Pannan startar om kontinuerligt, får inte ens upp temperaturen!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
K_M
Ungskog

Re: Pannan startar om kontinuerligt, får inte ens upp temperaturen!

Inlägg av K_M »

Att problemet mystiskt försvunnit talar väl, med en nypa salt mellan tummen och pekfingret, för att det är just glapp snarare än elektronikstrul. Särskilt om du pillat något i pannan innan det försvann.
hajof70 skrev: tis 27 jan, 2026 21:46 Pratade med bossen på elektronikfirman och han hade ingen bra förklaring till att pannan började fungera först 1,5-2dygn efter att det reparerade styrkortet var på plats. Han menade dock att gamla batterier kunde ge motsvarande effekt. Är den stora cylindern i mitten på styrkortet ett batteri? Förutom ett stort CE-märke är cylindern helt anonym. Om det är ett batteri, är det någon som känner till vilket det är? Borde ju i så fall vara läge att införskaffa ett sådant och byta det, tillsammans med ännu en uppsättning av nya TRIAC'ar, om det strular igen, alternativt när det blir varmare ut.
Tappade den inställningar och/eller tid/datum (CTC-pannan har klocka, osäker på denna?) när kortet var på utflykt?
Har den behållt dem mellan spontan-omstarterna?
Det är vad ett eventuellt batteri/supercap skulle vara till för här. Det är något osannolikt, men inte omöjligt, att det skulle kunna ge de problem du har.
CPMS, Vid ev byte av batteri/TRIAC'ar kan jag be dem göra det du rekommenderar, koppla upp kortet mot nätspänning och kontrollera nätdelen och spänningsmatningen till processorn och se om det spökar någonstans. Skulle det ge någon information till även det som K_M skriver kopplat till cirkulationspumpen?!
Om det fortfarande strular när det körs för sig själv kan man ju utesluta problem utanför kortet. Frågan är ju om en omstart märks när det körs för sig självt, och hur gnälligt det blir av att inte få kontakt med display och annat.
KMP PX-21 (2006) + hembyggd övervakning i en KMP Uno

Kan: Elinstallationer, elektronik, elda i Roslagsspis
Kan inte: Pelletsbrännare, pannor, praktiskt rörmokeri
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Afton!
Inget pill med elektronik eller sladdar mellan perioden med tester som resulterade i omstarter på lördag dag och testerna med elpatronerna på lördag kväll som inte resulterade i omstarter.

Har aldrig tappat inställningarna, inte heller under den tid styrkortet var ur pannan för byte av kondigarna, dvs ett par timmar. Normalt sett visar inte pannan klocka men om man har dag/nattvärme påslaget via expansionskortet borde ju klockslag rimligen finnas. Nu är den funktionen dock avslagen och därav visas inte tid någonstans så jag törs inte svara på det.

Jag törs ju inte uttala mig han har rätt vad gäller dåligt batteri. Men jag har ju erfarenhet av konstiga egenheter som kommer och går när bilens stödbatteri håller på att ge upp, så jag skulle ju inte bli förvånad om det gällde även med pannan.
Ariterm Biomatic+ 20 från 2006
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935 med orginal-"isolering", 20 5C
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Tvivlar starkt på att det finns någon typ av batteri för att hålla inställningarna eller något, det gjorde man på stenåldern. Nu borde man sparar i typ eeprom istället så man slipper batteri, supercap mm.

Det är nog bara att tacka pannrumstomten, köra på och se vad som händer. :)
Något fel var det ju men det verkar försvunnit, vi får fortsätta killgissa nästa gång den spökar.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Hahahhaha, ja det får vi göra!!!

Kan säkert vara eprom som gäller på styrkortet och det var vad jag trodde. Poppar felet upp igen så får jag väl undersöka expansionskortet (en lådda jag inte har ngn större lust att plocka ur o isär själv) och se hur det mår och om det finns ett batteri där för att hålla ev klocka. Har noterat att cirkpumpen verkar vara ansluten till det också, inte för att jag riktigt förstår varför.
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

CPMS skrev: ons 28 jan, 2026 21:14 Tvivlar starkt på att det finns någon typ av batteri för att hålla inställningarna eller något, det gjorde man på stenåldern. Nu borde man sparar i typ eeprom istället så man slipper batteri, supercap mm.
Enligt manualen till CTC-pannan har den ingen RTC som fortsätter ticka utan ström, MEN vid strömavbrott återfår den tiden den hade ner till 5 minuter. Det innebär att den sparar ner tiden regelbundet, vilket rätt snabbt skulle slå i max antal skrivcykler på vanliga EEPROM. Alternativt har den någon reservströmsmekanism för ändamålet, men det verkar ännu mera långsökt?
Här ställs veckodag och tid in. Klockans drivning är elnätets frekvens (50Hz).
Vid strömavbrott kan klockan ev få ställas in igen. Dock startar klockan på den
tid som klockan hade vid strömavbrottet ± 5 minuter. Sommartid/vintertid
ställs in manuellt.
KMP PX-21 (2006) + hembyggd övervakning i en KMP Uno

Kan: Elinstallationer, elektronik, elda i Roslagsspis
Kan inte: Pelletsbrännare, pannor, praktiskt rörmokeri
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Ev kan Biomatic-pannans expansionskort, som innehåller shuntstyrning? ha batteri eftersom det där kan finnas tidshållning för t.ex. nattsänkning. Men även det borde en vanlig enchippare kunna hantera utan yttre batteri.

Kortet vi diskuterar här ser ut att vara samma kort som sitter i min Biomatic-panna, så att luta sig mot instruktioner för en CTC-panna, som har helt annan menystruktur, display och funktionalitet, känns inte särskilt tillförlitligt.

I Biomatic-manualen nämns inga tider eller klockfunktioner, annat än olika räknare som antal kall- och varmstarter samt drift-/pelletsberäkningar. Det är data som normalt sparas i icke-flyktigt minne och som processorn utan problem klarar att hantera själv.

Har aldrig sett en manual över expansionskortet till Biomatic så allt gällande den är höljt i ett dunkel.
Senast redigerad av CPMS den ons 28 jan, 2026 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

hajof70 skrev: ons 28 jan, 2026 21:59 ......
Har noterat att cirkpumpen verkar vara ansluten till det också, inte för att jag riktigt förstår varför.
Kan vara någon typ av motionering av pumpen så den inte fastnar när anläggningen stängs av.
Aldrig sett den där expansionsenheten men visst är den för shuntstyrning?
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

I så fall blir man ju lite nyfiken på vad cylindern är för något.

Är också tämligen säker på att Biomaticen i sig inte har ngn klocka. Men i manualen "Ariterm Expansionskort för shuntstyrning" (https://www.pelletvarmevast.se/pdf/Expa ... 71211L.pdf), liksom i displayen på pannan, tillkommer ett antal menyalternativ för dess funktion, inkl att sätta tiden. I den mån den sparar ned tiden på pannans styrkort eller om kortet har något eget minne eller om det sitter ngt batteri där, törs jag inte svara på.

(Inser nu att cirkpumpen måste vara ansluten till kortet för att det ska kunna stoppa den när temperaturen når inställd temp för värmestopp för shuntstyrningen är nådd.)
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Tackar för manualen, nu ser man vad den gör. Två shuntgrupper, strömbegränsning av elpatronerna, pumpmotionering vid sommarstoppad pump (och ev motionering av shuntventilen).
Dom där menyalternativen, kommer dom upp automatiskt när man ansluter modulen för dom finns ju inte i en standardpanna?
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

CPMS skrev: ons 28 jan, 2026 23:14 Dom där menyalternativen, kommer dom upp automatiskt när man ansluter modulen för dom finns ju inte i en standardpanna?
Antar det, kommer inte ens ihåg om jag hade kortet från början eller om jag lät någon montera in det i efterhand. Tror det senare.
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Kan ju hända man aktiverar den i någon dold meny, liknande effekt-menyn men med någon annat val än 5.
Finns någon annan meny man kan ta fram den vägen som tydligen innehåller väldigt mycket parametrar men aldrig sett någon sammanställning vad dom gör.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Nästa jag skulle byta om det börjar spöka igen är spänningsregulatorn LM78L05 och elektrolytkondensatorn brevid regulatorn.
Ringar in dom med rött.
Biomatic_love.jpg
Biomatic_love.jpg (92.21 KiB) Visad 118 gånger
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Noterat :-)
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Skriv svar