Placering av "shunt-givare"?

Frisse Frisén
Entusiast!

Placering av "shunt-givare"?

Inlägg av Frisse Frisén »

Till min panna kan man koppla en givare (PTC- eller NTC-motstånd antar jag, har inte kollat) som styr framledningstempen (det kanske finns på alla pannor, vad vet jag :oops: ). Denna skall, enligt uppgift, sättas på norrväggen (för att inte hamna i solen antar jag).

Nu är det så spexigt att min panna står närmast söderväggen, så en lång kabeldragning blir ju då nödvändig.
Tror ni man kan sätta den på söderväggen ändå om man har en liten skärm framför den eller nåt? Till saken hör att det redan finns ett hål i väggen cirka 3 meter ifrån pannan som går till ett eluttag på utsidan. Det hade ju liksom varit ganska smidigt om man kunde använda ett befintligt hål som sitter 3 meter från pannan så att man slipper dra en kabel genom hela källaren och sen borra ett hål genom väggen ut till en putsad fasad.

Vad tror ni?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

annars så kanske du kan dra kabeln runt på utsidan av huset å på så vis nyttja befintligt hål i väggen :wink:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Jag tror du får problem soliga vinterdagar om du gör så.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

kan man inte sätta den under takfoten så kommer aldrig solen åt den??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
snillet
Pannrumstomte!

kabel

Inlägg av snillet »

Jag hade dragit ut kabeln, sen runt huset å satt den på norrsidan....

Lite "klamrande" men då skall det ju fungera.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Den kan ändå störas lite av luft som värms upp när solen träffar väggen. Jag skulle dra runt sladden till solfri vägg (som tidigare föreslogs).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

möjligtvis att det skulle kunna bli lite varmt men det ska va på slutet av vårkanten i så fall!! men går sånna sladdar bara att skarva eller? tänkte fall det va mycke tåtar i..
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Frisse Frisén
Entusiast!

Ok, då får det bli på utsidan :D
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Kolla dokumentationen för utegivaren om du skall dra långa sladdar. För "små" (kabelns diameter) påverkar givarens värde om den mäter med motsånd.

Jag kunde till exempel inte ha mer än 10-15 m om kablen var 0,5mm i diameter, men upp till 25 m om kabeln var 0.7mm
Frisse Frisén
Entusiast!

spliffan skrev:möjligtvis att det skulle kunna bli lite varmt men det ska va på slutet av vårkanten i så fall!! men går sånna sladdar bara att skarva eller? tänkte fall det va mycke tåtar i..
Sladden som sitter där nu är avklippt till cirka en decimeter och den ser ut ungefär som en vanlig lampsladd.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jag vet faktiskt inte hur en skarvning påverkar en motståndstempgivare. Har du ett märinstrument som kan mäta ohm, kan du ju alltid prova. Det bästa måste väl vara om du kan skruva fast den nya sladden där den skall sitta.

Jag har oxå en vanlig tvåledar-sladd till min utegivare. Dock köpte jag en 0,7 mm kabel i el-butiken, för att vara säker. Det finns väl även 1.0mm om man behöver dra riktigt långt.
JoFi
Prima virke

Inlägg av JoFi »

är det en PT-100 givare är den väldigt känslig för kontaktering och kabel val.

Fråga din leverantör vad har tror om skarvning.

//Johan
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Eric Hjalmarsson skrev:Dock köpte jag en 0,7 mm kabel i el-butiken, för att vara säker. Det finns väl även 1.0mm om man behöver dra riktigt långt.
0,7 mm borde räcka mycket långt. Det blir så svaga strömmar att även 0,5 borde räcka i de flesta fall. Koppla bort sladden vid styrningen och mät med multimetern dels direkt över motståndet och dels vid sladdarna som skall sitta i styrningen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Fick en gammal Landis&Gyr styrning och Siemens som numera äger dem, var mycket behjälpliga. De skickade mig all papper. I där stode det vilket mostånd alla givare hade + hur långa kablar etc man kunde dra beroende på tjocklek.
snillet
Pannrumstomte!

huttade

Inlägg av snillet »

Eric Hjalmarsson skrev:Fick en gammal Landis&Gyr styrning och Siemens som numera äger dem, var mycket behjälpliga. De skickade mig all papper. I där stode det vilket mostånd alla givare hade + hur långa kablar etc man kunde dra beroende på tjocklek.
Var nog en sån som satt hos mig när jag flyttade in...som jag huttade ut 8), Gick inte å ställa nån kurva... bara 3 olika driftslägen. Thermomaticen fungerar bättre.

Men gratis e ju gott ibland :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar