Montera Pelletsbrännare på äldre Oljepanna (Ny på området)

D.Fredriksson
Ungskog

Montera Pelletsbrännare på äldre Oljepanna (Ny på området)

Inlägg av D.Fredriksson »

Hej, är helt ny på området Pelletseldning och ska till att montera en Viking bio 20 med 1.5M matarskruv som jag införskaffat.
Pratade med värmebaronen och frågade om detta var grejerna för mig, frågade i samma veva om det var något mer jag behövde tänka på vid montering. Fick till svar nej bara du har en termostat som styr när brännaren ska slå av och på, visst hade jag en sådan av gammal modell som monterades då oljebrännaren monterades någon gång slutet av 70-talet.

Har nu läst mig runt lite men frågorna är många och svaren är säkert ännu fler.

1. Dubbeltermostat, genom denna kopplar jag in pelletsbrännaren så att den slår av och på samt att den har överhettningsskydd så pannan ej kokar. Men sen tillåter denna termostaten att fläkten fortfarande går för att brännaren ska kunna kylas ned för att förhindra att den tar skada? Är differensen mellan av/på för liten med 5grader, blir dubbelt så många start och stopp motför om jag har en som slår igång då pannan fallit 10grader? Finns det någon ni rekommenderar?
http://www.eldkraft.se/produkt/dubbelte ... mplett4336

2.Sen har vi nästa fundering. Dragbegränsare/Motdragslucka, har läst mig till att denna är ett "måste" på en pelletsanläggning. Och för att välja rätt sådan ska man veta pannans effekt ca 30kw skorstenens höjd ca 8-10meter uppskattat. Hel eller halvsten ingen aning faktiskt i nuläget.
* Är denna dyra modellen ett självklart val ? http://www.eldkraft.se/produkt/Dragbegransare-Z150
* eller är sköter denna billigare modell jobbet lika bra http://www.eldkraft.se/produkt/Dragbegr ... -Typ-WZB-1 för en tredjedel av beloppet? Behöver jag ha något som mäter upp draget med denna modellen gent emot den dyrare?

3. Rökgastermometer, denna har jag förstått att om man monterar dragbegränsare/motdragslucka ska termometern sitta före dragbegränsaren för att avge rätt värde?
Den Blå pilen visar vart dragbegränsaren kommer att hamna då adapter till ovan två nämda modellar ska finnas med stos passande albinpanna.
Dem två Röda pilarna visa två alternativa plaster där jag själv tänker mig att man kan montera rökgastermometern. Vart hade ni monterat den?
Bild

Hemskt tacksam för svar som hjälper mig i mitt funderade då jag vill få detta rätt på en gång.
Har läst en hel del men vill få konkreta på just mina funderingar. Länka gärna om ni vet av något som är bättre tack på förhand :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Montera Pelletsbrännare på äldre Oljepanna (Ny på område

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet.

Vad har du för en panna? Ditt foto fungerade inte så bra.

Svar på frågorna:
1. Har det suttit en oljebrännare i pannan så finns det en dubbeltermostat redan.
Kan ju vara bra att sätta in en ny så vet du att det fungerar.
Här finns en med 12° hysteres som passar bättre till pelletseldning. http://www.billigtvvs.se/produkter/1002 ... -9095c-r15

2. WZB-1 är trögdriven och passar till vedeldning.
KW Z-150 är en Rolls-Royce och fungerar utmärkt. Tycker du den är lite för dyr så är KW SID 012 ett alternativ. http://www.eldkraft.se/produkt/dragbegr ... m-lsbar472

3. Rökgastermometer är bra att hålla koll på när det är dags för sotning.
Clas O. har en billig som duger. http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000
Placeras så nära pannan som termometerhuset tillåter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
D.Fredriksson
Ungskog

Man tackar :) Tackar även för ditt svar!

Som vanligt då man ska lägga upp något. Använde mig av photobucket men ville tydligen ändå inte.

Pannan är en Albin Ekonom med tillverkningsår 1976

Termostaten var inte använd på flera år så chansar inte med den. Dendär verkar ju kanonbra! Verkar ha G20 anslutning på dubbeltermostat anslutningen men det löser sig med en adapter. Funderar dock om man måste tömma pannan på vatten då man byter denna?

I första anblick kändes det himla dyrt. Tänker mer om den är värd nästan en tusenlapp extra?

Följde med en termostat med pelletsbrännaren faktiskt så tänkte ge mig på att borra in den. Den verka inte vara konisk så måste nog gänga hålet.
Om du kanske vet hur det ser ut på Albin pannan så har den ju en sotningslucka uppe där rökröret går upp till skorstenen. Tänkte om man kan sätta den i den luckan så blir den inte ivägen vid sotning.

Ska försöka få upp en bild på hur det ser ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ska du byta dykrör så måste vattennivån sänkas i pannan under dykrörets nivå. Finns det inga ventiler ut mot rörsystemet töms det också.
Går kanske att behålla befintligt dykrör och pilla in de nya givarna för termostaten.

Det blir väl i sotluckan dragbegränsaren hamnar med sin adapter?

Jag brukar ladda upp bilder till forumbilder.com. Dom tillåter ganska stora bilder, 24 MB, som tål att zoomas i om man vill studera någon detalj.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

I och med att du har en temperaturgivare till brännaren så ska du använda den. Det är bättre och gratis.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Cicaro
Entusiast!

Inlägg av Cicaro »

Och i många fall kan man limma fast givaren med kemisk metall utanpå tanken men innanför eventuell isolering givetvis. Istället för att borra in ett nytt dykrör
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
D.Fredriksson
Ungskog

Man hade ju velat slippa att tappa ur vattnet ur systemet då jag har övervåning.

