Pelletspanna VS Oljepanna i effekt?
Om du menar att installationen ska ingå i pannpriset så skulle ju detta pris öka med samma summa, eller vad menar du?spliffan skrev:Köper man en ny panna kan jag hålla med om att installation borde göras av dom som säljer pannan.. ganska lätt att räkna in om man endå ska lägga 50k på en ny!!
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jag menar om man köper en panna för 50k så betalar man oftast inte kontant.. då gör det inte så stor skillnad om man lägger på en 10:a till eller 2..
köper man däremot en begagnad panna så caschar man väll kanske den och då räknar man varenda krona..
det va så jag mena;D
köper man däremot en begagnad panna så caschar man väll kanske den och då räknar man varenda krona..
det va så jag mena;D
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
2våning tegelkåk 1909
170m2
I vilket fall som hällst är det inget jobb man gör själv. Efter som bara pannan väger bort mot 200 Kg? Baxa ner i källar trappen osv..
Min kompis gjorde rör jobbet i allafall själv.. alla rör var ju redan dragna bort med den gammla & in med den nya har du nått rör kvar har du missat något
. Installations manual finnes på Nibes hemsida. Vet inte om han sedan körde med Pex slang för att skarva eller ej.. Men han körde iallfall med Klämkopplingar. Dock så var det Nibe standard på en grej.. tror det var till varmvattnet. Inget som dom hade vanliga Rör köpar stället. Han snackade med Nibe som sickade den biten/delen åt han om jag inte minns helt fel.. Kanske kan du ta den biten från hans installation efter som han lär ju inte behöva den iallafall..
Annars om man tänker efter så är det ju inte överdrivet mycket rör som ska till.. köper man rör delarna på den lokala rör handlaren = svindyrt så kostar det kanske 1000:- Dock så får man deras expert hjälp, dvs vilka delar man ska ha, hur man gör osv.. Expantionskär (400:-) & shuntautomatik (2000:-) till kommer ju ev om man nu vill byta.
Ang försäkring så ska det inte vara några problem. Rör jobb får man göra själv.
Jag har dragit om all mitt inkommande vatten + avlopp till mitt badrum. Inga problem säger mitt försäkringsbolag om det.
Rökröret ser jag heller inte som någon större grej att ordna till.. bäst är ju om det passar till det du har i dag (höjd messigt) sen är det "bara" & mura lite. Ta dit sotaren för en inspektion också. Så han blir nöjd med det du har gjort.
Är man minsta osäker kan man ju alltid ringa sitt försäkringsbolag du betalar ju faktiskt dom för att dom ska svara på Dumma frågor
Dock så behöver man en bygganmälan = byte av Panna. kostar väll runt 1000:-. Tror det var det jag gav i allfall.
Min kompis gjorde rör jobbet i allafall själv.. alla rör var ju redan dragna bort med den gammla & in med den nya har du nått rör kvar har du missat något

Annars om man tänker efter så är det ju inte överdrivet mycket rör som ska till.. köper man rör delarna på den lokala rör handlaren = svindyrt så kostar det kanske 1000:- Dock så får man deras expert hjälp, dvs vilka delar man ska ha, hur man gör osv.. Expantionskär (400:-) & shuntautomatik (2000:-) till kommer ju ev om man nu vill byta.
Ang försäkring så ska det inte vara några problem. Rör jobb får man göra själv.
Jag har dragit om all mitt inkommande vatten + avlopp till mitt badrum. Inga problem säger mitt försäkringsbolag om det.

Rökröret ser jag heller inte som någon större grej att ordna till.. bäst är ju om det passar till det du har i dag (höjd messigt) sen är det "bara" & mura lite. Ta dit sotaren för en inspektion också. Så han blir nöjd med det du har gjort.
Är man minsta osäker kan man ju alltid ringa sitt försäkringsbolag du betalar ju faktiskt dom för att dom ska svara på Dumma frågor

Dock så behöver man en bygganmälan = byte av Panna. kostar väll runt 1000:-. Tror det var det jag gav i allfall.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja de lättaste är väl att få ner pannan för ner kommer man ju alltid..Per-Erik skrev:I vilket fall som hällst är det inget jobb man gör själv. Efter som bara pannan väger bort mot 200 Kg? Baxa ner i källar trappen osv..

Bygganmälan för 1000:- för pannbyte??

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag behöver inte baxa ner en panna för trappen. Har nämligen entredörren på källarplan och även pannrum. 
Vad gäller rör osv så är ju detta något man borde klara själv. Har iofs endel handverkare i släkten så kan säkert få hit någon som gör det för en billig peng.
Vadå söka för att byta panna?!?! 1000:-???

