Är sedan ett fåtal år ägare av en pelletsbrännare som värmer upp ett tvåvåningshus + källare.
Brännare: Nibe PB10 + Pellux 200
Jag har haft firma här som precis bytt fläkt samt tändspiral - tidigare fläkt var slut och tändspiralen mätte endast 50% effekt. Men jag blir ändå inte klok på detta, läser igenom forum och försöker lära mig ALLT som krävs för att lindra mitt kontrollbehov och ni här verkar vara experter.
Mina frågor:
1. Min rök vid uppstart runt 0 grader utomhustemperatur är gråaktig, det är inte mycket rök. Men den varierar mellan mörkgrå och ljusgrå.. Kan bidra med video om det önskas.
2. Kvällstid nu när temperaturen kryper närmare -5/-10 så är det en hel del vit rök som skickas ut. Jag läser på forumet hur folk inte har rök alls..
3. Min automatsotningsfunktion slutade även den att fungera för två dagar sedan, jag är noggrann med sotning och gör detta 1 gång i veckan (allt). Hur viktig är automatsotningsfunktionen? Den låter förjäkligt men jag tar hellre oljudet före fara. Jag har precis tagit ur turbulatorerna och rengjort både dom + rökgångar med sotviska. Jag tänker bara så att jag kan köra utan fram till att jag byter ut motor/arm.
4. Övriga tips för att lindra pelletsoron - gör nog detta till en större sak än vad det är men det har vart så mycket krångel denna vinter så jag blir galen

Tack som fasiken i förväg för svar!