Nu kanske bilden visas. Tyvärr utan pilarna som jag ritade upp tidigare. Övre stora luckan där hamnar dragbegeänsaren och jag funderar om att montera rökgastermometern i den nedre nästan liggande luckan till vänster.
Bild

d_anders nu får du utveckla.Vart hittar jag denna temperaturgivare? Har inte sett till någon sådan. Berätta mer.

Tack än en gång för svaren :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Blev en bra bild som går att förstora med ett klick.

Nu förstår jag hur du menar. Vänta med termometern tills dragbegränsaren med eventuell adapter är monterad så inte den blir svår att avläsa. Dragbegränsaren bygger ut lite grand.

Tror d_anders missförstod dig och antog att du har en separat panngivare till brännaren http://www.eldkraft.se/produkt/panntemp ... kontakt864.
Med den monterad behövs bara ett överhettningsskydd i brännarens matning.
Brännarens start/stopp ställs in på kretskortet och hysteresen är 16°.

Ser att du inte använder pannans varmvattenberedare. Då har du minst en ackumulator, varav en med varmvattenslinga och ett laddningspaket mellan panna och ackumulator, vilka då? Kan ha betydelse för lämplig brännarstyrning.
D.Fredriksson
Ungskog

Ska skicka iväg en beställning på grejerna senast idag så jag får dem till veckan.

Okej någon sådan givare har jag ej, är det att föredra?

Nu hängde jag inte riktigt med kastar upp en bild så får vi se om den säger något. Eller menar du att radiatorerna har ett slutet system och pannan har ett eget?

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Glöm sista stycket i mitt förra inlägg. Inser att du kör med en elektrisk varmvattenberedare.

Lite större hysteres med brännarens panngivare, 16° mot 12° för dubbeltermostaten.
Är en smaksak då båda är acceptabla för pelletseldning.
D.Fredriksson
Ungskog

Jo precis jag har en elektrisk varmvattenberedare i dagsläget. Spiralen är igensatt så vattnet går inte igenom igenom varmvattenberedaren. Ska till sommaren öppna upp och se om man kan göra en ny spiral och löda fast så man kan utnyttja den. Om inte annat förvärma vattnet till den elektriska varmvattenberedaren på vintern. Sommaren är den bra då man slipper köra pannan överhuvudtaget.

12-16 grader är ju inte nå hemskt stor skillnad på, känns som att det är lika ha dubbeltermostaten med 12grader.

Ska förresten göra ny lucka där brännaren ska sitta men började just fundera att visst måste man ha kikhål i luckan för att kunna justera brännaren?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ett hål med inspektionsmöjlighet är värdefullt.
Kontrollera också hur stort avståndet blir mellan brännarröret och inre eldstadsvägg. Bör vara minst 200 mm. Är rätt vanligt att man måste ha en stos som flyttar ut brännaren 10 cm, då oljeeldstaden ofta är kortare än vedeldstaden.
D.Fredriksson
Ungskog

Skulle ha gjort det på skissen innan man lämnade den. Inte omöjligt att dom redan skurit ut plåtarna.

Djupet i oljeeldstaden är 460mm och brännarröret är 221mm långt men jag kommer att distansera ut brännaren 60-70mm för ifallsröret ska gå fritt för elpatronerna. Förhoppningsvis blir det klockrent :)

Känns som att jag börjar få lite begrepp om hur det hela fungerar nu.
Hoppas jag får ihop grejerna till veckan så man kanske provstarta anläggningen. Är bara pelletsförådet som tål att funderas på ännu. Tanken är att bygga det i en garderob på andra sidan väggen. Då pannrummet är lite trångt.
Haseld
Energiprofet!

Inlägg av Haseld »

Hej D. Fredriksson: Tillåter mig att göra ett inhopp i tråden trots att jag är ganska ny på forumet och inte
kan mäta mig med antal inlägg mot Stegatorparen med flera här på forumet.

1) Bilderna i första inlägget fungerar utmärkt, det är bara första bilden som saknas, backar man inte allt
för snabbt från sidan, kommer det upp 8 små bilder till och bläddringspilar till vänster och höger för att
förstora varje bild. Dom röda och blåa pilarna syns också tydligt. Kan ev bero på datorns inställningar eller
webbläsare som används om man inte kan se bilderna.

Har du bott där tidigare och kört med oljeeldning? Då kan du väl ditt värmesystem i stora drag.
Synd att man inte ser vad du hade för dubbeltermostat men en som duger för oljeeldning, duger
också bra för pelletseldning. Kör själv med en AEG från -72. Du kan väl kolla bryttiderna genom att
elda upp pannan, är man där och bevakar temp. och tryck i systemet är det väl ingen fara.
Kolla gärna först att övertrycksventilen inte har kärvad, det bör väl finnas en skruv eller testfunktion
på den. Lägg hellre pengarna på en bra brännarstyrning.
T. ex. http://www.ekontroll.com/product.html/tk1a Då kan du välja Till- och Frånslag som du vill.
Den är tyvärr dyrare än Conrads, men sensorn på kabeln är mycket mindre än Conrads enl. bilden.
TK1A s sensor kunde jag pilla in i samma dykrör som AEGn sitter utan att tappa ur vatten.
Har också skruven genom väggen i pannrummet, men i en vanlig garderob får du väl inte ens plats
med ett 200 liters oljefat. Det blir litet isåfall.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Ja, trodde du hade Värmebaronens givare när du sa att det följde med en termostat. Har du en fungerande termotstat med så pass hysteres så är givaren knappast värd att köpa.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar