Montera Pelletsbrännare på äldre Oljepanna (Ny på området)
Re: Montera Pelletsbrännare på äldre Oljepanna (Ny på område
Om du senare vill experimentera lite så sägs tempgivaren ha ett ntc 10k 3950 och en sån probe kan du köpa via t ex Ebay för 6-7kr inkl frakt.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
-
- Ungskog
Där ser man, bra att det gick kolla ändå.
Flyttade in i kåken nu i somras så har ingen större koll på värmesystemet.
Har redan avlägsnat termostaten från pannan men dykarröret sitter kvar. Och kan direkt säga att jag ingen mer givare får i där. Fick inte ens tillbaka den termostaten som suttit där.
Vet inte men har aldrig sagt något om något oljefat i garderoben.
Kommer bli 60x80cm höjden avgörs lite beroende på tratten men räknar med att åtminstone få in 400liter.
Flyttade in i kåken nu i somras så har ingen större koll på värmesystemet.
Har redan avlägsnat termostaten från pannan men dykarröret sitter kvar. Och kan direkt säga att jag ingen mer givare får i där. Fick inte ens tillbaka den termostaten som suttit där.
Vet inte men har aldrig sagt något om något oljefat i garderoben.
Kommer bli 60x80cm höjden avgörs lite beroende på tratten men räknar med att åtminstone få in 400liter.
-
- Ungskog
Tyvärr kom det inte med någon men beställde en med 12grader hyteres.. Duger nog bra åt mig. Vill bara få igång det nu medan det fortfarande är kallt så man får nytta av grejerna. 

D. Fredriksson: Nej, Oljefat var mitt eget antagande, beroende på att jag använder ett själv och många
andra med, till att börja med. Storleken på veckoförrådet har inte heller så stor betydelsen, mesta jobbet
är ändå att bära säckarna från bilen/släpvagn/garaget till förrådet. Tömma säcken över kanten på
förrådet är minsta delen av besväret.
Får du inte ens tillbaka den gamla termostaten, går det jo inte heller att prova den.
När jag köpte min TK1A för ett antal år sedan var den också betydligt billigare. Dessutom kände jag inte
till dubbeltermostaten med 12 graders hysteres, inte heller detta forum, där man kan hitta många
intressanta saker. Idag skulle jag nog också överväga annorlunda.
andra med, till att börja med. Storleken på veckoförrådet har inte heller så stor betydelsen, mesta jobbet
är ändå att bära säckarna från bilen/släpvagn/garaget till förrådet. Tömma säcken över kanten på
förrådet är minsta delen av besväret.
Får du inte ens tillbaka den gamla termostaten, går det jo inte heller att prova den.
När jag köpte min TK1A för ett antal år sedan var den också betydligt billigare. Dessutom kände jag inte
till dubbeltermostaten med 12 graders hysteres, inte heller detta forum, där man kan hitta många
intressanta saker. Idag skulle jag nog också överväga annorlunda.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
-
- Ungskog
Provkörning brännare, Injustering (Ny på området)
Har du hunnit provköra anläggningen men verken installatörerna eller sotaren här ikring har grejer för att mäta sottal eller CO2-värde.
Från grundinställningarna har jag endast dragit ned något på bränslematningen. Men tycker ändå den sotar väldigt mycket och det känns som att det är mycket aska för enbart 4 säckar pellets. Tittglaset gick bara se igenom första dagen sen var det också bara ett svart hål.

Glömde ju av mig och började köra med grovisen men bilden säger ju kanske något.

Man ser där hur sotig bakre väggen är.

Pelletsförrådet blev jag mycket nöjd med, pelletsen verkar fara dit den ska och det blir inte många pelletsar kvar!

Alla kommentarer och tips mottages! Dumförklaringar undanbedes!
Tack på förhand!
Från grundinställningarna har jag endast dragit ned något på bränslematningen. Men tycker ändå den sotar väldigt mycket och det känns som att det är mycket aska för enbart 4 säckar pellets. Tittglaset gick bara se igenom första dagen sen var det också bara ett svart hål.

Glömde ju av mig och började köra med grovisen men bilden säger ju kanske något.

Man ser där hur sotig bakre väggen är.

Pelletsförrådet blev jag mycket nöjd med, pelletsen verkar fara dit den ska och det blir inte många pelletsar kvar!

