Jag har bytt ut min gamla panna mot en Effecta 220/200, i den har jag satt min gamka TB Mini brännare.
Har haft lite strul med larm E6 ett tag, men har bytt flamvakt och nu verkar det funka bra.
Jag körde brännaren på läge 2 och fläkten på läge 2 (Tror det är de rekommenderade inställningarna) och mätte tempen i skorstenen.
När jag tittade på rökgastempmätaren på pannan så passerade den 250 grader. Då hade jag 100 grader 1 meter ner i skorsten och 80 grader 0,5 meter ner.
Då det känns som att jag försökte värma upp himlen så ändrade jag inställningarna på brännaren till läge 1 och fläkten till ca 1.
rökgastempmätaren på pannan stannade på 240 grader, 90,5 grader 1 meter ner och 71 grader 0,5 meter ned i skorsten. Såg också att det kom lite partiklar ur den såg dock ingen rök utan bara värmedaller.
Är det ok att köra på läge 1 eller kan det dra med nåt annat skit som sotbrand eller nåt?
Vet inte om det är bättre att elda på lite långsammare och lite längre tid än snabbare och kortare tid.
Jag har även en dragbegränsare på rökröret, ser inga markeringar, men tyngden sitter mitt på "vipp-pinnen", luckan guppar efter behag både när brännaren går eller ej.
Så här såg askan ut vid körningen på läge 2.

Behöver jag anlita nån expert som mäter undertryck mm. För att få optimala förutsättningar till bra förbränning?