Pelletspanna VS Oljepanna i effekt?

Denno
Fröträd
Kontakt:

Pelletspanna VS Oljepanna i effekt?

Inlägg av Denno »

Hej govänner!
Som endel av er sett så har jag ju en lite deffekt panna i huset jag köpt för snart ett år sedan. Jag kan bara köra värmen via den och inte varmvattnet.
Så det går på en varmvattenberedare som jag tack vare er här på pellets.info numera ser som en tumör i pannrumet! :)

Tumörer skall opereras bort och i sommar är det dags!

En ny panna skall in och min far har en arbetskamrat som skall lägga in bergvärme och har en panna som bara körts i ca 1 år. Denna kommer jag komma över för ca 6000:-.
Pannan är av märket NIBE CITY VX13.
Jag ringde min pellx installatör och han sa att det inte var några problem att köra den med min brännare.

Men sedan sa han dock att jag skulle tänka över det noga eftersom den var anpassad för olja och att man skulle få ut bättre besparing om man köpte en pelletspanna istället eftersom den är gjord för just pellets?

Men jag vill ju använda min brännare som jag redan har?!

Är besparingen så otroligt mycket större på en pelletspanna mot en panna som från början är gjord för att elda med olja?

Då får man ju väga in att jag får betala bra mycket mer om jag skall köpa en NY panna mot denna jag kommer över nu.

Tankar?
snillet
Pannrumstomte!

trång

Inlägg av snillet »

Det är väl snanare så att pannan e lite trång, du kommer att få aska ur ofta......

Vill du ha varmvatten från din gamla panna finns det separata plattvvx för det, dom går att hitta på blocket bl:a för vettiga summor.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Är det det enda som är skillnaden?
Att jag får aska oftare? Eller lika ofta som jag gör nu kanske jag skall säga då jag har en panna avsedd för olja nu också.

Jo visst kunde jag köpa en sådan tillsats, men pannan jag har nu är över 30 år så det börjar bli dags ändå. Så jag byter hellre innan den ger sig. Nu när jag kanske får denna pannan för så bra pris så är det ju dumt att vänta.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Går det att komma billigare undan?

En ganska smrt grej det där.. Dock så är det ju det där med Askan. när det är kallt ute kanske du måste aska ur 1 gång i veckan.. på sommaren kanske var annan var 3:e vecka..

Detta gör att man blir ganska låst. Inte så att man far på semester i 2 veckor på vintern..

Men du tjänar rejält på det.. Nibe City har nog inte så dålig verkningsgrad heller..

Det är iallfall ett bra alternativ att köra på i några år. så kan man ta smällen då stället för nu! Om inte annat hinner du ju spara ihop en ny panna istället..

Jag har en kollega som har gjort så iallfall.. han verkar nöjd. Bytte till en Nibe City från -98 för 2 tusen. Brännare för 18 tusen tror jag det var.. Bara o släpa säckar.. Intjänat på ca 2 år..
Pannan installerade han helt själv & en polare fixade elen (elektiker). klart på en kväll.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Kan man få nån som vattnar blommorna på semestern, så kan man få nån som askar ur brännarn:D
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Per-erik det var det jag ville höra.

Vad gäller uraskning så har jag ju samma nu. Jag måste aska ur den jag har ca 1 gång i veckan eller iallfall var 1.5 vecka.

Jag tycker också det är bra pris för en nästan helt ny panna. Den är somsagt bara körd i ett år.

Detdär med att driftsätta den själv vet jag dock inte...är det inte mycket som kan gå fel?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Denno skrev:Per-erik det var det jag ville höra.

Vad gäller uraskning så har jag ju samma nu. Jag måste aska ur den jag har ca 1 gång i veckan eller iallfall var 1.5 vecka.

Jag tycker också det är bra pris för en nästan helt ny panna. Den är somsagt bara körd i ett år.

Det där med att driftsätta den själv vet jag dock inte...är det inte mycket som kan gå fel?
Nu ringer varningsklockan hos mig! Du måste se till totalpriset panna + installation Om installationen kostar 20 000 kanske det är värt att köpa en panna för 25 000 (istället för en som kostar 6 000) för att få en högre effektivitet och framför allt större bekvämlighet. Vad händer med din kalkyl om du sätter en timpeng på ditt uraskningsjobb?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jodd
Gallringsobjekt

Inlägg av jodd »

köp en ny pellets panna det kommer du aldrig ångra. bara en sådan grej att det tar 5 min att sota min nya combifire mot 30min på den gamla, tänk på att du kommer att göra detta otaliga gånger. sedan har jag faktisk kört min i 3veckor intervaller på sotningen nu i vinter och den har aldrig ens vart halvfull med aska då jag eldat typ 5-600kg pellets.

mitt råd ska du köra pellets köp en ny pellets panna.
Janfire flex-a, Combifire 40, Pellistore,
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Själv tillhör jag dem som har en utpräglad motvilja mot att lägga ut pengar och som helst vill göra allt själv! Jag hade köpt pannan för 6000 kr, verkar rena fyndet, och försökt installera den själv. Jag räknar med att det skulle ta någon vecka, man måste ju hinna tänka också!

Hur kan en installation kosta 20.000, om man kan klara den på en kväll?

Är inte säker på att man räkna hem en nyinstallation, jämfört med att köra med äldre prylar, rent ekonomiskt. När det gäller bekvämlighet är det så här:
Jag askar ur en gång i veckan på 10 minuter, inte särskilt betungande.
Det är värre att sota pannan, det tar väl 45 minuter, men det får gå, jag står inte ut när rökgastempen går över 200 grader! Det händer varannan, var tredje vecka.

Sedan bär jag säckar och det är inte heller något problem tycker jag.
Häller i tre säckar om dagen vintertid. Helt OK. Har dem i pannrummet.
Jag gillar att pyssla i pannrummet!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Jag har nibe city vx och tycker det funkar suveränt..
Kanske finns det andra ställen å stoppa pengarna i just nu än en supermegaflash panna? Jag tycker du ska köra på nibe-pannan..

Kanske får du hjälp oxå att installera så kostar det inte 20000..

Och uraskningen tar 5min för mig oxå.. bara klicka av brännarn dammsuga ur,varannan vecka köra med rensaren i kanalerna..

gott nytt pelletsår
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev:
Hur kan en installation kosta 20.000, om man kan klara den på en kväll?
De beror bara på var du bor..
Finns dom som fått offerter på 40000:- för installationen av panna oxå.. :shock:
Sen så är det inte säkert att du överhuvudtaget får en rörkrökare att utföra jobbet av vad man sett på olika forum.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Allan skrev:Hur kan en installation kosta 20 000, om man kan klara den på en kväll?
Min rörkrökare säger ca 25 000 (20 + moms) och det är samma pris som en bekant fick från sin montör. Det var lite ombyggnad av rökgången och en shuntautomatik för 2 000 i det. Antar att cirkpump och exp kärl åxå byttes, så det ligger lite material i det. Kan det möjligtvis bli halva priset om man hittar någon som inte gör det arbetstid?

Vill gärna byta själv men det finns regler om besiktningar vid ny- och ombyggen så det gäller att göra detta på rätt sätt (i samråd). Det kan annars bli dyrt om felen först skall rättas till med ny besiktning som följd.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

20 tusen för att installera?!
Låter väl häftigt!

Vad gäller askning så är ju det en vanesak tycker jag. Jag har inget emot at damsuga ur pannan då coh då faktiskt. Är kanske inte så bekväm av mig. :)

Givetvis skall allt kollas upp innan jag slår till på detta. Men på ett eller annat sätt så måste jag få ut varmvattenberedaren! Samt få in en ny panna. Men om jag kan slippa att slänga upp 25-30 tusen och istället betala 10-15 (om man nu räknar att man kommer undan billigt) ja då gör jag hellre det om inte effekten på en pelletspanna är otroligt mycket bättre.

EDIT: Betyder detta att om jag köper en NY panna för ca 25 tusen eller vad dom kan kosta så kommer det ändå gå på ca 40 totalt innan den står på plats?

Då har jag ju tjänat JÄVLIGT mycket helt plötsligt på att köpa denna bättre begagnade panna. Om nu så är fallet, eller ingår installation gratis om man köper en ny?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Denno skrev:
eller ingår installation gratis om man köper en ny?
Näää om de ändå gjorde de.. :lol:
Satan vad det skulle säljas pannor då.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Denno skrev:20 tusen för att installera?!
Låter väl häftigt!

Då har jag ju tjänat JÄVLIGT mycket helt plötsligt på att köpa denna bättre begagnade panna. Om nu så är fallet, eller ingår installation gratis om man köper en ny?
Visst gör du jobbet själv på en gammal panna så ser väl kakylen vettig ut (eftersom du dessutom trivs i pannrummet).

Men om man skall installera en ny panna vågar man göra det själv? Gäller Pellsamförsäkring och husförsäkring? T.ex. om man köper en panna från billigare ÅF en bit bort.
Skriv svar