Hur viktigt med 4-vägs shunt?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Der-Verbrenner
Späd planta

Hur viktigt med 4-vägs shunt?

Inlägg av Der-Verbrenner »

Hej,

Fick nyligen hjälp med att installera en begagnad Baxi TPK vv panna. Jag kör utan ack-tank och pannan installerades med en 3-vägsshunt och shunt-automatik. Jag har nu läst mer nogrannt i manualen och ser att man skriver att en 4-vägsshunt ska användas för att pannan ej ska bli underkyld.

"Om pannan skall anslutas direkt mot värmesystemet skallen 4-vägs shunt användas. Detta är viktigt för att pannan
ej skall bli underkyld."

Hur viktigt är det att använda en 4-väg istället för 3-vägs shunt? Bör jag ta hjälp igen och ändra till 4-vägs istället?

Kör endast element via panna, VV till tappvatten går i dagsläget via elektrisk VVB. Bor i götaland om temperaturen spelar roll när det kommer till detta.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Hur viktigt med 4-vägs shunt?

Inlägg av Stegatorparn »

Rekommenderar att du byter till en 4-vägs shunt.
Blir returvattnet till pannan kallare än 60°finns risk att rökgaserna kondenserar i eldstad och tuber, vilket kan orsaka rostangrepp och tjärbildning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Der-Verbrenner
Späd planta

Re: Hur viktigt med 4-vägs shunt?

Inlägg av Der-Verbrenner »

Surt men får nog bli ett byte. tack för snabbt svar.

Sitter en VRG 130 idag så misstänker att VRG140 borde bli bra.
https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler/vrg140
Skriv svar