Är pannans verkningsgrad viktig?

bokmal
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 00:26
Ort: Leksand

Är pannans verkningsgrad viktig?

Inlägg av bokmal »

Börjar med att tacka för svaren på frågan om den i mitt tycke dyra offerten på en biomaticpanna. Sen dess har jag vänt och vridit på frågan om hur vår uppvärmning av vårt relativt stora hus skall se ut.

Jag har fler funderingar men börjar med en om hur viktig pannan är.

Enligt det omtalade äfab-testet så skall det vara klart bättre med integrerade pannor (typ biomatic eller ecotec) än separata pelletspannor med ditsatt brännare. I en normalvilla skall det skilja ca 2000 kr och för oss med lite större uppvärmningsbehov (4,5 m3 olja) blir ju skillnaden ännu störrre.

Men har dom verkligen tänkt rätt? Anta att man installerar en bra bequembrännare (exakt samma som i biomatic) i en ganska dålig panna. Sen ser mantill att rökgastempen håller rätt nivå. Vart tar då denna förlorade värme för mer än 2000 kr vägen? Det måste väl vara ut i pannrummet? Nu är det ju så att källaren ändå bör värmas upp och dessutom så stiger väl värmen uppåt i huset?

Det är säkert lite bättre med en fin integrerad panna med fantastisk verkningsgrad men är verkligen skillnaden i uppvärmningskostnad så stor? Kanske är den marginell och då blir ju kalkylen en helt annan.

Tänker jag fel eller rätt?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det dom ser till ang dessa 2000:- är förluster som består av både strålningsförluster o genomströmningsförluster..
Så du har delvis rätt, strålningsvärmen kommer källaren/huset tillgodo men det gör inte genomströmningsförlusterna..

Om du läser äfabs test med pelletsbrännare i äldre pannor så ser du att t.ex combifire/bequem "bara" har en årsverkningsgrad på 77%
Med combifire/iwabo (lär va samma med övriga övermatade brännare) så blir årsverkningsgraden 72% jämfört med biomatic 85%
13% är faktiskt en hel del även 8% är värt att tänka på.. :wink:

Om du kör mot acktank så läcker det alltid värme från tank o rör å de kommer huset tillgodo.. Men jag tycker det är bättre med en effektiv panna/system med minimala förluster o att man istället sätter in en/flera radiatorer i källaren så att man kan justera värmen efter behovet..
Största delen av strålningsförlusterna kommer ändå va i pannrumet där det inte behöver va varmt..
Senast redigerad av André den sön 11 dec, 2005 18:22, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Om strålningsvärmen inte skapar en högre temperatur än vad man ändå tänkt i källaren ha så kan man inte räkna den som förlust.

Det är väl isåfall under sommarmånaderna om man kör pannan för vv
som strålningsvärmen blir en förlust.


/Micke
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jomil skrev:Om strålningsvärmen inte skapar en högre temperatur än vad man ändå tänkt i källaren ha så kan man inte räkna den som förlust.

/Micke
Det är de som är lite svårt att veta om den läcker lagom med värme.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vad är genomströmningsförluster egentligen? Själv har jag pannan i garaget, så strålningsförlusterna kommer inte huset till godo.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Brännaren måste ju gå längre iom att pannan inte tar imot värmen lika bra. dom största förlusterna som blir går ut genom skorstenen.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev:Vad är genomströmningsförluster egentligen? Själv har jag pannan i garaget, så strålningsförlusterna kommer inte huset till godo.
Det är luften som går genom pannan (kyler pannan) o ut i skorsten antingen via brännaren el otäta pannluckor..
Man kan säga att de blir omvänd funktion mot då man eldar å pannan tar upp värmen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

En integrerad panna borde rimligen ha en föbränningkammare som är anpassad till brännaren och kan därmed optimeras.

Sedan har fräsiga pannor som windhager återkopplad reglering med prober i pannan, och kan därmed alltid ge optimal förbränning. Detta är svårt i pannor utan inbyggd brännare.

Även inbyggdt förråd är av betydelse då man kan få bättre kontroll på pelletsmatningen. (Brännaren kan naturligvis oxo lösa detta).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
bokmal
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 00:26
Ort: Leksand

Inlägg av bokmal »

Att pannrummet blir lite för varmt gör väl inte så mycket eftersom det ligget centralt i huset och värmen går ut i övriga källaren samt upp en våning. En del läcker ner i marken förstås och det blir lite mer om pannrummet är extra varmt.

Sen hade jag inte riktigt koll på det där med genomströmningsförluster och dom skall ju vara låga helst, vilket dom ju antagligen är i dom dyra pannorna. Men strålningsförlusterna kommer då antagligen till största delen till nytta till slut, i alla fall när det är kallt ute. Enligt testet är dessutom strålningen större än genomströmningen och alltså inte en obetydlig andel.

Summa summarum: De fina integrerade pannorna är klart bättre än panna+brännare men kanske inte riktigt lika mycket som testet anger. En riktigt vild gissning blir att justera ner skillnaden med åtminstone 30%.

Jag är ny på det här med uppvärmning och verkligen ute på okänd mark här, men detta är ju heller ingen testrapport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan räkna med (enligt äfab) 5% i ökade förluster då man eldar med en riktigt bra isolerad acktank o rör.. De gör att t.ex windhager bara får en årsverkningsgrad på 84% (biomatic 85%) sen leder ofta förlusterna till o önskade övertempraturer i pannrumet..

Ser man då till dessa 5% kommer ju en del huset tillgodo.. :roll:

Tycker personligen det är skönt om de inte är så varmt i pannrumet då man ska sotaur mm.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Verkningsgrad är väl inte allt?? eller?? För mig var det mycket viktigt att få en lätt skött och bra panna. Saker som betydde mycket vid mitt val var:
Stort askutrymme, lätt sotad, god (mycket god :D ) varmvatten kapacitet, etc.

Pannverkningsgraden kom längre ner på listan...
Sen att det blev en panna med mycket bra siffror gör ju inget... :lol:
Valde panna innan Råd o rön publicerade sina siffror...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:Verkningsgad är väl inte allt?? eller?? För mig var det mycket viktigt att få en lätt skött och bra panna. Saker som betydde mycket vid mitt val var:
Stort askutrymme, lätt sotad, god (mycket god :D ) varmvatten kapacitet, etc.

Pannverkningsgraden kom längre ner på listan...
Men ditt val blev ju även kanon med tanke på verkningsgraden oxå.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

André skrev:
Becker skrev:Verkningsgad är väl inte allt?? eller?? För mig var det mycket viktigt att få en lätt skött och bra panna. Saker som betydde mycket vid mitt val var:
Stort askutrymme, lätt sotad, god (mycket god :D ) varmvatten kapacitet, etc.

Pannverkningsgraden kom längre ner på listan...
Men ditt val blev ju även kanon med tanke på verkningsgraden oxå.. :wink:
Jo... :D :D
Det känns ju inte helt fel! 8)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker när vi liks diskuterar detta med förluster hur är det i pannrumet med biomaticen.. Varmt/kallt el helt enkelt lagom..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Temperaturen är lagom. Inte varmt, och jag behöver inga ytterkläder i källaren :)
Jag var lite orolig innan... så när jag blev tvungen att ta bort lite isolering på rören som går till elementen så tog jag bort lite extra mycket (1-1,5m) för att få ett litet tillskott av värme i källaren. Det verkar helt ok nu. Och när det blir kallare så kommer ju pannan att gå mer, så temperaturen borde ju hålla sig på en lagom nivå. :?

Huset är byggt 1929 och har riktigt grova rör till elementen :shock:
Jag vill ha lite värme i källaren för att undvika kalla golv.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar