Val av pelletsbrännare till Parca Kombi

Skriv svar
bjjo76
Frö

Val av pelletsbrännare till Parca Kombi

Inlägg av bjjo76 »

Skulle behöva lite hjälp med val av pelletsbrännare. Kommer inom kort att slänga ut min oljebrännare till förmån för en ny pelletsbrännare.
Jag har en kombipanna, Parca Kombi där jag idag eldar med ved parallellt med olja. Så vill jag göra fortsättningsvis också fast olja bytt mott pellets.

Jag har förstått att det bästa är att montera pelletsbrännaren på oljesidan i detta fall och att det då är en framåtbrinnande brännare som är bäst.

Jag vill gärna ha lite hjälp med val av brännare, har funderat mellan KMP PX21, Värmebaronen Viking-Bio och Ulma 2000.

Några prisexempel jag fått är:
Viking-Bio, 22500:- inkl skruv, veckoförråd och montering/inställning dock ej rökgasanalys.

KMP PX21 för 26000:-, samma innehåll som ovan men med rökgasanalys.

Ulma 2000 för egen montering för 17900:- inkl skruv men ej förråd. Någon som har erfarenhet av denna?

Behöver man göra rökgasnanalys? Eller räcker det med injustering med hjälp av lågans utseende och rökgastemp? Är det lämpligt att montera själv då man tjänar en hel del pengar?

Eftersom jag dessutom kommer att elda ved funderar jag på att installera en ack tank. Är det fördel att köra pelletsbrännaren mot tank också eller får man för stora förluster då jag måste pumpa tillbaka varmt vatten till pannan då vv beredaren sitter där?

Tacksam för erfarenheter samt synpunkter på priser ovan.

Mvh Björn
belzebub
Fröträd

Inlägg av belzebub »

Hej på dig.
Jag har en likadan panna som du och jag installerade en PellX P21 (från Gordic) i höstas.
Priset för denna inklusive veckoförråd, skruv, installation och finjustering med rökgasinstrument gick loss på 25500.
Sedan ansökte jag om bidrag från min kommun (kungälv) och fick 3900 tillbaks så jag tycker inte att det är värt att installera allt själv.
Jag tycker att denna brännare funkar vädigt bra och efter lite finslipning på inställningarna så tuggar den på fint.

Om du funderar på KMPs PX21 så bör du veta att de kommer enligt rykte att byta ut sin konstrution mot samma som Gordic P21 med panelen helt separat.

// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Skriv svar