Jag har precis köpt ett hus strax utanför Nyköping i Sörmlands län

Nu till det roliga! Värmesystemet

Förra ägaren har installerat en pelletsbrännare av modellen Pellx 20kW (Gordic) mot en Effecta Woody av äldre modell. Detta värmer upp 2st 750l vattentankar (en till vardera lägenhet). Det finns även solfångare som värmer upp vattnet under sommaren. För något år sen installerade han även en luft-vattenvärme-pump med varmvattenberedare.
Det hela känns som onödigt mycket värmesystem för ett sådant hus. Men men.
Jag har bestämt mig för att köra pellets hela vinter och låta luft-vatten ta över i vårdagarna. Just nu hoppar pannan igång vid 55 grader och slår av vid 75-80 grader. Luft-vatten pumpen går inte igång förrän vid 50 grader så det gör att den inte kommer starta under vintern, men vattnet kommer cirkulera i systemet iaf.
Jag beställde hem 6 ton bulk pellets då det finns ett rum byggt för att trycka in pellets via rör in dit. Matarskruven till pannan går genom väggen till pelletsrummet så det är väldigt smidigt.
Inställningarna till brännaren var helt åt skogen för att han har eldat med ved i pannan senaste 2 åren. Jag har hållit på försökt få det någorlunda bra, men inte helt 100 på att jag fått de rätt.
Under drift kommer rökavgastempen bara upp till 125 grader, lågan ser bra ut nu när jag pillat lite på "fläktläget hög". Panntempen går upp till 80 grader där den står stadigt tills den stannar. 125 grader låter lite lågt, men det kanske är bra? Se bilder nedan.

Jag hade problem med oförbrända pellets, men drog ner fläkten och det har blivit bättre!

Sotfärg ok?

Svårt att få lågan på bild med rätta färger jag ser den i verkligheten.