Vad gäller rör osv så är ju detta något man borde klara själv. Har iofs endel handverkare i släkten så kan säkert få hit någon som gör det för en billig peng.
Vadå söka för att byta panna?!?! 1000:-???
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Klippt från Strängnäs kommuns webbplats:
"Bygganmälan ska göras i nästan alla ärenden där bygglov krävs.
I vissa fall krävs bygganmälan men ej bygglov:
Ändring av byggnad som berör konstruktionen eller som avsevärt påverkar planlösningen.
Installation eller väsentlig ändring av hissar, rökkanaler, ventilationskanaler, anordning för värmeförsörjning eller avlopp i byggnad eller inom tomt."
Från är vad som är väsentlig ändring? Sedan brukar all tillsyn kosta oss användare. Något får vi bidra med för att få glädjen att vara övervakade
"Bygganmälan ska göras i nästan alla ärenden där bygglov krävs.
I vissa fall krävs bygganmälan men ej bygglov:
Ändring av byggnad som berör konstruktionen eller som avsevärt påverkar planlösningen.
Installation eller väsentlig ändring av hissar, rökkanaler, ventilationskanaler, anordning för värmeförsörjning eller avlopp i byggnad eller inom tomt."
Från är vad som är väsentlig ändring? Sedan brukar all tillsyn kosta oss användare. Något får vi bidra med för att få glädjen att vara övervakade

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jodå jag åkte på bygganmälan, kostade dryga tusenlappen.
Kan ju va rätt skönt att ha en av kommunen godkänd installation om grannarna börjar klaga på röken... Eller om det mot förmodan skulle börja brinna då kan försäkringsbolaget ställa detta krav att det ska finnas godkänd kontrollplan osv annars kan man åka på allting själv.
Kan ju va rätt skönt att ha en av kommunen godkänd installation om grannarna börjar klaga på röken... Eller om det mot förmodan skulle börja brinna då kan försäkringsbolaget ställa detta krav att det ska finnas godkänd kontrollplan osv annars kan man åka på allting själv.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Beroende på vilken kommun du bor i kan de kräva en massa konstigheter som t ex bygglov för pannbyte.Denno skrev:Vadå söka för att byta panna?!?! 1000:-???
I min kommun, Sigtuna, behöver man inte bygglov eller ens anmäla att man byter panna.
Trots det tog senaste offertgivaren med i offerten att de skulle sköta bygganmälan gentemot kommunen...tänk vad "hjälpvilliga" de kan vara ibland, dessa rörkrökare. Speciellt när de ska ha 40 kkr för installation av en ny panna

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Ja, det var ju intressantTobben skrev:Wertok,,, kul jag ringde o fråga,, och dom fattade inte vad jag pratade om.
(samma kommun)
Sotaren brydde sig inte heller... konstiga prickar

Har du bytt panna också eller bara satt in ny brännare? Tydligen kunde det göra skillnad enligt han jag snackade med på kommunen när jag var igång.
Men visst var det flummigt när jag ringde dom, först hänvisade de till sotaren och när jag ringde han så skrattade han bara och visste inget. Däremot var han kvick att boka in en installationsbesiktning innan jag installerat och sen en till när det väl var installerat. Sen försökte samma sotare lura i mig att det ska sotas 3 ggr/år nu när jag eldar med pellets vilket inte är nått annat än skitsnack, när jag kollade med kommunen så är det 1 gång/år.
När jag ifrågasatte behovet av bygganmälan fick jag mitt förra inlägg förklarat för mig och då verkar det ju vettigt.
Om du sen inte behövt göra det förstår jag inte meningen eftersom det är precis som du säger samma kommun ju...

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
anledningen till att jag blev tvungen att göra en bygganmäla var att Sotaren ville se bygganmälan annars fick jag inte anläggningen godkänd.
Detta enligt sotaren.
Komunen sa att dom ville ha en planritning på vart min panna står (framgår inte av orginal ritningen) sen så bytte jag från El-Panna till Pelletspanna.
Bytte man "bara" brännare så behöver man ingen bygganmälan.
Dock som man tidigare har på pekat att det beror från kommun till kommun. i Min kommun Bytta panna = bygganmälan.
Detta enligt sotaren.
Komunen sa att dom ville ha en planritning på vart min panna står (framgår inte av orginal ritningen) sen så bytte jag från El-Panna till Pelletspanna.
Bytte man "bara" brännare så behöver man ingen bygganmälan.
Dock som man tidigare har på pekat att det beror från kommun till kommun. i Min kommun Bytta panna = bygganmälan.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.