Alla kommentarer och tips mottages! Dumförklaringar undanbedes!
Tack på förhand!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det sotet jag ser på bilderna är vitt, vilket är ett tecken på luftöverskott.
Kör du på hög eller lågeffekt och vad får du för rökgastemperatur?
Brännarens ojämna matning gör att en injustering med instrument är bortkastade pengar.
Den pendlar hela tiden mellan mager och fet förbränning.
Billigare att själv lära sig brännaren och justera efter sotets färg.
Kör du på hög eller lågeffekt och vad får du för rökgastemperatur?
Brännarens ojämna matning gör att en injustering med instrument är bortkastade pengar.
Den pendlar hela tiden mellan mager och fet förbränning.
Billigare att själv lära sig brännaren och justera efter sotets färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
D. Fredriksson:
Hittar en gammal notering: 1 Pall / 52 säckar blir ca en 20liters hink med aska.
Kan variera lite på olika pelletsfabrikat. 4 säckar blir då ca 1,54 liter aska.
Hittar en gammal notering: 1 Pall / 52 säckar blir ca en 20liters hink med aska.
Kan variera lite på olika pelletsfabrikat. 4 säckar blir då ca 1,54 liter aska.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
-
- Ungskog
Har kört den på modelerande läge tror jag det heter, efter 20min på låg så går den sedan över på hög.
Skulle egentligen vilja ha att den går på låg hela tiden men då det känns svårare att justera den på lågt läge valde jag att köra den på det modelerande läget.
Rökgastemperaturer ligger på ca 110grader på låg och ca 145grader på hög. Pga att det snöat senaste veckan har jag inte begett mig upp på taket för att kolla vad jag har för temperatur en meter ner i skorstenen.
Det känns som att det är ganska rimligt med askans mängd då.
Notera att bilden som är tagen i pannan så har jag sotat alla sidor utom "baksidan" så att säga.
/Daniel
Skulle egentligen vilja ha att den går på låg hela tiden men då det känns svårare att justera den på lågt läge valde jag att köra den på det modelerande läget.
Rökgastemperaturer ligger på ca 110grader på låg och ca 145grader på hög. Pga att det snöat senaste veckan har jag inte begett mig upp på taket för att kolla vad jag har för temperatur en meter ner i skorstenen.
Det känns som att det är ganska rimligt med askans mängd då.
Notera att bilden som är tagen i pannan så har jag sotat alla sidor utom "baksidan" så att säga.
/Daniel
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
En bild på sidoväggen före sotning vore värdefullt.
Bakre väggen blir utsatt för asksprut och kan vara missvisande.
Askmängden kan bero på pelletskvaliteten. Om kvarvarande aska smulas lätt mellan fingrarna är det ok men om det är fasta oförbrända bitar kvar är det inte bra förbränning.
Bakre väggen blir utsatt för asksprut och kan vara missvisande.
Askmängden kan bero på pelletskvaliteten. Om kvarvarande aska smulas lätt mellan fingrarna är det ok men om det är fasta oförbrända bitar kvar är det inte bra förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
-
- Ungskog
Sidoväggarna såg precis likadan ut som den bakre, tittglaset sotade igen efter ungefär ett dygn kunde man inte se igenom det.
Den var ganska fast men smulade lätt. Tycker dock inte att det borde sota så mycket efter enbart 4 säckar. Har köpt testvinnande SCA pellets i hopp om att den ska ge vad den lovar.
Den borde väl vilja ha mer luft om den sotar mycket?
Den var ganska fast men smulade lätt. Tycker dock inte att det borde sota så mycket efter enbart 4 säckar. Har köpt testvinnande SCA pellets i hopp om att den ska ge vad den lovar.
Den borde väl vilja ha mer luft om den sotar mycket?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Om jag ska bedöma bakre väggens färg så är det tillräckligt med luft.
Vad är det för färg på sotet som sätter igen synglaset?
Är det en ny brännare du köpt eller en begagnad?
Vad är det för färg på sotet som sätter igen synglaset?
Är det en ny brännare du köpt eller en begagnad?
-
- Ungskog
Det är kolsvart det också.
Alla grejer är nya uppackade från kartong.
Alla grejer är nya uppackade från kartong.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Blir det kolsvart sot borde det också komma grå rök ur skorstenen.
Föreslår att du ställer in enbart hög effekt och justerar in matningen efter skorstensrök (gränsen rök-ingen rök) och sotets färg.
När du är nöjd med resultatet, ändrar du till låg effekt och justerar fläktreglaget på motsvarande sätt. När även låg effekt fungerar tillfredsställande, kan du ställa in modulerande om det är rätt för dig.
Föreslår att du ställer in enbart hög effekt och justerar in matningen efter skorstensrök (gränsen rök-ingen rök) och sotets färg.
När du är nöjd med resultatet, ändrar du till låg effekt och justerar fläktreglaget på motsvarande sätt. När även låg effekt fungerar tillfredsställande, kan du ställa in modulerande om det är rätt för dig.
-
- Ungskog
Idag kom pelletsleveransen så nu har jag gasat igång anläggningen igen. Har justerat upp bränslet något på hög. Kommer bara vit rök ur skorstenen och såg ingen svart rök då man kollar in i rökröret genom dragbegeänsaren heller. Rökgastemperaturer ligger på 145-150grader.
Har justerat den ner på låg nu och ser enbart vit rök i skorstenen. Kollar man genom dragbegeänsaren ser man där inte heller någonting. Enbart ett värmeflimmer, rökgastemperaturer ligger på 130grader.
Hur vet man vilken temperatur som är rätt?
Ska försöka ta mig upp på taket imorgon och mäta temperaturen i skorstenen.
Har justerat den ner på låg nu och ser enbart vit rök i skorstenen. Kollar man genom dragbegeänsaren ser man där inte heller någonting. Enbart ett värmeflimmer, rökgastemperaturer ligger på 130grader.
Hur vet man vilken temperatur som är rätt?
Ska försöka ta mig upp på taket imorgon och mäta temperaturen i skorstenen.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Dragbegränsaren spär ut rökgaserna med torr rumsluft vilket sänker rökgastemperaturen och daggpunkten i skorstenen. Det viktiga är att det inte kondenserar i skorstenstoppen. Temperaturen behöver inte vara högre än att kondensation förhindras.