Olika vedpannor
-
- Späd planta
Olika vedpannor
Hejsan!
Är det någon skillnad på effekt på överförbränning och underförbränning, hur är de att sköta? Gjutjärnspanna resp vanlig panna?
Jag har lagt ner planerna på de tidigare husen med direktel och är nu intresserad av ett hus med oljepanna (som ska bytas).
Därför undrar jag, vad behöver jag i det huset som är två våningar plus källare 80m2 per våning byggt 1937. Murad skorsten på utsidan av huset.
Det kommer även att byggas till ett garage på ca 100m2 som behöver kulvert. Vill även kunna komplettera med pellets när vi jobbar borta ibland.
Är det någon skillnad på effekt på överförbränning och underförbränning, hur är de att sköta? Gjutjärnspanna resp vanlig panna?
Jag har lagt ner planerna på de tidigare husen med direktel och är nu intresserad av ett hus med oljepanna (som ska bytas).
Därför undrar jag, vad behöver jag i det huset som är två våningar plus källare 80m2 per våning byggt 1937. Murad skorsten på utsidan av huset.
Det kommer även att byggas till ett garage på ca 100m2 som behöver kulvert. Vill även kunna komplettera med pellets när vi jobbar borta ibland.
-
- Pannrumshärskare!
Kolla in den här texten.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... deller.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... deller.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Det är egentligen bara 2 pannor som gäller, båda har underförbränning
och en verkningsgrad på 91%.
Baxi, Solo innova 20, 30, 50Kw
Trebema , Calmar V33, V65, för villor upp till 200 resp 300m²
Calmarpannnan kan köpas direkt med pelletslucka på vänster eller höger sida. Osäker på Solo innovan.
Calmarpannnan kan köpas direkt med pelletslucka på vänster eller höger sida. Osäker på Solo innovan.
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
-
- Prima virke
- Kontakt:
Vad grundar du det på?Albert skrev:Det är egentligen bara 2 pannor som gäller, båda har underförbränning
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Iof grundar jag det på ett test från 2002, men jag har inte hittat
några andra pannor som kommer upp i 91%.
Råd&Rön 2002 Vedpannor.
http://www.radron.se/templates/test____2199.asp#tab
några andra pannor som kommer upp i 91%.
Råd&Rön 2002 Vedpannor.
http://www.radron.se/templates/test____2199.asp#tab
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
-
- Prima virke
- Kontakt:
Albert skrev:Iof grundar jag det på ett test från 2002, men jag har inte hittat några andra pannor som kommer upp i 91%.
Jovisst ligger de bra till i verkningsgrad men det är ju flera faktorer som påverkar valet av panna:
-Pris
-Beräknad livslängd
-Eldstadsvolym
-Effekt
-Utsläpp
-Installtaionskostnader
-osv
Om man räknar på att en panna med verkningsgrad 91% gör slut på 22m3 ved så drar en panna med 80% verkningsgrad 25m3.
Tex har du Effectapannan med en verkningsgrad på 87% vilket blir det 23 m3/år. Denna panna har även större eldstad än Innova och Calmar v33.
Dessutom är den 10-15000:- billigare.
Om vi utgår ifrån att de har ungefär samma livslängd så är både Calmar och Innova för dyra tycker jag, men visst det är pannor i toppklass.
Vad jag ville säga är man måste utgå ifrån flera parameterar. Har du tillgång till gratis eller billig ved är verkningsgraden inte någon avgörande faktor.
Måste du köpa din ved dyrt och kanske inte kan lagra hela ditt årsbehov ja då blir verkningsgraden en viktigare faktor.
Johan
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nu tror jag stoleken på eldstaden va jämfört med innova 50 kW med 185 l o calmar v65 med 150 l men de ä klart att då blir dom yterliggare lite dyrare.. Men jag håller med dej till viss del men allt beror hur bekvämt eldande man vill ha..kusteldaren skrev: Tex har du Effectapannan med en verkningsgrad på 87% vilket blir det 23 m3/år. Denna panna har även större eldstad än Innova och Calmar v33.
Dessutom är den 10-15000:- billigare.
Om vi utgår ifrån att de har ungefär samma livslängd så är både Calmar och Innova för dyra tycker jag, men visst det är pannor i toppklass.
Vad jag ville säga är man måste utgå ifrån flera parameterar. Har du tillgång till gratis eller billig ved är verkningsgraden inte någon avgörande faktor.
Måste du köpa din ved dyrt och kanske inte kan lagra hela ditt årsbehov ja då blir verkningsgraden en viktigare faktor.
Johan
En kompis med ctc v35 med 105 literseldstad fick han betala 26000:- för men idag sa han att de inte blev så bra då pannan har för liten eldstad o 2500 l slavtank + 500 l tekniktank i huset.. Han måste ut o ladda pannan 2 ggr för att ladda tankarna då det är ca -5 ute för att klara sej 1 dygn medans om han haft en större panna räckt med en gång..
Men helt klart finns de mycket att ta hänsyn till t.ex isolering på acktanken vilken kulvert o hur välisolerade rören vid pannan är..
