Optimera pelletsförbrukning
Re: Optimera pelletsförbrukning
Perfekt! Då stämmer min uträkning på ungefär 14,70 kW som jag fick:)
Tja! Funderar om jag ska ha brännaren inställd på lågt skorstensdrag eller högt, tills jag har ordnat en motdragsregulator? Höjden är ca 8-9m
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Tänder den lätt på första försöket, behöver du inte ändra något.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ok:) just nu har jag den på högt drag. Så ska jag låta den va kvar så?
Vet du vad orsaken skulle vara till att rök åker tillbaka genom matarskruven och ut i behållaren? Har märkt det några gånger att det har vart lite rök i pelletsen:/
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har du brännaren inställd på "högt drag" så fortsätt med det. Brännarens tändelement är konstruerat för 600 watts effekt men vid "högt drag" tar man genom pulsningen bara ut c:a 400-450 watt. Vid normalläge bara 300 watt. Tack vare pulsningen förlängs elementets livslängd betydligt.
Bakrök kan ha flera orsaker.
Det kan bero på dåligt drag som i sin tur kan orsakas av igensatta rökgasvägar, t.ex pannans tuber med turbulatorer, rökkanal mellan tubpaketet och skorstenen eller främmande föremål i skorstenen t.ex. ett kajbo.
Har två gånger haft en kaja i pannrummet som lyckats trassla sig ner genom skorstenen och tagit sig förbi dragbegränsaren ut i pannrummet.
Kan också bli bakrök om brännareffekten är för hög och pannan inte kan ta hand om rökgasmängden.
Din panna klarar max 14-15 kW med alla turbulatorer i.
Bakrök kan ha flera orsaker.
Det kan bero på dåligt drag som i sin tur kan orsakas av igensatta rökgasvägar, t.ex pannans tuber med turbulatorer, rökkanal mellan tubpaketet och skorstenen eller främmande föremål i skorstenen t.ex. ett kajbo.
Har två gånger haft en kaja i pannrummet som lyckats trassla sig ner genom skorstenen och tagit sig förbi dragbegränsaren ut i pannrummet.
Kan också bli bakrök om brännareffekten är för hög och pannan inte kan ta hand om rökgasmängden.
Din panna klarar max 14-15 kW med alla turbulatorer i.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Jaha, nu var jag på taket och mätte tempen i skorstenen, ca 1m ner kom jag upp i 45c vilket är lågt som jag har förstått. Måste jag plocka ut någon av turbolatorerna? Kör ju på låg effekt nu. Och rökgaserna ligger på 140c. Eller kan jag testa höja lite på matningen bara? Då jag har sänkt ner till typ 13-13,5 kW
Kollade även höjden på skorsten, och den var ganska exakt 8m från toppen ner till golvet. Blev ganska dyrt för mig då jag också passade på att tappa telefonen från taket
Kollade även höjden på skorsten, och den var ganska exakt 8m från toppen ner till golvet. Blev ganska dyrt för mig då jag också passade på att tappa telefonen från taket

-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Höj matningen till 15 kW så blir det lite högre temperatur i fyren och bättre förbränning.
Därefter ska fläktreglaget justeras upp lite.
Plockar du ut en turbulator, minskar du samtidigt pannans verkningsgrad och det är ju synd.
Därefter ska fläktreglaget justeras upp lite.
Plockar du ut en turbulator, minskar du samtidigt pannans verkningsgrad och det är ju synd.
Ok ska göra så, för nu står matningen på ca kl 9och fläkten precis efter kl 12.. Ganska stor skillnad tycker jag. Såg även att det var fukt i skorsten ca 1m ner:
http://www.ladda-upp.se/bilder/tawgqtregolo/
Ska färska få tag i en dragregulator så snart som möjligt för att kunna ställa in allt ordentligt för en gång skull:)
http://www.ladda-upp.se/bilder/tawgqtregolo/
Ska färska få tag i en dragregulator så snart som möjligt för att kunna ställa in allt ordentligt för en gång skull:)
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det var mycket fläkt till så liten matning.
Skulle tro att brännaren går med för stort luftöverskott vilket sänker rökgastemperaturen.
Väg in pellets för 15 kW och justera fläkten grovt efter skorstensröken.
Sedan kan du efter ett dygn finlira fläktinställningen efter sotets färg på eldstadsväggen.
Skulle tro att brännaren går med för stort luftöverskott vilket sänker rökgastemperaturen.
Väg in pellets för 15 kW och justera fläkten grovt efter skorstensröken.
Sedan kan du efter ett dygn finlira fläktinställningen efter sotets färg på eldstadsväggen.
Jo jag vet, men det var den enda inställningen jag fick till så att röken blev osynlig och inte vit. Men nu har jag ställt matningen precis som den var innan (kl 10) och fläkten precis efter kl 12. Ska finjustera imorn när jag kan se röken osv. Hur mycket tror du jag måste komma upp i rökgastemp för att det ska vara ca 60-70c i skorsten?:)
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
C:a 150° rökgastemperatur borde räcka om du mäter i skorstenen strax innan brännaren stängs av.
Tja! Har nu fått hem min KW Z150, men vad är det ideala Pa för min panna? Och hur många mm ska avståndet vara på inställningen? Riktigt dålig info i bruksanvisning.
Här har du bra info http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=11088
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax