PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Erto »

Honda skrev:Du knappar in var du är i parameterlistan 'Openweathermap/location' och sedan ska parametern 'Openweathermap/outside_temp' visa temperaturen. Har du beta7 så kan du döpa om 'outside_temp' och andra data till nåt annat och även ändra beskrivning, enhet och sånt vid behov.

Vad menar du med "location"?

api är inställd och outside_temp är inmatad.

Får felmeddelande om att Openweathermap failed.

EDIT:

Installerade pyowm. Hade missat det och nu fungerar det.
Tiden du lägger ner på att vi mindre kunniga får det att fungera! Tack än en gång Honda.
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

Kan bara hålla med föregående talare ;)
Ett otroligt jobb för att vi amatörer skall få det lättare.
Tackar så mycket.
Denna versionen är mycket bra.
Kanon med wikin att få till egna plugins.
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Erto »

Vad är den enklaste lösningen för att nå min Raspberry som Pellmon är installerad på utanför mitt lokala nätverk?

Har ett domännamn som jag vill koppla det till. Domänbiten löser jag nog men behöver jag öppna portar i jessie?

Routern har jag nog lyckat öppna i.

Mvh Erto
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Porten är öppen, du kommer ju åt den i ditt interna nät. Det du ska göra är att forwarda en port från din router till raspberryn och för att det ska låta sig göras så måste raspberryn ha samma IP hela tiden. Antingen konfigurerar du raspberryn för att ha en statisk IP (som då måste vara utanför det intervall som din router delar ut som dynamisk IP via dhcp, annars kan det krocka), eller så ställer du in din router att via dhcp alltid ge samma IP till raspberryns mac-adress. Det senare kan ofta vara den enklaste vägen beroende på routermodell och hur van man är vid nätverkskonfigurering i linux. Det finns många guider på nätet för att konfigurara raspbian jessie för statisk IP om du vill gå den vägen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Fuskbyggaren »

zorro skrev:Jag har inte skapat den tråden än
Har lite ont om tid just nu men den kommer
:mrgreen:
Två månader och ingen tråd? Jag ska beställa en UniPi till min panna så vi blir två som är igång med den.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Nej jag vet min tid har inte räckt till ska för söka snarast.
Kul att du vågar testa Unipi jag tycker den är suverän för styrning
men sämre för loggning.
Men då har vi ju Pellmon som inte sviker än på den punkten :mrgreen: :mrgreen:
Nu har jag laggt upp en tråd om mina Unip´s
viewtopic.php?f=39&t=17686&p=162642#p162642
vi fortsätter den diskussionen där så vi inte förstör denna
Fuskbyggaren skrev:
zorro skrev:Jag har inte skapat den tråden än
Har lite ont om tid just nu men den kommer
:mrgreen:
Två månader och ingen tråd? Jag ska beställa en UniPi till min panna så vi blir två som är igång med den.
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

En dum fråga har tänkt att försöka testa detta och köpa min första raspberry pi, behöver man ha en skärm när man jobbar med det eller gör man allt i datorn?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Du behöver väl skärm å tgb vid första installationen av operativsystemet men sedan går det väl bra med ett terminalprogram typ"Putty" och via gui i pellmon :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
wetwilly
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj, 2005 15:44
Ort: Småland

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av wetwilly »

Hej alla.

Har flyttat och i nya huset finns en Viking B16 ihop med en Millenium II PLC.

Finns det något stöd i PellMon för att snacka med Millenium PLC'n?

Känns som det borde gå på något sätt då denna produkten kan larma vid driftstopp: http://pelletsteknik.se/bionordic-viking-b16/sms-larm

Då jag redan har en Raspberry som ligger oanvänd hade det varit roligare att köra Pellmon.

Om inte Pellmon fungerar, har någon tips på något annat man kan köra? Det jag främst vill få ut är larm vid eventuella stopp, loggning på förbrukning är ju givetvis även intressant, men inte prio ett.
Viking B16 + Millenium II PLC
Veckoförråd
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Nej det går nog inte du får nog vackert köpa Pelletstekniks lösning
Men skicka ett mail till dom verkar inte vara omöjliga mitt program som jag har i min är kommpliterat men en extra ingång för extern stopp. :mrgreen: :mrgreen:
Jag kör min ihop med en Logo för styrning av acc-tanken växlat tempgivare mellan top och botten+
att den startar laddpumpen på rökgas temperatur
Bild
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Om jag läser beskrivningen rätt så har PLCn bara en öppen utgång som sluts vid larm, det kan man naturligtvis koppla till pellmon och få epost vid larm. Kul annars att de använder Raspberry för larmet. (Ännu roligare skulle det förstås vara om de sålde en färdigt konfigurerad pellmon... :D Borde väl finnas en utgång på PLCn som kunde indikera när skruven går...)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Nej finns ingen ledig utgång
1 skruv
2 fläkt
3 tändelement
4 tryckluftssotningen
Plc har bara 4 utgångar
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Har nu införskaffat mig min första rasperry Pi och laddade hem och installerade rasperry nobs, men när jag försökte installera PellMon så efter att man fått skriva koden så stod den och tänkte ett tag sedan kom det upp något om nätverksfel. Samtidigt som detta kom kunde jag surfa trådlöst så det borde finnas nätverk.
Nu kommer det många dumma frågor :oops: :oops: :oops:
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nej finns ingen ledig utgång
Ja du har säkert rätt, men vad betyder då:
Passar till alla Vikingbrännare tillverkade av BioNordic.
Även andra brännare med digital utgång (NO).
Vart ska man då koppla larmet?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Higgis, berätta lite mera om vad du har och vad du har gjort. Har du en raspberry3 med inbyggt trådlöst nät eller en raspberry2 utan? Använder du trådlöst nät eller har du nätverkssladd ikopplad? Kan du surfa med raspberryn eller surfade du trådlöst med nåt annat? Har du tangentbord och skärm kopplad till raspberryn?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar