Grundfos Alpha 2 cirkulationspump startar inte?

Skriv svar
Adkit
Ungskog

Grundfos Alpha 2 cirkulationspump startar inte?

Inlägg av Adkit »

Jag har en Värmebaronen Comet panna som är kopplad till en Grundfos Alpha 2 cirkulationspump. Det är lite kallt i huset så jag gick ner och kollade. Cirkulationspumpen är helt släckt och ingen knapp fungerar men om jag stänger av pannan och sätter på den igen så lyser cirkulationspumpen på igen och går tills nästa gång jag kollar och då är den av igen. Stänger pannan av cirkulationspumpen automatiskt när den inte tycker elementen behövs? För det är kallt nog nu att den borde behövas. Och om jag startar om pannan så går ju pumpen, även om den är av nästa gång jag går ner och kollar, så den verkar ju fungera?

Jag har också en automatisk shunt som inte verkar röra sig alls vad jag kan se och manuell ändring inte verkar funka men det känns oberoende av cirkulationspumpen? Om det inte är så att min panna har någon form av fel i sig och skickar ut fel signaler.

Ideer?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Grundfos Alpha 2 cirkulationspump startar inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har ingen manual för Comet, så jag känner inte till hur shuntstyrningen fungerar för den pannan eller hur avancerad den är.
Vissa shuntstyrningar har en funktion som stänger av cirkulationspumpen när inget värmebehov föreligger.
Det brukar då förreglas med ett tidsvillkor och/eller ett temperaturvillkor för utetemperaturen som brukar ligga runt +17°-18°C.
För att pumpen inte ska fastna vid längre stillestånd, brukar den motionsköras några minuter per månad eller vad som är programmerat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adkit
Ungskog

Inlägg av Adkit »

Det är det jag antog den gjorde men det är +12 ute och pumpen är fortfarande avstängd.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du utegivare, ska du kontrollera anslutningarna i givarens plint.
Där blir ofta korrosion vilket ökar resistansen = fel temperatursignal.
Gör rent i plint och kabeländar och smörj in med vattenfri vaselin, så håller det många år.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adkit
Ungskog

Inlägg av Adkit »

Det har jag inte ens tänkt på, och aldrig undersökt. Ska ta en koll imorgon. Värt ett försök.

Använd inte citering vid svar rakt under det inlägg som besvaras. Citering borttagen. / Moderator
Skriv svar