Fler bulk frågor

Fd:Fliseldare
Prima virke

Fler bulk frågor

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Hej Är det någon som vet om det går, att bygga ett bulk föråd och använda orginal matarskruv??. (Jag kör med kmp`s px21) . Å iså fall måste jag ha en rasvinkel på 3 sidor .Tänkta mått b2.5 d1.5 h2.0 och med skruven i mitten på långsidan.Så även bulkopplingen å avluftning.
Har inte plats att använda en längre skruv. Då förådet skulle hamna Ca:1.5 från pannan. Ju mer rasvinkel=Mindre pellets..
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade experimenterat med en mindre vinkel än 45 för att få plats med mer pellets. Med ett riktigt glatt material kanske de trillar ner som de skall ändå. Bygg t.ex. med två olika lutningar och se om bägge fungerar. Du får förståss då vara beredd på att bygga om när pelletsen börjar ta slut nästa gång. Finns det någon som har erfarenhet av detta med små rasvinklar?

Eller så gör du som en del föredrar bygga ett fyrkantigt förråd och betrakta det som inte rasar ner som reservtank som kan användas efter lite skottning. Kan kanske vara värt att bygga lite större och slippa vinklat golv? :wink:

Frågan är också hur mycket du gör åt på ett år. Får du plats med en årsförbrukning med råge? Skönt att bara behöva beställa 1 gång / år.

Det är också bra om bulkröret sitter så att pelletsen får lång väg till fast vägg. Det sliter både på pellets och vägg när de skall stoppas från hög hastighet. Det finns speciella spridare för att sakta ner pelletsen om du har under 2 m till vägg.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det är inte lönt att tro att pelletsen rasar om man har "glatt" matriel..

Ras vinkeln ÄR 45grader... Antingen gör du ditt förråd så det har 45graders vinklar...

Eller så skiter du helt i det o gör det fyrkantigt.. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Eller så skiter du helt i det o gör det fyrkantigt.. :)
Håller med, varför krångla till konstuktionen. Strunta helt i lutande väggar/botten, låt pelletsen sköta det själv. Det som inte kommer ut "av sig själv" använder man som "reservtank", måste dock skottas men det behöver man ju bara göra den gången som man utnyttjar sin "reservtank". I övrigt fungerar det som om man hade gjort lutande ytor.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Prima virke

Men Jag KAN inte göra det fyrkantigt .. :(
Det måste vara rektangulärt för platsens skull.
Självklart vill jag inte krångla till det. (så lätt som möjligt)
Vill ju bara att det skall funka. Å kör jag med orginal skruv utan rasvinkel
borde det bli välldans mycke på sidorna.Eller hur.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Fd:Fliseldare skrev:Men Jag KAN inte göra det fyrkantigt .. :(
Det måste vara rektangulärt för platsens skull.
Egentligen är en fyrkant ett samlingsbegrepp som omfattar både den kvadratiska form (som skulle vara idealisk för dig) och rektangulära former (som skulle vara bra för dig om du någon gång vill lägga in ett skruvtömning i botten).

Om det är svårt för dig att bygga större och du vill utnytta hela utrymmet kan du bygga ett löst golv och en bit vägg fastsatta med gångjärn. Dessa kan sedan hissas upp för att ta hand om pelletsen. Vid ebb i förrådet hissar du med vajer och en enkel vinsch. (Rekommenderar att sätta dig vajer mm inte du fyller :roll: )

Om du har tillgång till pressening eller dyl kan du fästa den med en list vid skruven och linda upp andra sidan via vinschen. Det blir som så ofta en kompromiss mellan bekvämlighet och funktion. Du hittar nog snart den lösning som passar dig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Micke hadde ju bild på ett föråd med vev på sidan ..ett sådant skulle jag bygga om jag skulle bygga idag
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Prima virke

:D HE HE Såklart att du har rätt ang.fyrkanten Stugsittaren,tänkte mig inte för.
Du gav mig fina nya ideer det tackar jag för.

Jag bor ju i skåne så jag har tillgång till det mesta. 8)
har jag kunnat bygga en flis brännare,så ska jag nog reda ut detta med. :shock: Hoppas jag

Tack
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Jag har några frågor om dämpning. Jag har ca 3,5 meter till motstående vägg. Från inblåsningshålet åker pelletsen på en hängränna längst in i förrådet (3,5m). På så sätt ska förrådet först fyllas längst in. Avståndet till golvet från hängrännan är ca 1.80m. Hur ska jag dämpa så att pelletsen in krossas i väggen samt måste jag vaddera golvet på något sätt?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ser bra ut. Måste väl vara väldigt bra passning mellan de rörliga och fasta delarna för vad händer om man får in pellets mellan den rörliga och fasta delen? Kan det kärva/låsa sig då???

