närheten av puts och betong är alla rör skyddade mot kontakt från cementprodukten. Isoleringsmaterial är ett sätt att skydda kopparn.

Mineralull, glasull eller stenull brinner inte som Danei skriver till skillnad mot den grå "plast" isoleringen. Att den smälter vi hög värme gör inget, då det är tidig brandspridning som skall undvikas. När den väl smälter så lär det brinna tillräckligt rejält redan för att det skall vara försent att rädda något.....

Jag ser inte riktigt risken om man ser till att ha ett spelrum med den här rör i rör metoden. Jag ska ju inte utsätta det röret som leder vatten för något bruk. Utan där är ju ett spelrum med luft på någon millimeter eller två mellan det och röret som leder vatten. Jag har svårt att se hur stelnad betong skulle göra något direkt åt ett kopparrör. Mina gamla kopparrör som legat mot betong sedan 30-talet klagade inte i alla fall. Förstår om det är en grej att gjuta in kopparrör i en platta eller liknande och att det inte är att föredra. Men här har jag svårt att se problemet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar