Beräkning av nästa inköp.

Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Beräkning av nästa inköp.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Satt igår och lät excel räkna ut när näste inköp av pellets kommer att bli.
Räknade ut dett med snittförbrukning per dag och hur mycket pellets jag har kvar. Prognosen för näste inköp är just nu 5 maj. Fast den kommer ju att ändra sig eftersom snittförbukningen kommer att höjas när Jan å Feb passeras.

Det är ju som sagt inget bra sätt att räkna. Manin skrev i ett inlägg att han har denna fördelningen på förbrukning under året.

September: 250 kg 6%
Oktober : 300 kg 7%
November: 500 kg 12%
december 600 kg 14%
Januari: 700 kg 17%
Febuari 700 kg 17%
Mars: 500 kg 12%
April: 400 kg 10%
Maj: 300 kg 5%
Total : 4250 kg 100%

Detta skulle man ju kunna använda för att räkna ut när förrådet tar slut.

Har ni några andra ideer. Kanske har ni några andra procentsatser, några kanske har viktat dessa utifrån att man eldar på sommaren oxå.

Kommer att föra in alla förslag i mitt excel ark så får vi se vilken som stämmer bäst (För mitt hus, naturligtvis).

/E
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Beräkning av nästa inköp.

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:Prognosen för näste inköp är just nu 5 maj. Fast den kommer ju att ändra sig eftersom snittförbukningen kommer att höjas när Jan å Feb passeras.

Det är ju som sagt inget bra sätt att räkna. Manin skrev i ett inlägg att han har denna fördelningen på förbrukning under året.

/E
Du måste nog köra o se vad du hamnar på i år innan du kan se vad ditt snitt kommer att va på.. På ett ungefär iaf..

Såg själv att med gamla pannan gick de 1000 kg dec o i januari o ifjol med nya pannan 800 kg dec-jan.. Fram tills idag så har det gått 21kg/dygn i snitt under december.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jo, Men det kräver tålamod att vänta ett helt år. Ngt jag inte har tilldelats alltför mycket av :).

/Eric
manin
Pannrumstomte!

Re: Beräkning av nästa inköp.

Inlägg av manin »

Eric Hjalmarsson skrev:Satt igår och lät excel räkna ut när näste inköp av pellets kommer att bli.
Räknade ut dett med snittförbrukning per dag och hur mycket pellets jag har kvar. Prognosen för näste inköp är just nu 5 maj. Fast den kommer ju att ändra sig eftersom snittförbukningen kommer att höjas när Jan å Feb passeras.

September: 250 kg 6%
Oktober : 300 kg 7%
November: 500 kg 12%
december 600 kg 14%
Januari: 700 kg 17%
Febuari 700 kg 17%
Mars: 500 kg 12%
April: 400 kg 10%
Maj: 300 kg 5%
Total : 4250 kg 100%

Detta skulle man ju kunna använda för att räkna ut när förrådet tar slut.

Har ni några andra ideer. Kanske har ni några andra procentsatser, några kanske har viktat dessa utifrån att man eldar på sommaren oxå.

Kommer att föra in alla förslag i mitt excel ark så får vi se vilken som stämmer bäst (För mitt hus, naturligtvis).

/E
Ja det är jag, men jag skrev ju ordet "ungefärlig" fast du tog bort på citat.
Och här står period från sept-maj.

Hur räknar man så här exempel.
Det är olika månad för månad och väder.
Har du totalt 5000 kg under ett år (12 månader).
Ex. november 800 kg division med 5000 = 0,16 gånger med procent är 100 blir det 16% och vidare.

Du kan titta på min pellets loggbok hur mycket jag elda upp under månad. se på http://www.freewebs.com/viking_manin/index.htm
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Min farbror sa att man räknar med att från 1/10-31/3 står för 2/3 av årsförbrukningen.. De verkar stämma bra av vad jag sett..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Eric Hjalmarsson skrev:Jo, Men det kräver tålamod att vänta ett helt år. Ngt jag inte har tilldelats alltför mycket av :).

/Eric
Hur mycket hade u förbrukning olje per år?
Exempel 3 kubik olje så gånger med 2,1 ton blir det 6300 kg.
Så ungefär 16 % för november då 6300 kg x 0,16 = 1008 kg.
Fast egenlig har förbrukat 5000 kg per år så blir det lite fel uträknat.
Men som sagt omöjlig att va exakt procent lika för alla villor.
Detta jag angav var bara ungefär. så att man vet hur mycket behöver man ungefärlig per månad för att köpa hem pellets pall.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Ni verkar ha mkt tid till å räkna å dona.. är det inte bara titta i förrådet och säga: NU e det dags å ringa bulkbilen:P

hur mkt det har gått åt mm ser man ju när man lägger ihop räkningarna från 1år sen:)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

manin skrev:
Hur mycket hade u förbrukning olje per år?
Exempel 3 kubik olje så gånger med 2,1 ton blir det 6300 kg.
Så ungefär 16 % för november då 6300 kg x 0,16 = 1008 kg.
Fast egenlig har förbrukat 5000 kg per år så blir det lite fel uträknat.
Men som sagt omöjlig att va exakt procent lika för alla villor.
Detta jag angav var bara ungefär. så att man vet hur mycket behöver man ungefärlig per månad för att köpa hem pellets pall.

Jag köpte huset med Pellets i. så jag har bara uppgraderat pannan. Men sen har jag installerat pelletsräknare och har en massa siffror som jag inte vet vad jag skall göra av :).

Ledsen att jag missade att dina siffror var menade som ungefärliga. Jag tolkade dem som en approximation, och inte som en vetenskap. Dessa siffror skiljer sig naturligtvis från år till år, beroende på väder, hustyp etc.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

spliffan skrev:Ni verkar ha mkt tid till å räkna å dona.. är det inte bara titta i förrådet och säga: NU e det dags å ringa bulkbilen:P

hur mkt det har gått åt mm ser man ju när man lägger ihop räkningarna från 1år sen:)

Du har väldigt rätt i din analys. Och jag tror även jag kommer att tröttna på att pilla med dessa siffror framöver. Dock tycker jag det är roligt med siffror, och är lite nyfiken av mig i allmänhet.

För övrigt har jag fått ett nytt "kontrollerkort" för temp-givare idag (klarar 8 givare), så nu skall vi hem och koppla in dem mot Fram och retur vatten + Panntemperaturen. Har lite frågor kring detta, men lägger dem i egna trådar. :D

/Eric
Roger
Fröträd

Hej

Inlägg av Roger »

spliffan skrev:Ni verkar ha mkt tid till å räkna å dona.. är det inte bara titta i förrådet och säga: NU e det dags å ringa bulkbilen:P

Håller med dej Spliffan. Lite pellets i förrådet = beställ mera pellets. :wink:

Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Hehe,

jag är nog lite psyko :D men jag håller ju dessutom på att trimma in min anläggning, och då tar jag ändå ut alla siffror.

Man kanske skall skaffa sig en anonym profil ist. (Eller ett liv.)
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

jag tycker bara det är kul med folk som brinner för något.. utan er hade vi "rookies" aldrig fått svar på nåra frågor:)

Btw.. nån som vet hur nära termometern ska sitta som mäter framledningstemperaturen?? skulle precis åka och köpa en när jag såg att det satt en redan:) Men den sitter efter cirkulationspumpen så det är ju en bit ifrån.. själva shunten
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jag är också rookie, fast med för mycket fritid! :)

Jag har min precis innan Cirkulationspumpen.
Man kan se den på bilden lite svagt.

Bild

Jag kan egentligen inte tänka mig att det spelar ngn roll om den sitter efter pumpen. Den temperturskillnaden kan inte vara många 1/10-dels grader.

Vad jag har hört så skall den inte sitta för nära shunten då vattnet riskerar att inte vara bra blandat då. Fast det är nog viktigast för givaren till shuntmekaniken.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

NU ska jag ringa å kolla om jag kan få tag i lite begagnade pallkragar och en pall.. slut på påfyllandet var vecka:D
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jag får ju mina pellets på SJ-pallar. Har fyra stående hemma. Fås mot bortforsling! :)
Skriv svar