Sedan måste man kanske rengöra utrymmet under de "rörliga läpparna" så att det inte kommer in/ner pellets och spån i det utrymmet. För blir det mycket där som bildar "högar" så kan de "rörliga läpparna" knäckas vid pellets påfyllning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fredde skrev:Jag har några frågor om dämpning. Jag har ca 3,5 meter till motstående vägg. Från inblåsningshålet åker pelletsen på en hängränna längst in i förrådet (3,5m). På så sätt ska förrådet först fyllas längst in. Avståndet till golvet från hängrännan är ca 1.80m. Hur ska jag dämpa så att pelletsen in krossas i väggen samt måste jag vaddera golvet på något sätt?
Jag har samma lösning i mitt förråd, förutom att min ränna är nästan 5 m lång.

Jag har en bilgummimatta monterad 5 cm från väggen och som är skuren så att rännan "går rakt igenom den" och det verkar fungera. Man får bara se till att "gummiläppen" som ligger i rännan sitter fast i rännan.

På förrådsgolvet har jag ingen dämpning och då sitter ändå min ränna högre än din, ca 2,8-2,9 m över förrådsgolvet.
Moderator
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Roli...

Jag har sett på någon leverantörs sida att man behöver rännan om förrådet är över 3meter långt... ( vad tror du om ditt)?

Behövs gummimattan vid denna längd?

Jag har byggt klart mitt förråd men inte satt dit ränna o gummiläpp än.

Räknar med första leveransen om ett par veckor.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Mitt förråd är 4.5meter långt,1m brett innermått mätt.
mitt inblåsningsrör slutar 40cm innanför vägg.
Har ingen ränna el dyl.
Däremot sitter en skumgummimadrass längst in på väggen,fungerar ypperligt.Ingen sönderslagen pellets,samt att hela förrådet blir fyllt enda upp till tak.så ränna tror jag är overkill.

Däremot så får jag handskotta min pellet till brännaren :oops:
Då jag har en janfire minor med förråd,så är det hink som gäller :cry:
Har plant golv,men skall klämma dit en skruv så jag åtminstone slipper handfylla brännarförrådet.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Roli...

Jag har sett på någon leverantörs sida att man behöver rännan om förrådet är över 3meter långt... ( vad tror du om ditt)?

Behövs gummimattan vid denna längd?

Jag har byggt klart mitt förråd men inte satt dit ränna o gummiläpp än.

Räknar med första leveransen om ett par veckor.
Mitt förråd är 4,37 m långt och ca 1 m brett invändigt, glöm nästan 5 m som jag skrev tidigare då jag var på jobbet och inte hade tillgång till exakta måttuppgifter.

Att jag monterade ränna berodde på tidigare erfarenheter från hur pelletsen fyllde förrådet. Jag fick ofta en "puckel" ungefär 2/3 in på förrådslängden som hindrade pelletsen från att fylla förrådet ända in. Men efter montage av ränna så fylls förrådet till en nivå på ca 1-2 dm över rännans övre kant. Min ränna lutar dessutom lite svagt uppåt från inblåsningsröret ända in mot motsatta kortsidan. Detta för att fylla förrådet så mycket som möjligt, då takhöjden är 2 dm högre där än vid inblåsröret som dessutom sitter några dm ner från taket där.

Om man går in i sitt förråd efter det att nivån har sjunkit undan så att man kommer in via sin lucka, så går det oftast att se hur väl pelletsen har fyllt förrådet vid den senaste fyllningen. Man ser då tydligt på väggen var pelletsdammet börjar dvs där fanns det ingen pellets efter fyllningen. Utifrån detta så ser man hur väl förrådet fylls och om man får någon "pukel" eller likvärdigt, eller om det fylls ända upp till taket.

Man behöver inte montera rännan med engång, går att komplettera med senare. Så gjorde jag efter några år.

Jag skulle vilja påstå att man nog behöver gummiläpp eller någon annan typ av "slagskydd" för pelletsen, trots min förrådslängd så slår en hel del pellets hårt i kort sidan 4,37 m in i förrådet. Blev bättre med ränna men en del pellets slår ändå i kortväggen. Det sprid väl lite vid inblåsröret eftersom rännan som är en "vanligt" hängränna som ligger mot inblåsrörets ytterdiameter inte "fångar" alla pelletsar som blåses in.
Moderator
Skriv svar