Nu oljebrännaren - Nästa gång värmepumpen
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Det vore väl inte första gången som politiker visar att de inte har en aning om vad det beslutar om...
Om all som hade direktverkande eller vattenburen el, och endast de, bytte till värmepump skulle ju elförbrukningen minska. Men vi som inte tillhör de förvirrades skara vet ju att många som sätter in värmepump hade olja innan konverteringen och då är det ju ingen elbesparing.
Givetvis kommer de att få bidrag för att byta ut värmepumpen om tio år, det är ju så Sverige fungerar, ge bidrag till allt och alla... Utom de som kan och vet vad de håller på med.
Om all som hade direktverkande eller vattenburen el, och endast de, bytte till värmepump skulle ju elförbrukningen minska. Men vi som inte tillhör de förvirrades skara vet ju att många som sätter in värmepump hade olja innan konverteringen och då är det ju ingen elbesparing.
Givetvis kommer de att få bidrag för att byta ut värmepumpen om tio år, det är ju så Sverige fungerar, ge bidrag till allt och alla... Utom de som kan och vet vad de håller på med.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Från olja till vp ökar elförbrukningen med 30% + att de flesta som har äldre hus med olja har högtempsystem (hög radiatortemp) så då blir det en ökning med 100% då det blir som kallast.. Då radiator returen kommer över 55° stannar vp o endast elpatronen går..Juggernaut skrev: Men vi som inte tillhör de förvirrades skara vet ju att många som sätter in värmepump hade olja innan konverteringen och då är det ju ingen elbesparing.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
?
Du brukar ha koll på siffrorna André...så du får gärna fördjupa hur du tänker med de 30% :enAndré skrev:Från olja till vp ökar elförbrukningen med 30% + att de flesta som har äldre hus med olja har högtempsystem (hög radiatortemp) så då blir det en ökning med 100% då det blir som kallast.. Då radiator returen kommer över 55° stannar vp o endast elpatronen går..Juggernaut skrev: Men vi som inte tillhör de förvirrades skara vet ju att många som sätter in värmepump hade olja innan konverteringen och då är det ju ingen elbesparing.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: ?
Då du kör olja är det endast hushållselen men med vp av "normal" installation så har du knappast cop 3 på årsbasis o då går det ca 30% mer el för att täcka upp oljan..snillet skrev:
Du brukar ha koll på siffrorna André...så du får gärna fördjupa hur du tänker med de 30% :en,jag har inte räknat på just DEN varianten själv.

T.ex det går 3 m3 olja = 30000 kWh för att ersätta dessa så går det (beroende på om du har en carman installation

Sen om jag ser till bekanta som byt till vp från el så har dom fått max en halvering av elförbrukningen..

Det var äfab som angav 30% ökning av elförbrukningen om man byter olja till vp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ok...jag tänkte vi pratade om att de som gick över från olja till VP skulle få en ökning av elförbrukningen från sin hushållsel +30%, lät lite kufiskt men nu är jag medAndré skrev:Då du kör olja är det endast hushållselen men med vp av "normal" installation så har du knappast cop 3 på årsbasis o då går det ca 30% mer el för att täcka upp oljan..snillet skrev:
Du brukar ha koll på siffrorna André...så du får gärna fördjupa hur du tänker med de 30% :en,jag har inte räknat på just DEN varianten själv.
![]()
T.ex det går 3 m3 olja = 30000 kWh för att ersätta dessa så går det (beroende på om du har en carman installation) ca 10000 kWh som inte fanns tidigare + hushållsel..
Sen om jag ser till bekanta som byt till vp från el så har dom fått max en halvering av elförbrukningen..När man påpekar att man inte tycker det är så vidare bra så håller dom oftast upp huhållselen till 10-12000 kWh/år för vp´n har ju cop 4,8 blir svaret då...
Det var äfab som angav 30% ökning av elförbrukningen om man byter olja till vp..

Hushållsel för 10000-12000kWh/år ? jisses.... nää, det gör man väl normalt sett inte av med, även de som inte är aktiva elsparare kommer väl i en normalvilla sällan över 7500kWh vad jag vet ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Ligger just nu på 6400 kWh på års basis enligt Fortums beräkningar. Fick siffrorna när jag meddelade min mätarställning igår. Eftersom deras beräknade mätarställning låg efter den verkliga och jag har ingen lust att betala den "högre elskatten" (som kom nu i årskiftet) på det jag förbrukade förra året.....snillet skrev:Hushållsel för 10000-12000kWh/år ? jisses.... nää, det gör man väl normalt sett inte av med, även de som inte är aktiva elsparare kommer väl i en normalvilla sällan över 7500kWh vad jag vet ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
Inte för att starta en politisk diskussion men det var länge sedan jag läste något så träffande....Juggernaut skrev: Givetvis kommer de att få bidrag för att byta ut värmepumpen om tio år, det är ju så Sverige fungerar, ge bidrag till allt och alla... Utom de som kan och vet vad de håller på med.

Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nää de är nog inte många som har men de blir fint cop på vp´n..snillet skrev:
Hushållsel för 10000-12000kWh/år ? jisses.... nää, det gör man väl normalt sett inte av med, även de som inte är aktiva elsparare kommer väl i en normalvilla sällan över 7500kWh vad jag vet ?

2005 gick de 3478 kWh här..

-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Jag missade bidraget med tre månader...ing._med_pellets skrev: Satte själv in nytt pelletssystem 2004 men det var tydligen alldeles för tidigt. Fy skäms, man ska inte tänka själv! Hur skulle det se ut om alla tog egna initiativt bara så där....?
Känns lite surt, men å andra sidan hade jag inte velat elda med ved i min gamla ctc från 74 utan acktank fram tills nu, idag är det 12 minus...
Att starta en politisk diskussion var inte min mening, och som tur var; ingen annans heller...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.