Varför skall jag byta/inte byta till bergvärme
Varför skall jag byta/inte byta till bergvärme
Som en del kanske sett så brann mitt pannrum upp häromdagen.
Funderar nu allvarligt på att kolla möjligheterna till att få bergvärme installerat istället för en ny pelletsanläggning.
Ni kanske kan tala mig tillrätta eller kanske tvärtom övertyga mig om att det inte är så dumt.
Eldar en hel del ved inne i husets kaminer på höst och vår, men under resterade månader gör jag en normalvinter av med ca 7 ton pellets.
Pannrummet är en egen byggnad (50 kvm) som även hyser en tvättstuga Jag har kulvert in till huset för både varmvatten och värme.
Huset är på 120 kvm med en oisolerad övervåning som någon gång i framtiden skall inredas. Kasst isolerat hus med sågspån i golv och tak.
Värmer även upp stallet när det är riktigt kallt ute (-10 och nedåt). Dock bara till strax över 0 grader så inte tappvattnet fryser.
Som en exempel så shuntar jag in mellan 50-60 grader när tempraturen börjar sjunka ned mot -10 till -15 grader. Vid omkring 0 ligger jag strax över 40. Då har jag en innetempratur på 19 grader.
Nu är det ju mest en massa pelletsfreaks här och det är en av anledningarna till att jag frågar just här.
Vad skulle en bergvärmeanläggning innebära för totalkostandsbilden på en fastighet som jag har??
Ni behöver inte lägga en massa energi på att föreläsa om miljöaspekterna. Det är jag medveten om. Det är mer tekniska fakta jag är intresserad av.
Nu kanske inte ens möjligheten finns att de går med på detta, men det skadar ju inte att fiska lite.
Om jag pratar med en bergvärmesintallatör så är det ju inte svårt att räkna ut vad jag får för svar
//Jocke
Funderar nu allvarligt på att kolla möjligheterna till att få bergvärme installerat istället för en ny pelletsanläggning.
Ni kanske kan tala mig tillrätta eller kanske tvärtom övertyga mig om att det inte är så dumt.
Eldar en hel del ved inne i husets kaminer på höst och vår, men under resterade månader gör jag en normalvinter av med ca 7 ton pellets.
Pannrummet är en egen byggnad (50 kvm) som även hyser en tvättstuga Jag har kulvert in till huset för både varmvatten och värme.
Huset är på 120 kvm med en oisolerad övervåning som någon gång i framtiden skall inredas. Kasst isolerat hus med sågspån i golv och tak.
Värmer även upp stallet när det är riktigt kallt ute (-10 och nedåt). Dock bara till strax över 0 grader så inte tappvattnet fryser.
Som en exempel så shuntar jag in mellan 50-60 grader när tempraturen börjar sjunka ned mot -10 till -15 grader. Vid omkring 0 ligger jag strax över 40. Då har jag en innetempratur på 19 grader.
Nu är det ju mest en massa pelletsfreaks här och det är en av anledningarna till att jag frågar just här.
Vad skulle en bergvärmeanläggning innebära för totalkostandsbilden på en fastighet som jag har??
Ni behöver inte lägga en massa energi på att föreläsa om miljöaspekterna. Det är jag medveten om. Det är mer tekniska fakta jag är intresserad av.
Nu kanske inte ens möjligheten finns att de går med på detta, men det skadar ju inte att fiska lite.
Om jag pratar med en bergvärmesintallatör så är det ju inte svårt att räkna ut vad jag får för svar
//Jocke
Grannen har bergvärme och har haft sedan 10 år tillbaka och dom är nöjda bortsett från det vanliga problemet med bergvärme, dom kommer aldrig att tjäna in pengarna igen, men det är väl en smäll man får ta i så fall.
Vad man antagligen borde göra är att kolla upp hur det ser ut under huset, hur långt ner det är till berg osv eftersom det påverkar priset en hel del.
Det finns ju en del som blivit väldigt missnöjda med sin bergvärme, men sådant finns ju oavsett vad du väljer och oftast har det nog berott på glädjekalkyler och hjärndöda installatörer.
Lyckades du klura ut vad som hänt när pelletsanläggningen brann upp, alltid bra att veta sådant för att kunna förhindra liknande händelser om möjligt, det är ändå väldigt få som råkat ut för allvarliga problem med sina pelletsbrännare och vad jag förstår så har försäkringsbolagen inget att säga om pelletsbrännare och dom brukar ju dra åt sig öronen väldigt kvickt....
Micke
Vad man antagligen borde göra är att kolla upp hur det ser ut under huset, hur långt ner det är till berg osv eftersom det påverkar priset en hel del.
Det finns ju en del som blivit väldigt missnöjda med sin bergvärme, men sådant finns ju oavsett vad du väljer och oftast har det nog berott på glädjekalkyler och hjärndöda installatörer.
Lyckades du klura ut vad som hänt när pelletsanläggningen brann upp, alltid bra att veta sådant för att kunna förhindra liknande händelser om möjligt, det är ändå väldigt få som råkat ut för allvarliga problem med sina pelletsbrännare och vad jag förstår så har försäkringsbolagen inget att säga om pelletsbrännare och dom brukar ju dra åt sig öronen väldigt kvickt....
Micke
KOSTNAD
Totalkostnaden är väl ofta ganska jämförbar om man ser till de reda siffrorna.
Sen kan man fundera över framtida elpriser, förvisso kan man göra samma sak med pelletspriser.
Däremot är inte bergvärme oavkortat bekymmersfritt, felfrekvensen är mycket högre än för pelletsanläggningar,och det verkar finnas lika många klåpare bland installatörerna på bägge håll
NU har ju du haft en dålig erfarenhet av detta, vi är många som inte haft det så jag tycker du skall fundera en gång till innan du "ställer om" därför att det finns så många anläggningar som fungerar väl. Och du är INTE garanterad en säker funktion på en bergvärmeanläggning heller.
Bättre att hålla sig det det som fungerar för andra , och skulle fungerat hos dig om grejerna varit korrekt installerade/injusterade.
Sen kan man fundera över framtida elpriser, förvisso kan man göra samma sak med pelletspriser.
Däremot är inte bergvärme oavkortat bekymmersfritt, felfrekvensen är mycket högre än för pelletsanläggningar,och det verkar finnas lika många klåpare bland installatörerna på bägge håll
NU har ju du haft en dålig erfarenhet av detta, vi är många som inte haft det så jag tycker du skall fundera en gång till innan du "ställer om" därför att det finns så många anläggningar som fungerar väl. Och du är INTE garanterad en säker funktion på en bergvärmeanläggning heller.
Bättre att hålla sig det det som fungerar för andra , och skulle fungerat hos dig om grejerna varit korrekt installerade/injusterade.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Korstnad !!
Hejsan !!
En hög invensterings kostnad blir det ju med bergväme.
Elpriset är ju på uppgång verkar det som !!
Med bergvärme så blir det ju höjd fastighets taxering
Lägg pengar på isolering av huset och ny pelletsanläggning tycker jag.
Expert tips i länken.
Ha det !
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=191025
En hög invensterings kostnad blir det ju med bergväme.
Elpriset är ju på uppgång verkar det som !!
Med bergvärme så blir det ju höjd fastighets taxering
Lägg pengar på isolering av huset och ny pelletsanläggning tycker jag.
Expert tips i länken.
Ha det !
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=191025
Håller på att kolla upp det. Försäkringsbolaget villle gärna att tillverkaren av brännaren skulle komma och göra en bedömning eftersom det finns misstankar att den installatör som installerade det hela inte gjort det korrekt.Lyckades du klura ut vad som hänt när pelletsanläggningen brann upp, alltid bra att veta sådant för att kunna förhindra liknande händelser om möjligt, det är ändå väldigt få som råkat ut för allvarliga problem med sina pelletsbrännare och vad jag förstår så har försäkringsbolagen inget att säga om pelletsbrännare och dom brukar ju dra åt sig öronen väldigt kvickt....
Dock skall jag låta den vara osagt tills dess att vi vet.
//Jocke
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Varför skall jag byta/inte byta till bergvärme
Utan att du ser över radiatorerna så kan jag bara se att du kommer att få en vp med kass cop.. När radiator tempen är över 55 grader är det istort sätt en elpanna men det lär inte någon vp installatör upplysa om..joa skrev:
Som en exempel så shuntar jag in mellan 50-60 grader när tempraturen börjar sjunka ned mot -10 till -15 grader. Vid omkring 0 ligger jag strax över 40. Då har jag en innetempratur på 19 grader.
//Jocke
Vad va de nibe hade cop 5,03 vid 35 grader o cop 3,1 vid 50 grader sedan går de brant utför..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1184
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Jag tycker du skall ställa samma fråga på en värmepumpswebbplats för att få andra synvinklar än de vi ser.
En VP-försäljare sa till mig (vid hembesök) att deras pump stänger av vid ca 55-59 grader på returvattnet. Vad COP:en var då nämnde han dock inte men antydde att den var låg. Han nämnde också att det kunde bli problem med mitt 1-rörssystem och att det kanske skulle behövas radiatorer med fläkt för att sänka tempen tillräckligt. I offerten som jag fick senare var COP beräknad efter en framledningstemp på typ 35 grader och då med en vettig COP.
Efter att ha sett vad investeringskostnaden (>120 000) skulle bli relaterat till mitt värmebehov (20 000 kWh) valde jag bort den lösningen.
Lycka till med ditt beslut.
En VP-försäljare sa till mig (vid hembesök) att deras pump stänger av vid ca 55-59 grader på returvattnet. Vad COP:en var då nämnde han dock inte men antydde att den var låg. Han nämnde också att det kunde bli problem med mitt 1-rörssystem och att det kanske skulle behövas radiatorer med fläkt för att sänka tempen tillräckligt. I offerten som jag fick senare var COP beräknad efter en framledningstemp på typ 35 grader och då med en vettig COP.
Efter att ha sett vad investeringskostnaden (>120 000) skulle bli relaterat till mitt värmebehov (20 000 kWh) valde jag bort den lösningen.
Lycka till med ditt beslut.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Re: Varför skall jag byta/inte byta till bergvärme
Din energiförbrukning på 7 ton plus vedeldning tyder på att du gör av uppemot eller till och med över 40.000 kwh per år i varmvatten och uppvärmning. Det på 120 + 50 kvm.
Och höga temperaturer på elementen. Acktankarna var dåligt isolerade enligt egen utsaga.
Det tyder på ganska stora värmeförluster.
Låna in lite elektriska värmelement och mät upp hur mycket huset egentligen drar vid olika utetemperaturer. Nu när pannan ändå är död.
Huset kanske "bara" drar 30.000 kwh resten är förluster i panna, kulvert, acktank osv. ta reda på effektbehovet, det det kan du tjäna mycket på.
Vad du än tänker skaffa, beräkna att övervåningen också kommer att dra en hel del energi.
Jag hade resonerat så här:
Jag hade sett till att ha rejäla och välisolerade acktankar så att jag kan ansluta vad som helst i framtiden. Inget vet vad energipriserna tar vägen.
Ved, pellets, solfångare, värmepumpar eller kanske till och med elpatron.
Och förökt minska energi förlusterna, genom att se över isolering här och var. Har jag "gratis ved" skulle jag ha vedpanna. Har jag inte tillgång till gratis ved hade jag skaffat en ny pelletspanna.
Men också skaffat mig en billig luft/luft värmepump som går alldeles perfekt när det bara är lite ugget ute. COP på 3-5. dvs dv 20-30 öre/kwh.
Samt några solpaneler förstås.
Varför inte bergvärme? Investeringskostnaden och tekniken. Ett borrhål går heller inte att flytta eller sälja, om man ändrar sig.
Du får säkert ett års COP på kanske över tre med en väldimensionerad bergvärmeanläggning men kostnaden. Räkna med +150.000 med din förbrukning och krav på fler/större radiatorer.
Och höga temperaturer på elementen. Acktankarna var dåligt isolerade enligt egen utsaga.
Det tyder på ganska stora värmeförluster.
Låna in lite elektriska värmelement och mät upp hur mycket huset egentligen drar vid olika utetemperaturer. Nu när pannan ändå är död.
Huset kanske "bara" drar 30.000 kwh resten är förluster i panna, kulvert, acktank osv. ta reda på effektbehovet, det det kan du tjäna mycket på.
Vad du än tänker skaffa, beräkna att övervåningen också kommer att dra en hel del energi.
Jag hade resonerat så här:
Jag hade sett till att ha rejäla och välisolerade acktankar så att jag kan ansluta vad som helst i framtiden. Inget vet vad energipriserna tar vägen.
Ved, pellets, solfångare, värmepumpar eller kanske till och med elpatron.
Och förökt minska energi förlusterna, genom att se över isolering här och var. Har jag "gratis ved" skulle jag ha vedpanna. Har jag inte tillgång till gratis ved hade jag skaffat en ny pelletspanna.
Men också skaffat mig en billig luft/luft värmepump som går alldeles perfekt när det bara är lite ugget ute. COP på 3-5. dvs dv 20-30 öre/kwh.
Samt några solpaneler förstås.
Varför inte bergvärme? Investeringskostnaden och tekniken. Ett borrhål går heller inte att flytta eller sälja, om man ändrar sig.
Du får säkert ett års COP på kanske över tre med en väldimensionerad bergvärmeanläggning men kostnaden. Räkna med +150.000 med din förbrukning och krav på fler/större radiatorer.
Åh, dessa avskyvärda trebokstavsförkortningar!
Efter att ha läst denna tråd misstänker jag att COP är förhållandet mellan förbrukad effekt och avgiven (värme)effekt hos en värmepump. (För det är väl inte engelska? ) Vad står COP för? (Lättare att komma ihåg, när man vet.)
Efter att ha läst denna tråd misstänker jag att COP är förhållandet mellan förbrukad effekt och avgiven (värme)effekt hos en värmepump. (För det är väl inte engelska? ) Vad står COP för? (Lättare att komma ihåg, när man vet.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
COP
Förlåt Alllan. Du har rätt.
Förkortningar är ett fördärv, men jag är yrkesskadad
COP står för Coefficient Of Performance och är förhållandet mellan tillförd och erhållen effekt. En värmepump som drar 2 kw el lämnar kanske 6-8 kw värme. Eller tvärtom. Ett uppvärmningsbehov av 30.000 kwh kanske bara drar 10.000 kwh el. Med COP 3
Förkortningar är ett fördärv, men jag är yrkesskadad
COP står för Coefficient Of Performance och är förhållandet mellan tillförd och erhållen effekt. En värmepump som drar 2 kw el lämnar kanske 6-8 kw värme. Eller tvärtom. Ett uppvärmningsbehov av 30.000 kwh kanske bara drar 10.000 kwh el. Med COP 3