Hur få värme vid strömavbrott?

Wille
Prima virke

Hur få värme vid strömavbrott?

Inlägg av Wille »

Hej,

hur har ni på forumet ordnat till det så att det vid ett eventuellt längre strömavbrott ändå få värme i huset. Kan skruven och brännaren köras på bilbatteri? Dieselgenerator? Hur löser man detta på smidigaste sätt; bor nu sedan 1 år tillbaks på landet och har varit med om ett antal mindre strömavbrott: skulle kännas skönt att kunna klara av ett längre typ några ett eller flera dygns strömavbrott. Har visserligen en kakelugn och spritkök men skulle kunna vara bra att ha full värme i huset.

/Wille

biomatic 20+
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Bilbatterier, omformare 12-230V, ett relä som känner av om det finns nätspänning. Bilbatterierna står kopplade mot en laddare med överladdningsskydd. Funkar ca ett dygn med två schyssta batterier.

Klarar tyvärr inte brunnspumpen som går på trefas. men det är en billig och fungerande lösning.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Kruse
Prima virke

Inlägg av Kruse »

Har ännu inte kopplat in det men har tänkt använda en UPS och 2st lastbilsbatterier. UPS är en strömbackup till datorn som klarar av att leverera ström under 5-10 minuter till brännare och cirkulationspump vid fullt effektuttag. Till den kopplar jag in 2st 12 volt 170 ampere lastbilsbatterier via ett relä som håller dem frånkopplade vid normal strömtillgång. Detta för att UPS:en laddar det interna batteriet automatiskt vid behov och då bör inte de externa batterierna vara inkopplade. De får man underhållsladda manuellt.

Med detta skall jag klara av att förse brännare och cirkaultionspump med ström i minst 24 timmar. Under den tiden hoppas jag hinna koppla in och få igång ett elverk. Kör man med underhållseld istället för varmluftsstart ökar tiden med ungefär 10 timmar.

Läs mer om inverter/omformare som är en "manuell" version av UPS. http://www.kjell.com/kjellfakta/inverter/
Läs mer om UPS. http://www.kjell.com/kjellfakta/ups/

Anders G skrev:Bilbatterier, omformare 12-230V, ett relä som känner av om det finns nätspänning.
Har du provat om det fungerar i praktiken? Hinner relät koppla från omformaren fort nog så att det inte smäller när nätströmmen kommer tillbaka?
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

[/quote]Har du provat om det fungerar i praktiken? Hinner relät koppla från omformaren fort nog så att det inte smäller när nätströmmen kommer tillbaka?[/quote]

http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... tillbehoer
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

UPS i all ära, men med en disel/bensin back-up klarar man ju längre tid.
Lite pyssel blir det & kanske inte automatik, men man kan ju ha nytta av det vid andra tillfälle, sjöbo'n, skogen etc. :wink:
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Eftersom jag bor i en större stad, så räknar jag inte med några längre strömavbrott. Har dock varit väldigt sugen på ett litet bensin-elverk, som Harald Nyborg säljer. Det ger 650 W och kostar 8-900 kr.
I mitt fall stupar det dock på att min gamla cirkulationspump är trefas. (Fördel - startar alltid!)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Giggegubb
Prima virke

Dieselbatteri...

Inlägg av Giggegubb »

Matarskruv från förrådet kan man skippa, och köra "självfall" av pelletsen ner i brännaren. Men brännaren och cirkpump behöver viss el. Är inte elpulare själv och kan inte se nåt i instruktionshäftet. Men kan behovet ligga på typ 150 W?

Enligt en annan tråd på detta forum ska det räcka med inverter kopplat till bilbatteri av "volvo traktortyp". Vad jag förstår är det ett batteri till dieselmotorer, extra starkt. Enligt denna tråd kan det batteriet räcka en vecka, och då blir det ju intressant. Omladdning med bilen borde funka:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ht=batteri

Ett tu tre tar oljan slut. Och det behöver inte ske först när våra politiker har planerat färdigt. Då kan det vara bra att ha en back-up. (Men visst; när elen inte finns på macken så går det inte att tanka bilen och då går det inte att ladda batteriet och då funkar inte pelletspannan heller, till slut.)
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Dieselbatteri...

Inlägg av Stugsittaren »

Giggegubb skrev:Matarskruv från förrådet kan man skippa, och köra "självfall" av pelletsen ner i brännaren. Men brännaren och cirkpump behöver viss el. Är inte elpulare själv och kan inte se nåt i instruktionshäftet. Men kan behovet ligga på typ 150 W?
Thermias stora motor drar 90W och den lilla ??W (nån om vet) så det är inte otänkbart att få med det om man har lite ström över (t.ex. från en generator).

Om man har en brännare med matningsskruv kan man väl fixa en stor tratt som man fyller med ett tiotal liter i taget?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Netman
Prima virke
Kontakt:

Effekt

Inlägg av Netman »

Jag köpte en elmätare på Harald Nyborg o satte på sladde till brännaren. Min brännare tar vid tändning ca 450w, sitter en varmluftständning, sen bara fläkten 17w,skruven ca 60w men det är ju så kort tid den höga förbrukningen är..
så jag köpte en 600w omformare till bilbatteri och räknar med det ska fixa driften. Då jag inte har strömmen fast monterad utan som stickpropp behöver jag inte tänka på riskerna när strömmen kommer tillbaka.
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
MP XP 21
Ungskog

Inlägg av MP XP 21 »

Om man tar huvudsäkringarna, ingen risk att få ström baklänges. ohhhh vad jag har varmt ååååååh gott.
Fredrik Theander
Prima virke

Räcker strömen

Inlägg av Fredrik Theander »

Men är det inte vid tä'nding brännaren drar en massa kräm? räcker verkligen effekten på ett litet bensindrivet kraftverk till då?
Joachim A
Energiprofet!

Re: Räcker strömen

Inlägg av Joachim A »

Fredrik Theander skrev:Men är det inte vid tä'nding brännaren drar en massa kräm? räcker verkligen effekten på ett litet bensindrivet kraftverk till då?
tändelementet drar bara 400w
Thermia Biomatic 20+
Martin
Gallringsobjekt

Inlägg av Martin »

Använd fritidsbatterier om ni kan. De tål att cyklas bättre. Startbatterier till fordon är just startbatterier, alltså de ska leverera en hög ström under start. Vet iof sig inte om det finns 170Ah fritidsbatterier (=1A i 170 timmar eller 10A i 17 timmar). Det är inget vidare att ha batterier i pannrummet då självurladdningen ökar med temperaturen.
Jag är lite sugen på en dieselvärmare till en buss. De är på ca 20-25kW värmeeffekt och kan drivas av 24V. En termostat som är inställd något under startvärde för pelletsbrännaren. Värmarna har inbyggd 24V pump som borde klara cirkulera vattnet.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Räcker strömen

Inlägg av Allan »

Fredrik Theander skrev:Men är det inte vid tä'nding brännaren drar en massa kräm? räcker verkligen effekten på ett litet bensindrivet kraftverk till då?
Tändelementen till de olika brännarna har olika effektbehov. Min Pellx drar visst 450 W, medan jag tror att t. ex. Janfire behöver 1000 W.
Så svaret på frågan blir både ja och nej.
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Dieselbatteri...

Inlägg av Allan »

Giggegubb skrev:Matarskruv från förrådet kan man skippa, och köra "självfall" av pelletsen ner i brännaren.
Kan man? Hur går det till?
Matarskruven sköter väl doseringen? I alla fall på brännare utan inre doserskruv.
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Skriv svar