Nästan 1,5 ton pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Joachim A
Energiprofet!

Nästan 1,5 ton pellets

Inlägg av Joachim A »

Hej hade inget att göra idag så jag sotade ur min panna idag, 1 413kg sedan förra uraskningen har den gått. så jag stängde av pannan och satte på kaffebrygaren :D

jag började med att dra ut asklådan sedan får man dra ut brännaren men man får se upp för askan lägger sig lite lurigt det är dörför jag drar ut lådan lite först.
Då ser brännaren ut så här och koppen usch va smutsi, då kan man kika in i pannan då ser det ut så här.
det blev rätt mycket sinter denna gång.
lyfter man på locket ovanpå ser det ut så här under ligger "snekanalen" då är det bara att hugga tag i viskan o börja.
Det blev så här fint.
Brännarkoppen ser ut så här när när rengjord.
sedan blev det till att bära tänk om det vägde lika mycket när man bar in det :D
Så hur skitig blir man när man sotar ur en Biomatic om man inte använder handskar :?:
jo pricis så här skitig blir man :roll:
Efter ca 20 min är det bara att hämta kaffet och beundra

Så det är vad jag har gjort idag vad har ni gjort :wink:
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kul med bilder på hur den ser ut efter att ha varit i drift ett tag o så ett stort tack för titten Joachim A.. :D

Jag tycker se såg riktigt fint ut o asklådan va ju bara halv.. 8)
Men du hade fuskat med att ta bort sintringen längst fram i brännarkoppen... :wink:

Är det bara bilderna som ljuger el är tuberna reflade/randiga??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

André skrev:Men du hade fuskat med att ta bort sintringen längst fram i brännarkoppen... :wink:
Nej jag har bara förlagt poler trissan :wink:
André skrev:Är det bara bilderna som ljuger el är tuberna reflade/randiga??
Jo dom vart vist randiga denna gången vet inte varför, är väl viskan som blivigt sliten :lol:
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:
Jo dom vart vist randiga denna gången vet inte varför, är väl viskan som blivigt sliten :lol:
Ok de va en snabbsotning = fusk.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Väldigt intressant... då vet man vad man har framför sig :)
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Applåder till Joachim A! Jätteroligt att läsa och framförallt se! :D
Fast vissa interiörbilder begriper man inte, när man inte har pannan framför sig.
Brännaren ser ut som om den skulle sticka in en halv meter i pannan, men så lång är den väl inte?
Och händerna sedan, de är ju praktiskt taget rena! Själv är jag svart upp till armbågarna när jag har sotat. Brukar få duscha efteråt.
Inte så dumt med moderna grejor!
Funderar faktiskt på en Biomatic, när pannan lägger av. Eller vad säger du, André?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev: Funderar faktiskt på en Biomatic, när pannan lägger av. Eller vad säger du, André?
Jaaa en sån vill ja oxå ha.. :)

Sen är det bara att instämma med hur man ser ut då man sotat ur pannan.. :( :wink:
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag vill också ha en sådan.
Men som sagt tror det blir en annan då min närmsta Thermia installatör är gött dåligt intresserad av sina pelletskunder.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Wille
Prima virke

Inlägg av Wille »

Vad trevligt med bilder! Några frågor: hur får du bort sintringen i brännarkoppen? Hur gör du rent inne i pannnan; tycker själv att den medföljande snea viskan är otymplig.

Själv tar man ner en kopp kaffe när man sotar pannan så att det blir lite mysigt; jag och min panna... :wink:
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Wille skrev:Vad trevligt med bilder! Några frågor: hur får du bort sintringen i brännarkoppen? Hur gör du rent inne i pannnan; tycker själv att den medföljande snea viskan är otymplig.

Själv tar man ner en kopp kaffe när man sotar pannan så att det blir lite mysigt; jag och min panna... :wink:
Tycker du att "veven" är jobbig? så kan jag hålla med, om du vill kan du ju använda en stålborste.

sintringen lossnar om man tar en liten rak skruvmejsel och för in mellan sintring och kopp och bara vrider till lite sen får man skrapa lite.
Thermia Biomatic 20+
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Allan skrev:Brännaren ser ut som om den skulle sticka in en halv meter i pannan, men så lång är den väl inte?
Nej den sticker bara in 34cm
Allan skrev:Fast vissa interiörbilder begriper man inte, när man inte har pannan framför sig
Vilka bilder då?
Thermia Biomatic 20+
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Hur gör du rent inne i pannnan; tycker själv att den medföljande snea viskan är otymplig.
Jag håller med. Det är svårt att komma åt effektivt när man vispar runt i blindo med en borste som har en 90-gradersböj på skaftet.
Dessutom: den berömda snedkanalen. Jag kommer åt den övre delen uppifrån med borsten, men den nedre halvan av snedkanalen är väldigt
svår att nå. Man kan nå den med viskan, men den är för liten för att få någon större effekt. Någon som har ett bra tips för det?
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

per pellet skrev:Dessutom: den berömda snedkanalen. Jag kommer åt den övre delen uppifrån med borsten, men den nedre halvan av snedkanalen är väldigt
sotviskan från Clas Ohlson kan man kanske klippa till och använda.
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Joachim A skrev: sintringen lossnar om man tar en liten rak skruvmejsel och för in mellan sintring och kopp och bara vrider till lite sen får man skrapa lite.
Jag blir avundsjuk... Min sintring får man knacka bort med hjälp av "gammal skruvmejsel" och hammare. Den sitter alldeles för hårt för att kunna göra som du gör :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Patrik skrev:Jag vill också ha en sådan.
Men som sagt tror det blir en annan då min närmsta Thermia installatör är gött dåligt intresserad av sina pelletskunder.
Thermia är inte så intresserade av sina kunder heller...
Tro mig - jag har erfarit det!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Skriv svar