Jag har en Pellxbrännare som är ett par år gammal men aldrig använd som jag körde igång i veckan.
Jag har märkt att de förekommer en hel del damm i slangen o fallröret redan efter 1 dag.
Dammet borde ju vara brännbart och då fuderar man ju på om de finns risk eller om de händer ofta att sånt börjar glöda och sprider sej upp till skruven.
Jag har bra förbränning och rökgastemp strax under 250 grader o allt annat verkar bra.
Man känner ju lite oro för brand i pelletsförrådet.
Tacksam några bra o trygga svar.
Brandrisk i fallröret
Jag tror inte du behöver ora dig så mycket om det.
Om du har som jag har så sitter det en brandvakt i röret som slår från brännaren om det visar sig att tempen stiger upp i röret för fort.
Jag får endel damm i mitt rör också men det är aldrig så mycket att det kan ta fyr vad jag kan tänka mig iallafall.
Om du har som jag har så sitter det en brandvakt i röret som slår från brännaren om det visar sig att tempen stiger upp i röret för fort.
Jag får endel damm i mitt rör också men det är aldrig så mycket att det kan ta fyr vad jag kan tänka mig iallafall.
Jo de sitter en givare där som bryter om de blir för varmt.
Tänkte mest om de börjar glöda i dammet o stiger uppåt till slangen.
Då stänger den av brännaren men glöden släcks ju inte.
Vill ju inte att hela skruven tar fyr.
Kanske aldrig har hänt med en pellx från kmp eller nån annan heller för den delen.
Tänkte mest om de börjar glöda i dammet o stiger uppåt till slangen.
Då stänger den av brännaren men glöden släcks ju inte.
Vill ju inte att hela skruven tar fyr.
Kanske aldrig har hänt med en pellx från kmp eller nån annan heller för den delen.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Du kan ju ta en titt under följande tråd så kanske du får en uppfattning om hur det ser ut när det är helt åt h*vete...
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2340
/Pitch

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2340
/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
De va ju riktigt illa de där.
Nåt sånt vill jag inte se.
Mitt fallrör e inte varmt även om brännaren gått ibland 1,5 timmar från kall panna upp till 70 men då kör jag ut 50-60 grader på elementen för jag har inga termostater tyvärr.
Blir väl insatt till nästa vinter tror jag.
Men tack för den fina länken till dom smaskiga bilderna.
Mitt fallrör e inte varmt även om brännaren gått ibland 1,5 timmar från kall panna upp till 70 men då kör jag ut 50-60 grader på elementen för jag har inga termostater tyvärr.
Men tack för den fina länken till dom smaskiga bilderna.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Värre än hos pitch blir de nog inte om huset är kvar vill säga..newstar skrev:De va ju riktigt illa de där.

Skippa termostaterna så länge o skaffa en termomatic cbj med innegivare till att börja med..

Kör själv med en sådan o radiator termostaterna helt öppna o de är bara i ett sovrum o hallen som ja tvingats strypa flödet för att få rätt temp i hela huset..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd