Hjälp med Atmos panna och Eurofire brännare

Skriv svar
Supernova
Späd planta

Hjälp med Atmos panna och Eurofire brännare

Inlägg av Supernova »

Hej. Jag har flyttat till ett nytt hus. Här har jag en Atmos DC30 panna med en Eurofire Millenium 2 20 kW pelletbrännare och en 1000L ackumulatortank samt Laddomat 21.

Det är min första pelletsanläggning och jag förstår den inte helt. Jag har placerat temperatursensorn för pelletbrännaren i mitten av tanken för att uppnå en balans mellan full uppladdning och urladdning samt hålla antalet tändningar lågt.

Nu verkar brännaren fungera och laddar ackumulatortanken till 80 grader. Jag förstår dock inte hur jag ska ställa in rökgas-termostaten på Atmos-pannan. Styr den även pumpen på Laddomat? Om fläkten på pannan inte går, finns det för lite drag för tändningen, vad beror det på?

Tack för att du hjälper en nybörjare i pelletsens värld!
Echo Foxtrot
Entusiast!

Re: Hjälp med Atmos panna och Eurofire brännare

Inlägg av Echo Foxtrot »

Rökgastermostaten styr pumpen på laddomaten. Har du flyttat sensorn till brännaren? Varför? Var satt den innan? Vad är det för hysteres?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens temperaturgivare ska sitta i mitten på tanken för bästa laddfunktion när man bara har en givare.
Laddningspumpen kan antingen styras av en separat termostat i pannan eller av en rökgastermostat. Vad som gäller för din panna kan bara du svara på.

Vid pelletseldning används inte pannans rökgasfläkt, utan man brukar ta bort den och sätta dit ett blindlock. Sitter den kvar, så ska den inte användas. Finns det ett kontaktstycke vid fläkten, så koppla loss den.
Skorstensdraget ska vara tillräckligt för att få ut rökgaserna. Det behövs inte så högt drag vid pelletseldning som vid vedeldning.

Vid brännarstart styr brännaren själv hela tändförloppet och all erforderlig luft för förbränningen tillförs med brännarfläkten.
Du får bevaka en start och hålla ett öga på panntemperaturen. När den kommer upp i 75°C kan det vara lämpligt att laddningspumpen startar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Supernova
Späd planta

Inlägg av Supernova »

Tack för ditt svar. Jag har inge flyttat rökgastermostat. Jag flyttade bara tempgivare till acktanken. Tempgivare var tidigare placerad i panna.

Nu vet jag inte hur jag ska justera rökgastermostaten på Atmos panna för att få tillräckligt med drag när den är tänd och för att pannan inte ska gå konstant

https://ibb.co/FJ84H1r
Supernova
Späd planta

Inlägg av Supernova »

Stegatorparn skrev: tor 21 nov, 2024 10:01 Brännarens temperaturgivare ska sitta i mitten på tanken för bästa laddfunktion när man bara har en givare.
Laddningspumpen kan antingen styras av en separat termostat i pannan eller av en rökgastermostat. Vad som gäller för din panna kan bara du svara på.
Den här delen fungerar bra.
Stegatorparn skrev: tor 21 nov, 2024 10:01 Vid pelletseldning används inte pannans rökgasfläkt, utan man brukar ta bort den och sätta dit ett blindlock. Sitter den kvar, så ska den inte användas. Finns det ett kontaktstycke vid fläkten, så koppla loss den.
Skorstensdraget ska vara tillräckligt för att få ut rökgaserna. Det behövs inte så högt drag vid pelletseldning som vid vedeldning.

Vid brännarstart styr brännaren själv hela tändförloppet och all erforderlig luft för förbränningen tillförs med brännarfläkten.
Du får bevaka en start och hålla ett öga på panntemperaturen. När den kommer upp i 75°C kan det vara lämpligt att laddningspumpen startar.
Laddomaten startar vid 78 grader. Om rökfläkten inte är igång fungerar inte tändningen. Vad kan orsaken vara? Jag kan ställa in två värden för brännarfläkten: Tändning och Max. Effekt. Jag har provat olika värden, men tändingen fungerade inte. Jag kanske har fel startdos?

Tändelement, fotocell och fläkt funkar alla bra.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har ingen manual för Atmos DC30, men brännarens strömförsörjning måste gå via ett överhettningsskydd i pannan. Kontrollera att det inte löst ut.
Sedan startar och stoppar brännaren av sin temperaturgivare.

Om brännaren inte startar utan att pannans rökgasfläkt går, är brännaren felaktigt inkopplad i pannan.
Brännarfläkten har inte två lägen, möjligen rökgasfläkten på pannan. Går rökgasfläkten om du ställer vredet på tändning annars lägsta vid drift för att få igång brännaren tills inkopplingen kontrollerats.

Du skriver att du provat olika värden, men tändningen inte fungerade. Försökte brännaren tända eller var den död, ingen display?
Har du mätt upp startdosen? Ska vara 3 dl.

Tycker du ska låta en elektriker kontrollera brännarens inkoppling i pannan så det inte ligger några onödiga förreglingar för brännaren.

Laddomaten har en termostat som öppnar vid 78°, om det är den du menar. Laddningspumpen bör starta vid lite lägre temperatur så termostaten blir omspolad med pannvatten och kan öppna vid rätt temperatur. Utan pumpcirkulation kommer pannan i kok.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Supernova
Späd planta

Inlägg av Supernova »

Utan pannans rökgasfläkt tänder brännaren och pelletsen börjar brinna, men elden slocknar snabbt igen. När jag slår på pannans rökgasfläkt fungerar tändningen, och pannan värmer upp ackumulatortanken till 80 grader.

Laddomatens pump verkar fungera bra. Tanken laddas effektivt, och pannan kokar inte utan håller sig stabil på 85 grader.

På brännarens styrning (Millennium 2) har jag två inställningar för brännarfläkten: tändning och maxeffekt. Jag kommer att testa olika inställningar för brännarfläkten och startdosen.

direktcitering borttagen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för värden i bild 6 "Fläktvärden" i Millenium II?
Fabriksinställning Tändning är 220 och Max är 230.
Går brännarens fläkt som den ska? Elden ska inte slockna när den tänt utan mer pellets ska matas fram och fläkten ska öka till inställt varvtal.
Låter som om du har problem med brännarens funktion, men då borde inte brännaren fullfölja tills givaren stänger av.
Blir det något larm i brännarens display?
Kontrollera att brännarfläktens hjul roterar lätt vid beröring och att fläkthjulet är rent.
Kontrollera även att fotocellen är ren och kan se elden genom gaveln.
Varvar inte fläkten upp, kan fotocellen vara trasig. Testa att belysa den med en ficklampa.
Supernova
Späd planta

Inlägg av Supernova »

Fläkten är i bra skick och funkar som den ska. Tack så mycket för svaret och tipsen. Jag ska prova med nya inställningnar.
Supernova
Späd planta

Inlägg av Supernova »

Update: Jag har justerat startdos till 3dl och värden för fläkt till 220. Nu funkar det jättebra. Nu kan jag finjustera inställningar. Tack för hjälp!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kul att det löste sig till slut. :D
Skriv svar