Biomatic 20+ startar inte upp?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ingo
Ungskog

Biomatic 20+ startar inte upp?

Inlägg av Ingo »

Jag har en Thermia Biomatic 20+ med brännaren BeQuem20D.

Pannan går ner i temp men startar inte ....?
När jag stänger av huvud elen och startar upp, eldar den upp som vanligt (en gång) för att sedan ej starta igen, när den åter blir kall...?

Har ni idéer och förslag blir jag strålande glad om någon kan hjälpa till!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Biomatic 20+ startar inte upp?

Inlägg av Stegatorparn »

Några meddelanden i displayen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ingo
Ungskog

Inlägg av Ingo »

Nej displayen indikerar ej på något fel, och ingen röd lampa. Ute och panntemp indikerar som vanligt. När panntemp går ner så ska pannan ju starta upp, men det gör den inte. Vid hård omstart (av/på med huvudström) tickar den igån och kör som vanligt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns väl ingen utegivare i Biomatic 20+?
Temperatur panna i meny 1 visar pannans är värde samt önskat börvärde inom parentes.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Ingo
Ungskog

Inlägg av Ingo »

Stämmer, men problemet är att den inte startar när tempen går ner. Och min fråga var om någon känner till vad som kan vara problemet, och hur man fixar det ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Visar displayen rätt panntemperatur, är det inget fel på givaren utan hur signalen behandlas på kretskortet och det har jag inga kunskaper om.
Du kanske har en elektronikkunnig person i vänkretsen som kan hjälpa dig att felsöka.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Låter som trasigt styrkort. Du kan prova en återställning av inställningarna men ska ha bra tur om det hjälper. Du tappar då alla inställningar så kolla och skriv upp matning, fläkt mm innan så du kan lägga tillbaka dom.
Inget konstigt ljud/durrand eller sådant från skruvar när den inte vill starta?
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Ingo
Ungskog

Inlägg av Ingo »

Har vi någon som är duktig på Biomatic Pelletspanna här ute som har något förslag på hur jag kan klura vidare. Varför startar den inte upp, när pannan blir kall ?
Ingo
Ungskog

Inlägg av Ingo »

Hur gör jag återställning av inställningarna, och naturligtvis, hur ser jag alla inställningar jag ska spara. Är
Det direkt i menyn, eller i någon servicemeny? Vad tror ni annars, köpa nytt styrkort (dyrt nöje)?

Tack för svaren ovan, hade missat uppdateringen…
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Vad händer om du går över till att bara värma med el, håller den temperaturen då? Hjälper inte igång brännaren men tänkte att det kan vara intressant att veta om det fungerar och kanske snäva in vilket område man ska felsöka.

/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Manual till Biomatic:
https://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_ ... _20_30.pdf

Återställning och matning/fläkt finns under meny 3
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Ingo
Ungskog

Inlägg av Ingo »

Om man inte återställning fungerar, är det då troligen styrkortet (eller komponent där) som är paj?
Finns det någon el kunnig som kan tipsa om vilken komponent som troligen fallerat. Går den att byta?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är på styrkortet felet finns eftersom panntemperaturgivaren visar rätt.
Alla komponenter går att byta med rätt kunskap och utrustning.
Utan schema över kretskortet är det lite svårare att peka ut någon misstänkt komponent. Då behöver man följa ledningsbanorna på kortet.

Det första och enklaste är att kontrollmäta alla elektrolytkondensatorer med en ESR kapacitansmätare. Stående elektrolyter (radiella) ska den blottade aluminiumtoppen vara helt plan. Är den det minsta kupolformad, ska den bytas. Ytmonterade elektolyter (SMD) kan man inte se när de är dåliga, utan de måste mätas. Det kan vara enklare att ersätta en SMD med en radiell.

Elektrolyter är viktiga. Min diskmaskin slutade värma vattnet men värmeelementet var helt. Byte av två elektrolyter på ett litet kretskort löste problemet.

Det kan vara en chansning att byta processor, men byter du hela kretskortet ska det säkert fungera.
Ingo
Ungskog

Inlägg av Ingo »

Det visade sig att programmeringen på något sätt fått fnatt, helt knasiga inställningar var gjorda. Oklart varför detta skett? När inställningar justerats, funkar allt igen!
Tack för alla bra tips !
Skriv svar