Nybörjare med fundering.

Jerry88
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 27 dec, 2015 17:22
Ort: Borlänge

Nybörjare med fundering.

Inlägg av Jerry88 »

Hej alla!

Som nybliven husägare med uppvärmning av pellets som jag lät installeras istället för olja, så har jag börjat fundera om saker är som det ska.

Prylar:

Iwabo 20
Eryl`s lilla ved/olje panna.
Manuell shuntning (ca 40g)
Bionorr pellets.
Termostat inställd på 70
Enplanshus i timmer med källare från 72.

Mina funderingar.

Hur fort är "normalt" för panntemperaturen att sjunka efter det att brännaren lagt av.
Gjorde några noteringar. Den startar och går i ca 20-25min, för att sedan vara avstängd i 20min & sedan påbörja igen. inget förbrukande av vatten då, temp ute -6.

Gör det något med alla dessa starter eller bör man försöka få längre gång/vilotid.
Har även 2 st elpatroner som sitter i pannan. dock så har jag ju tagit kabeln som styr termostaten till brännaren. hur gör man lättast att få dom på en termostat kopplat till pannan också, som skulle kunna gå igång om något händer brännaren.

Tack på förhand.
//Jerry
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av enström »

Att koppla brännaren till oljetermostaten ger för korta gångtider.
Tre alternativ.
1. Köpa en termostat per postorder för 600-700 på Conrad.com
2. Krångla till en egen koppling med två termostater som då måste in i ett dykrör på pannan.
3. Köpa en modernare brännare för några tusen på Blocket och sälja din egen brännareen tusenlapp billigare. Har du tur får du en med automatisk uraskning också.

Alla sätt lönar sig då en tändspiral till Iwabo kostar drygt 1000kr.
Focus Nova med Eurofire
Jerry88
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 27 dec, 2015 17:22
Ort: Borlänge

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av Jerry88 »

tack för svar!
Vilken brännare skulle vara ett bättre alternativ och hur långa gångtider ska man försöka ha?
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av enström »

20 grader brukar de flesta köra med. 68-88 grader ungefär, lägre temperatur i pannan kan ge kondens och rost.
Jag har en 8 år gammal Eurofire, man stoppar in tenpgivarsladden i ett dykrör i pannan så är det bara att ställa in alla värden på en display. Likadant fungerar också Bionordic Viking B16. Heter den Viking B16 GL ingår också tryckluftsuraskning.
Focus Nova med Eurofire
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av André »

Under 60 grader ökar risken med kondens men då driftstiderna blir längre med ökad tempdiff torkar den ev lilla kondens upp omg, min panna är ofta nere på 30-40 grader då det är milt ute å brännaren går 2 ggr/dygn då jag kör mot acktank så går brännaren ca 2 tim varje start så är det ingen ev kondens kvar i pannan..
Klarar man vv/värmekomforten så är de ingen risk att pannan skulle rosta upp även om man släpper ner tempen till 50 grader sen kör upp den till 85/90 grader.. Vedeldade startar pannan kall varje eldning om man har rätt storlek på acktanken men pannorna klarar detta utan problem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av xdigger »

Vill man ha bra varmvatten bör man inte låta pannan sjunka under 70 grader har jag märkt, bekvämast är att låta brännåren jobba mellan 70-85 då slipper man duscha kallt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av nyman »

Men du har ju en Ecotec Bioline i pannan och den brännaren är gjord för att eldas med underhållsglöd. Då kan man ha kort hysteres och snabbt få varmvatten.
Tror att eryls panna har en särskild oljebrännkammare och då går det inte med en uppåtbrinnande Bioline.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av xdigger »

Nää, fast ju mer hysteres du har ju sämre varmvatten får du ju ändå oavsett vad du har för brännare. Min går bara på underhållsglöd dom kallaste månaderna! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av widde »

Jag lånar denna tråd lite och tänkte höra ungefär samma sak som trådskaparen..

Jag har en Pellmax CU med en Viking Bio.

Den är inställd enligt nedan;
Panntemperatur: 70 grader (Den jobbar alltså upp sig till 70 grader och sedan stänger brännaren av sig).
Den brukar hoppa igång igen när pannan nått 52 grader..
Min framledning: 20 grader
Max framledning: 64 grader
Värmekurva: 1.5 (Noterat att shunten maxar en kort stund efter att brännaren gått klart, ligger på ca 75% när brännaren precis gått klart).

Nu när det är ca 7-10 minus ute tycker jag panntempen minskar väldigt fort och brännaren kör igång i ca 20-30 minuter tills den nått 70 grader.. Sen är det ju inte så långt tills den kör igång igen..

Senaste dygnet så har den (enligt loggarna i pannan) startat 14 gånger samt varit i drift i 13 timmar..
Är det normalt? Vårt hus är 149 kvm boyta samt 80 kvm källare.. (två radiatorer i källaren)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker du skall höja panntemperaturen till 80°, så ökar den lagrade energin i pannan och det blir lite längre perioder mellan brännarstarterna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av mrxswe »

Jag kör min pellmax cu start 63 stopp vid 85c. Det ger mig ca 30-45 min drifttid. Då jag kör på ca 16kW.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av widde »

Ok, det är inga problem att köra upp den till 80-85? Kan det finnas nån anledning till att min är ställd på 70 grader? Känns ju rent spontant som det är bättre att låta den köra lite längre med lite färre starter?


Min viking bio klarar väl iofs bara 15kW.
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du kan ligga mellan 15-20 kW på lågeffektsläget med en Viking Bio.

När du anger temperaturen, så utgå från det termostaten är inställd på. Den har oftast betydligt bättre precision än mätaren.

Längre driftstider är ju att föredra
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av widde »

Min är inställd på högeffektsläge.. Varför ska man köra den i lågeffektsläge, alltså vad ger det för fördelar? Nackdelar?

Om jag inte ändrar någonting på brännaren, d.v.s. fortsätter med högeffektsläge, kan jag ändra panntempen till typ 80 grader istället för nuvarande 70 utan att det ställer till bekymmer? Då går man ju en medelväg.. Eller funkar inte det? :P
Helst lost i pelletsdjungeln.. :P
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Nybörjare med fundering.

Inlägg av luppg »

Har också pellmax cu kör min på 80 grader, tillslag vid 64, kör på 80 du. Tror inte du ska gå ner i effekt på brännaren i pellmaxen, vet inte vilken rökgastemp du har men min ligger på 105 nysotat och ca 120 efter en eldad pall pellets, vid 20kW så finns ingen anledning att sänka effekt
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar