Jag har precis flyttat in i ett hus med pellets.
Jag är totalt novis på detta och många frågor har snurrat i huvudet på mig.
Kan ta det lite från början.
Testkörde systemet lite under sommaren och det fungerade bra i ca 2 veckor, fick problem med matninen.
ringde föregående ägare och han sa att det behöver matas fram ordentlig så tvångsmata matarskruven,
fine gjorde detta och det verkade fungera.
Någon dag senare så började systemet tjuta igen och jag tänkte då tvångsmatar jag fram igen..
detta fungerade i ca en timma och sedan så var det dags igen....
tvångsmatade fram och det fungerade i ca 5 min.
samma visa några gånger till och det bara pep efter en stund.
Servade maskineriet och det visade sig att motorn var kass tom jag kunde se problemet (plasten hade spruckit runt motorn och det var gnistbildning innuti.
Servicekille som var väldigt professionell och duktig bytte motor, motor fläkt och vingar ( de som matar ner pelletsen). Åter till servicekillen han var väldigt bra och kunnig och jag fick mycket tips och råd, efter detta känner jag mig lite mer bekväm med systemet.
Men nu till mitt problem och det som skapat mig mycket funderingar i Fredags 14/9 så började det helt plötsligt ryka in från öppna spisen (spjället var helt öppet då vi använt spisen dagfen innan och jag inte stängt detta efter det).
Men min fru blev väldigt orolig angående detta och jag gjorde som vilken god man som helst för att hålla frun nöjd började med att ringa sotarn och även sotarns jour utan framgång för att där efter ringa till räddningstjänsten för att rådfråga ( då man hört mycket om soteld etc).
Räddningstjänst ledarn sa att det inte lät som någon fara då det ej mullrade i skorssten eller lät något nämnvärt därifrån.
Och som sagt inga konstigheter under kvällen och lördagen gick åt till att leta info om detta, hittade massvis med trådar där de flesta trådar pekar på att vi gjorde mat samtidigt och hade på fläkten i köket vilket kan skapa undertryck och därav detta fenomen.
Efter lite googlande så hittade jag hit och det verkar finnas väldigt mycket kunnigt folk här så ni får ursäkta mitt långa inlägg men jag har lite frågor runt allt detta som vi precis upplevt.
Fråga 1. Är detta ett vanligt fenomen att undertryck och även väder förutsättningar (som jag förstått genom att läsa runt) kan skapa denna effekt så att röken dras in i huset? Sotarn har sotat 17/4 enligt protokoll och sotarn har även varit här och sotat den öppna spisen runt 20/7.
Fråga 2. När jag läst runt så pratas det mycket om förbättringar för att få optimal förbränning etc och då kommer frågan om rökgas temperaturer etc upp hur kollar man sådant? Skrivs lite att för hög temperatur kan vara farligt och för låg är inte bra pga koldioxid ( om jag förstått det rätt).
Fråga 3. Fick från sotarn veta att det kan bli tjärbildning i skorstenen, speciellt om man använder pellets på sommaren, så följdfrågan är följdaktligen är det inte bra att köra med pellets på sommaren?
Detta var några av frågorna och det kommer säkerligen komma väldigt många fler nu efter att jag hittat detta forum som folk verkar prisa för användarnas kompetens

Lite små fakta om hus och utrustning.
Huset 109 + 114, Focus PE-20 med Ecotec A3 brännare och en OSO tank.
Hoppas ni orkade läsa och förstod allt

Mvh
Peter