Har trillat över detta forum när jag sökt info om detaljer, verkar som de flesta har bra koll här så tänkte slänga ut lite frågor i hopp om att förbättra min optimering

Köpte ett äldre hus för ett år sedan och har inte hunnit lägga så mycket tid och intresse som jag önskat, men nu har intresset för optimering ökat och har ganska många frågor växer fram

Ställ gärna motfågor och svara gärna om ni vet, vill inte ha en lång tråd med massa gissningar

1. Det finns en funktion inbyggt i viking bio 20 som gör att den upptäcker snabba tempförändringar(ex vid duchning) och startar då upp direkt innan den kommer ner till sin "start temp". Om man aktiverar startfördröjning, är den så smart att den förbiser fördröjningen då?
2. Vad gör egentligen SW1/3? Har två olika versioner av instruktionsböcker som säger olika saker. Den äldre från 2005 säger startfördröjning av/på, nyare instruktionen från 2011 säger skruvmatning 1/1 vs 1/3.
3. Effekt. Hur ska man tänka här? Alltid låg eller hög effekt, eller modulerande?
Efter satt mig in i beräkningarna jag hittade i detta forum visade det sig att jag kört på 8kw/h men då med modulerande effekt så efter 20 min går den upp till max. Bör jag öka upp låg effekten och bara köra låg effekt, eller rent av köra på så låg effekt det går alltid?
4. Är det någon som kan länka en bild på er aska när anläggningen är bra intrimmad? Som jag förstått det så är det såhär?
Svart sot på väggarna = för hög effekt(pelletsdosering) förhållande till luftmängd.
Vitt sot på väggarna = för låg effekt(pelletsdosering) förhållande till luftmängd.
Men hur ska det se ut när det bra injusterat? Gärna bild

5. Vad är den faktiska skillnaden på högt vs lågt drag(SW 2/2)?
6. Vad är den faktiska skillnaden på stål vs plaströr(SW 2/1)?
7. Alarm signal 230V 1A för extern anslutning. Vill koppla en liten diod upp till köket, men hur skall jag koppla då? Känns lite för kraftfullt?

8. Vad kör ni för start temp på brännaren? Som jag förstår det i instruktionsboken så är det en hysteres på +-8, vilket i mina ögon borde innebära start på 62C och stopp vid 78C? Går denna hysteres ändra?
Många frågor blev de visst