Jo en sak till att exp.kärlet är anslutet i botten på acktanken så att inte vattnet åker ut i kälet för att kylas o sedan in i acken o kyla den när tempen sjunker.. Tydligen kan rörisolering o anslutning av kärl stå för 25% av förlusterna så de gör mer än val av panna..
Så är du noga med att isolera acken, rören, aquawarm kulvert o ansluter exp.kärlet i botten på acken o kör med en effektapanna så få r du nog ändå bättre årsverkningsgrad..

Bättre att kanske att ta den pannan (effekta) då du bor granne med dom o lägga mycket energi på dessa saker..
Acken (3000 liter) bör isoleras med 3-400 mm på sidorna o 4-500 mm på toppen.. Varför isolera acken mindre än huset då isolering är billigt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
-
- Prima virke
- Kontakt:
Missförstånd
Det är inte jag som skall ha anläggningen. Jag ville bara bemöta påståendet att det bara finns 2 pannor att välja på och det utifrån verkningsgrad.
Vad jag ville påpeka var att det finns flera parametrar att ta hänsyn till varav verkningsgraden är en. Och man tex har gratis ved och gillar att jobba själv är det inte en avgörande faktor.
FÖr min egen del har jag fått upp ögonen för den i mitt tycke smarta lösningen som integrerade ackumulatorpannor erbjuder. Jag har hittat 2 på den svenska marknaden Maxipannan (www.lantbruksnet.se/maxipannan) och Bragepannan (www.highone.se) både finns med 2000l tank. BÅda pannorna har en systemverkningsgrad på ca 80% vilket borde innebära närmare 90% pannverkningsgrad iaf enligt tillverkarna.
Eftersom endast el, radiatorkret och varmvattenkrets behöver anslutas så blir installationskostanden mycket låg. Priset för panna är ungefär detsamma som för Calmar eller Baxi (beroende på storlek).
En nackdel kan vara att acken och pannan inte har samma livslängd. Dessutom finns det inte så många pannor ute det är därför svårt med erfarenheter och information från någon annan än tillverkarna det gäller främst Bragepannan.
Någon här som har erfarenhet av de specifika pannorna eller av konceptet med integrerade ackar?
Vad jag ville påpeka var att det finns flera parametrar att ta hänsyn till varav verkningsgraden är en. Och man tex har gratis ved och gillar att jobba själv är det inte en avgörande faktor.
FÖr min egen del har jag fått upp ögonen för den i mitt tycke smarta lösningen som integrerade ackumulatorpannor erbjuder. Jag har hittat 2 på den svenska marknaden Maxipannan (www.lantbruksnet.se/maxipannan) och Bragepannan (www.highone.se) både finns med 2000l tank. BÅda pannorna har en systemverkningsgrad på ca 80% vilket borde innebära närmare 90% pannverkningsgrad iaf enligt tillverkarna.
Eftersom endast el, radiatorkret och varmvattenkrets behöver anslutas så blir installationskostanden mycket låg. Priset för panna är ungefär detsamma som för Calmar eller Baxi (beroende på storlek).
En nackdel kan vara att acken och pannan inte har samma livslängd. Dessutom finns det inte så många pannor ute det är därför svårt med erfarenheter och information från någon annan än tillverkarna det gäller främst Bragepannan.
Någon här som har erfarenhet av de specifika pannorna eller av konceptet med integrerade ackar?
-
- Pannrumshärskare!
Jag har gratis ved. När jag valde panna var verkningsgraden viktig men oxå att det var ett kännt och stort företag.
Inte någon by verkstad i polen som man inte vet om den finns om 5 år.
Kostnaden var inte så jätte viktig.
Det är ju änndå en grej som man ska ha i många många år.
Man kan ju nästan jämföra det med ett bil köp..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Prima virke
- Kontakt:
De där polska , estniska och tjeckiska byfabrikerna producerar väl ofta mer pannor på ett år än vad många av vad deras svenska konkurrenter gör på 10? Hur många pannor tillverkas i Sverige om 10år? Zero noll ingen gisssar jag de svenska panntillverkarna kommer antingen välja att flytta tillverkningen utomlands eller slå igen verksamheten som i alla andra branscher där lönekostnaden är en viktigt faktor, men nu börjar vi komma ifrån tråden. Vad jag ville ha sagt är att utlandstillverkat är inget problem för mig. Fast jag håller med dig att det känns bra om det är ett stabilt företag det är viktigare än tillverkningsland.Andreas Hansson skrev:Jag har gratis ved. När jag valde panna var verkningsgraden viktig men oxå att det var ett kännt och stort företag.
Bil är ju lätt att köpa men framför allt byta igen om man inte är nöjd...utan installation dessutom mycket lättare med bilköp

-
- Pannrumshärskare!
[/url]http://www.viessmann.se/web/sweden/se_p ... wedish[url]Det är egentligen bara 2 pannor som gäller, båda har underförbränning
[/url]http://www.varmeide.se/[url][/url]
-
- Pannrumshärskare!