Hjäääälp!

Skriv svar
mcpearson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 jan, 2016 00:07

Hjäääälp!

Inlägg av mcpearson »

Jag har precis köpt hus där det sitter en kombipanna: Turbo Varia VERA , nått finskt härke från slutet av 70-talet. Tänkte sätta in pellets men är helt grön i pelletsvärlden. Någon som kan ge råd? Kan man plocka bort oljebrännaren och sätta dit en pelletsbrännare och i så fall vilket märke och effekt rekommenderas?

Mottager alla goda råd med utsträckt hand.

Hjälp!

Kolla på bilden så ser ni vad jag menar. Pannan och rör är annars i väldigt bra skick så tänkte på sikt dra in bergvärme men ha en pelletseldning så länge. Bild
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjäääälp!

Inlägg av danei »

Man kan göra så. Men det är nog klart bättre att sätta den i någon av ved luckorna. Då finns det mer plats för askan, och uraskningen blir mycket lättare. Jag vet dock inte hur just din panna ser ut invändigt.
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 403
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Hjäääälp!

Inlägg av Haseld »

Som sagt: Jag vet dock inte hur just din panna ser ut invändigt.

Jag skulle dock i första hand välja oljebrännarens placering. Då får elden/rökgaserna lika lång väg
till skorstensanslutningen. Värmen utnyttjas bättre och man eldar mindre för kråkorna.

Askutrymme är generellt sett ganska litet hos kombipannor från den tiden, när eldningsoljan
kostade under 500,- kr/m3. Det borde väl också finnas en förbindelse invändigt, så man kan raka
över askan till höger sidan? men använder man en asksug, går det jo också om det stängt.
Brännartyp: beror på höjden och djupet av utrymmet där brännaren sitter.
Uppåtbrinnande brännare behöver minst 20 cm utrymme uppåt,
Framåtbrinnande brännare får inte komma för nära bakre väggen.
Effekten: är i regel inställbar, hur mycket olja förbrukas nu? hur många m2 uppvärmd yta?
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Hjäääälp!

Inlägg av teufel »

Vad rekommenderar du för asksug?
Har testat med nån billig från Jula, och en Virvelvind. Bägge sätter igen dammsugaren efter första tömningen. :(
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hjäääälp!

Inlägg av FRS05 »

Du har ingen sprängskiss på pannan så det går att se hur den är byggd invändigt?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 403
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Hjäääälp!

Inlägg av Haseld »

teufel: Jag kan tyvärr inte rekommendera någon asksug. Använder ingen själv, rakar ut askan
på gammalt sätt. Är rädd för de problem som du nämde.
När jag har surfat omkring här på forumet, innan jag blev medlem, har jag dock läst att några
använder asksug, någon t.o.m. till ett 200 liters fat. Kommer dock inte ihåg viken tråd det var.
Det blir till att leta upp det själv, tyvärr, det finns någonstans här på forumet.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
mcpearson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 jan, 2016 00:07

Re: Hjäääälp!

Inlägg av mcpearson »

Tack för tipsen. Har ingen sprängskiss på pannan tyvärr och ska köra slut den sista oljan innan jag plockar bort brännaren. Funderar på att sätta in en Viking bio , ett år gammal med Mafa veckoförråd. Som jag har förstått det passar det bäst mer en brännare med framåtriktad låga vid denna typ av panna. Vet dock inte hur avståndet passar mot bakre vägg men det borde funka.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hjäääälp!

Inlägg av d_anders »

Hamnar lågan för nära vägg så finns det en speciell distans att köpa som "får ut" brännaren 10 cm extra. Dock dyr precis som nästan alla delar till pelletsbrännare.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjäääälp!

Inlägg av nyman »

Till utseendet påminner pannan om den svenska Norahammar Parca. Det är inte någon helt lyckad panna för pelletseldning då oljeutrymmet är litet. Sätta brännaren i veddelen blir oekonomiskt.
Stämmer likheterna med Parca så försök med en framåtbrinnande brännare som klarar att gå på en lägre effekt än rörbrännarna VikingBio, PellX och KMP. Risken är annars att det blir för stort motstånd för röken i oljedelen. Kan ju naturligtvis vara så att din panna är bättre men ingen som vet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Egil
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 feb, 2016 23:59

Re: Hjäääälp!

Inlägg av Egil »

Hej. Jag rekommenderar PellasX som är duktig i trånga pannor. Mini Revo borde funka.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hjäääälp!

Inlägg av Eldvin »

Vore ju bra om man fick se lite fler fotn på pannan.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hjäääälp!

Inlägg av Cicaro »

Utan att veta något om pannan är mina tips:

1. Skaffa en modern brännare, brännare som du ska ställa in med trimpotar kommer du bara bli irriterad på
2. Hitta en brännare du kan kan koppla på lambdastyrning till (minskar förbrukningen av pellets och även mängden "lukt" i omgivningen)
3. Kolla med din kommun att det är OK att byta oljebrännare till pellets utan bygganmälan (här underlättar om du har en kombipanna som kan eldas med ved eftersom majoriteten av kommunerna ser till typen av bränsle = ved och pellets är båda fastbränsle emedan olja inte är)
4. Bäst pris osv får du om du köper en begagnad och installerar själv
5. Kom ihåg att meddela skorstensfejarmästaren om byte av bränsle för det är olika sotningsintervall
6. Kolla så du inte har eldningsförbud och att brandskyddskontroll är gjord som den ska (försäkringstrul annars)

Har du plats för en uppbringande är jag ypperligt nöjd med den jag har (Bioline 20) men finns även andra bra brännare!
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Hjäääälp!

Inlägg av Becker »

Hur länge tänker du dig att elda innan du går över till bergvärme?
Har du elpatron? Borde vara billigare att köra el istället för olja :wink:

Och om du tänker dig att byta till bergvärme snart så är det kanske ingen vinst att skaffa en pelletsbrännare.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar