hur mycker spån är normalt i bulk?
hur mycker spån är normalt i bulk?
fick leverans av såbi för en vecka sedan och tycker att det är lite väl mycker spån i tanken kanske 4-5% eller nått svårt att säga ska man acceptera detta?
Janfire flex-a, Combifire 40, Pellistore,
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
-
- Lärjunge!
Är din pellets måntro omblåst??
Detta är något jag absolut inte tollererar,säger till varje gång jag beställer.
Fick omblåst pellets för nåt år sedan,fy fan så det såg ut!
Jag vägrade att betala för skiten,annars fick de komma och ta tillbaka det.
Slutade med att jag fick leveransen,MEN fick stå med ett såll och sikta 3000kg...
Rätt ok timpenning.
börjar du få driftstopp skall du klaga,föressten det skall du göra endå!
lennart
Detta är något jag absolut inte tollererar,säger till varje gång jag beställer.
Fick omblåst pellets för nåt år sedan,fy fan så det såg ut!
Jag vägrade att betala för skiten,annars fick de komma och ta tillbaka det.
Slutade med att jag fick leveransen,MEN fick stå med ett såll och sikta 3000kg...

Rätt ok timpenning.
börjar du få driftstopp skall du klaga,föressten det skall du göra endå!
lennart
SBE (brikettenergi) har en reklamationsgräns på 4 vikts%, om finfraktionen överskrider den så är det fel på leveransen. (Titta på deras hemsida).
Om Såbi har samma regler vet jag inte men det borde de ha tycker jag. Ring och fråga.
Om Såbi har samma regler vet jag inte men det borde de ha tycker jag. Ring och fråga.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
4% spånfraktioner på 3 ton pellets innebär ju 120 kg spån som acceptabelt. Det är ju faktiskt en hel del.
Jag har också problem med att det vill bli väl mycket spån och småfraktioner vid bulkleverans. Så inför nästa gång skall pelletsförrådet förses med ytterligare gummimattor.
Jag har också problem med att det vill bli väl mycket spån och småfraktioner vid bulkleverans. Så inför nästa gång skall pelletsförrådet förses med ytterligare gummimattor.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mkt damm i pelletsen kan bero på hur bulkbilen levererar oxå. Jag fick leverans av en bil som såg ut ungefär som bilen i Flåklypa Grand prix om ni förstår, risig med flera småtankar på. Såg mycket retro och ganska kul ut. Chaffisen skarvade ihop en massa slangar av varierande längd (2-3 m). Mkt dammig och sönderslagen pellets blev det, vilket torde bero på att varje skarv sliter på pelletsen. Bättre blev det gången när en modern bil leverade med en lång slang hela vägen från bil till bulkförråd.
Jag har fått leverans dessa två ggr så underlaget för min bedömning är kanske skralt
, men vad tror ni?
Jag har fått leverans dessa två ggr så underlaget för min bedömning är kanske skralt

/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt
Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets