PellMon, pelletlogger med öppen källkod
Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod
0-10 hur då? Som 5V = halvöppen?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Ja precis 

Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Ok, men i den har du väl redan styrningen integrerad så den sköter sig själv. Jag har nog inte tänkt att det här ska kunna integreras med någon befintlig shuntstyrning, bara att man ska kunna använda själva motordelen om det finns, eller bygga en egen.
Testade ett 5 graders stegsvar med gain 8:

Lite mycket overshoot, får kanske minska på förstärkningen lite.
Testade ett 5 graders stegsvar med gain 8:

Lite mycket overshoot, får kanske minska på förstärkningen lite.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jo den har en egen controller (Siemens)
jag tänkte mest på att det fanns andra styrningar än binär öppna/stäng funktion
jag tänkte mest på att det fanns andra styrningar än binär öppna/stäng funktion
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Det kan finnas DC shuntmotorer där man växlar polaritet för att ändra riktning, alltså bara två sladdar ut. Mikroswitchar i ändlägena kanske inte bryter strömmen till motorn utan bara ger signal till styrningen. Om det finns intresse kan jag lägga till stöd för olika varianter, annars kör jag på det som funkar med min modell.
Ja och det här är alltså en 'I' regulator, där integreringen sköts mekaniskt av att motorn vrider shunten. Utsignalen från regulatorn är -100..100 där motorn kör hela tiden vid 100, står stilla vid 0 och kör fullt åt andra hållet vid -100. Man kunde krångla till det med en PI(D) regulator som styr shuntens läge direkt och hålla reda på shuntens läge genom att summera körtid, men då ska shuntens läge kalibreras via ett ändläge då och då och total körtid från ända till ända måste vara känd. Jag tror inte det nyttar till nåt att krångla till det så.
Ja och det här är alltså en 'I' regulator, där integreringen sköts mekaniskt av att motorn vrider shunten. Utsignalen från regulatorn är -100..100 där motorn kör hela tiden vid 100, står stilla vid 0 och kör fullt åt andra hållet vid -100. Man kunde krångla till det med en PI(D) regulator som styr shuntens läge direkt och hålla reda på shuntens läge genom att summera körtid, men då ska shuntens läge kalibreras via ett ändläge då och då och total körtid från ända till ända måste vara känd. Jag tror inte det nyttar till nåt att krångla till det så.
TA motorer använder gemensam 24V- och sedan en + för att öppna och en + för att stänga med gränslägen för att toppa motorn vid fulla utslag
Siemens använder 24v~ och 0-10V styrsignal
CTC har vissa motorer som är termiska spänning på så öppnar den och sedan stänger den med fjäder
Jag tycker du ska köra på den lösning du valt är enkel och säker

Siemens använder 24v~ och 0-10V styrsignal
CTC har vissa motorer som är termiska spänning på så öppnar den och sedan stänger den med fjäder
Jag tycker du ska köra på den lösning du valt är enkel och säker

