Bidraget klart!

Skriv svar
rpc
Gallringsobjekt

Bidraget klart!

Inlägg av rpc »

Nu har regeringen räknat färdigt på maxbeloppen oxå:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... b865cc.pdf

För oss som vill sluta elda olja är maxbidraget 14000 kr. Frågan är om man kan få bidrag från både kommun och stat samtidigt :lol: ???

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
Peter k
Ungskog

Inlägg av Peter k »

Ser tyvärr inte ut som man får något bidrag om man har vattenburet med elpanna :(
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Bidraget klart!

Inlägg av Stugsittaren »

rpc skrev:För oss som vill sluta elda olja är maxbidraget 14000 kr. Frågan är om man kan få bidrag från både kommun och stat samtidigt :lol: ???
/rpc
Intressant att det fortfarande står max 30%. Kommer det bli olika procentsatser på olika saker, oklart.

Ett preliminär ansökan skall skickas in senast 2 mån efter påbörjad installation (efter 1/1 2006) och en slutlig skall skickas in inom 3 mån efter det är klart (innan 31/12 2010). Så om man byter brännare i januari 2006 och panna i dec 2010 kan man skicka in ansökan sen. Om inte pengarna är slut för året då. Tanken var god i alla fall :wink:

Att anläggningen skall vara effektstyrd betyder väl att det är en kontrollerad förbränning, så att värmen kan tas hand om optimalt (ett sätt att utesluta braskaminer?). Värre är det med kravet på utsläppskravet vid fastbränsleanläggning. Här avser man väl egentligen vedpannor som bör ha acktank, men det kan kanske ställa till det för oss pelletseldare. Men är detta något problem för olika fabrikat av brännare. T.ex. om det finns brännare som inte har så bra koll på förbänningsprocessen kan få problem att omfattas av bidraget. Är det fabrikatet som styr eller förbränningsvärdena efter installation? Vi får väl grilla bov-verket (boverket skall det förståss vara) i januari då de återhämtat sig efter helgerna.

Intressant är också att både luft/luft och luft/vatten V-pumpar inte omfattas i bidraget, pga för liten elbesparing. Logiskt och korrekt!

Skulle tro att kommunerna försöker spara lite slantar efter nyår och skippar sitt bidrag :cry:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Asterix
Prima virke

Inlägg av Asterix »

"Intressant är också att både luft/luft och luft/vatten V-pumpar inte omfattas i bidraget, pga för liten elbesparing. Logiskt och korrekt!"

Instämmer helt! Dock förstår jag inte varför man inte får ett enda öre i bidrag om man byter från vattenburen el till pellets!
Eller är jag bara sur för jag inga bidrag får? :-)

PS. Vill man fuska verkar det inte svårt att få installatören att skriva ett skrotningsintyg..... Men vi vill inte det.
Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Bidraget klart!

Inlägg av Stugsittaren »

Stugsittaren skrev:Värre är det med kravet på utsläppskravet vid fastbränsleanläggning. ... T.ex. om det finns brännare som inte har så bra koll på förbänningsprocessen kan få problem att omfattas av bidraget. Är det fabrikatet som styr eller förbränningsvärdena efter installation?
Vid närmare eftertanken kan detta innebära att de som tänkt att endast byta brännare (till en gammal panna) inte får bidrag för detta.

Om nu målet är att minska elförbrukningen är det konstigt att byte från vattenburen el inte ger bidrag. Håller med "Asterix" om det!

Egentligen är det konstigt med bidrag för att man skall få billigare uppvärmning. Det borde styras genom generella prisnivåer. Vore det inte så att det kommer ett valår så kanske detta inte kommit till?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Peter k
Ungskog

Inlägg av Peter k »

Argumentet till att det inte kommer att utgå något bidrag om man konverterar från vattenburen el är enligt dagens DN att det är så liten kostnad! På vilket sätt skulle det vara billigare att konvertaera från elpanna än oljepanna? visst kanske det kostar lite att ta bort oljetanken men å andra sidan kanske pannan kan användas med en pelletsbrännare medans man med en elpanna måste investera i en helt ny annläggning.

sur elpanne ägare :lol:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Peter k skrev:På vilket sätt skulle det vara billigare att konvertaera från elpanna än oljepanna? visst kanske det kostar lite att ta bort oljetanken men å andra sidan kanske pannan kan användas med en pelletsbrännare medans man med en elpanna måste investera i en helt ny anläggning. :lol:
Det är inte lätt att leda landet, man måste förstå vad man beslutar om. :roll: Håller med ingen logik i detta. Det enda skälet jag kan hitta är att man vill minska oljeberoendet snabbt.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Stugsittaren skrev:
Det enda skälet jag kan hitta är att man vill minska oljeberoendet snabbt.
Det är ju iofsig behjärtansvärt i sig tycker jag. Men nog borde väl de med elpanna få bidrag ?, de har ju trots allt i PRINCIP så gott som direktverkande el..... även om det inte "heter" så så kommer ju värmen direkt från el, via vatten... men.

Ni vet vad jag menar :lol:

Dessutom är ju verkningsraden bra mycket lägre med vattenburen än "direkt" el om jag inte minns fel.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

snillet skrev:... de har ju trots allt i PRINCIP så gott som direktverkande el..... även om det inte "heter" så så kommer ju värmen direkt från el, via vatten... men.
Nu var det det här med snabba och klara beslut kontra att vara insatt i ämnet. :roll:

Om jag inte missminner mig var orsaken till att olja kom med var att en av remissinstanderna kom med det förslaget. Kanske fanns det helt enkelt ingen remissinstans som på talade detta tillräckligt tydligt.

Att tänka själv hinner man nog inte med i alla beslut. :cry:
Skriv svar