Ok, TA fungerar ju rakt av då, siemens får klara sig själv...
Eventuellt skulle jag kunna lägga till ett 'mode' med en utgång för riktning och en för on/off för att vara maximalt flexibel. Det dumma med den lösning jag har nu är att man kan slå på båda utgångarna samtidigt från webbgränssnittet vilket motorn kanske inte tycker om. Borde kanske lägga till 'lokala' utgångar i raspberryGPIO som bara kan styras av andra plugin men inte fjärrstyras.
Nästa steg då blir väl valbart antal brytpunkter i kurvan, kompensation av husets tröghet, vindhastighet via tex openweathermap.com och en begränsad feedbackloop från innetemperaturen.
Eventuellt skulle jag kunna lägga till ett 'mode' med en utgång för riktning och en för on/off för att vara maximalt flexibel. Det dumma med den lösning jag har nu är att man kan slå på båda utgångarna samtidigt från webbgränssnittet vilket motorn kanske inte tycker om. Borde kanske lägga till 'lokala' utgångar i raspberryGPIO som bara kan styras av andra plugin men inte fjärrstyras.
Nästa steg då blir väl valbart antal brytpunkter i kurvan, kompensation av husets tröghet, vindhastighet via tex openweathermap.com och en begränsad feedbackloop från innetemperaturen.
Att slå på båda utgångarna samtidigt är nog ingen bra i´de
en knapp i web gränssnittet
"Lokalstyrning"
Knapp 1 "shunt öppna"
Knapp 2 "shunt stäng"
eller istället för Lokalstyrning en knapp "Hand/Auto"
lägger man knappen i hand så kan man köra ventilen till önskat läge
och sedan när man lägger knappen i auto så återgår ventilen till läget som regulatorn önskar.
en knapp i web gränssnittet
"Lokalstyrning"
Knapp 1 "shunt öppna"
Knapp 2 "shunt stäng"
eller istället för Lokalstyrning en knapp "Hand/Auto"
lägger man knappen i hand så kan man köra ventilen till önskat läge
och sedan när man lägger knappen i auto så återgår ventilen till läget som regulatorn önskar.
Jo manuell/auto är nog en bra ide, men grejen är att shuntstyrningen är hårdvaruoberoende. För att styra en fysisk utgång så använder du raspberryGPIO eller owfs (eller annat framtida hårdvaru-plugin) och konfar två stycken skrivbara utgångar där, och då de är skrivbara kan de också ändras i webben och från terminalen (pellmoncli) eller andra användera av dbus-gränssnittet.
Som det är nu så är de antingen skrivbara för alla (även webben) eller för ingen (inte för shuntstyrningen heller alltså). En lösning skulle vara att lägga till en ny klass till befintliga read-only, write-only och read/write data, tex ''read/write-local" vilket då skulle vara öppet för skrivning för plugin-kod men inte via andra gränssnitt så de skulle se ut som read-only data i webben och pellmoncli och andra användare av dbusgränssnittet. Får fundera på saken.
Som det är nu så är de antingen skrivbara för alla (även webben) eller för ingen (inte för shuntstyrningen heller alltså). En lösning skulle vara att lägga till en ny klass till befintliga read-only, write-only och read/write data, tex ''read/write-local" vilket då skulle vara öppet för skrivning för plugin-kod men inte via andra gränssnitt så de skulle se ut som read-only data i webben och pellmoncli och andra användare av dbusgränssnittet. Får fundera på saken.
Kommer den senaste versionen av Raspberry pi3 att påverka utformningen av programmet då den ju tydligen skall klara wifi och Bluetooth?
Kanske man skall vänta lite med att köpa sig en Raspberry??
Kanske man skall vänta lite med att köpa sig en Raspberry??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nej det gör ingen skillnad. Man kan förstås köra trådlöst lite enklare (utan usb-wlan) men det påverkar inte pellmon. Om man vill ha trådlöst nät så kan det vara en bra idé att använda trean, annars är det nog ingen märkbar skillnad (lite snabbare är den, men modell B+ som är 1/6 så snabb som tvåan räcker alldeles tillräckligt bra till för pellmon)
m.nu har visst redan trean i lager, men den är också betydligt dyrare än tvåan ser jag. Själv kör jag pellmon på en modell B+, har inte sett någon orsak att byta till den dyrare tvåan.
m.nu har visst redan trean i lager, men den är också betydligt dyrare än tvåan ser jag. Själv kör jag pellmon på en modell B+, har inte sett någon orsak att byta till den dyrare tvåan.
Men "grabbar" man ska alltid ha den nyaste

Konstigt i loggen
vad betyder detta
vad betyder detta
Känd bug, https://github.com/motoz/PellMon/issues/67
Har inte kommit mig för att reda ut vad det är frågan om än. Det ger lite skräp i loggen en stund och sen går det om... Det gånger jag har sett det så verkar det ha något samband med månadsskifte.
Har inte kommit mig för att reda ut vad det är frågan om än. Det ger lite skräp i loggen en stund och sen går det om... Det gånger jag har sett det så verkar det ha något samband med månadsskifte.
Ok lysande tack