Hur "nödkyla" solvärmesystemet?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!

Hur "nödkyla" solvärmesystemet?

Inlägg av apersson850 »

Vilken/vilka metoder använder ni, som har solpaneler, för att hantera problemet med att det kan bli för mycket värme på sommaren? För att undvika att konvertera anläggningen till en ångmaskin, alltså?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Partiell förångning

Inlägg av Sfinx »

Har lämpliga solfångare, läs vakuumrör, kan du använda en metod som innebär att du tillåter kokning men vid strax över 100 grader.
Detta dokument på sid 20 och framåt beskriver väl tillvägagångsättet:
http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf

OBS trycksätt INTE utan kör med max 0.5 bar övertryck. Det blir då en koktemp på under 110 grader.

Gör man på detta sätt kan du sätta upp hur mycket solfångare du vill, utan att riskera kokning. Och strömavbrott på sommaren utgör ingen fara för kokning längre. Lycka till!
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, det är ju en tanke, under förutsättning att expansionskärlet tar emot tillräckligt med vatten. Problemet med detta kan väl möjligen vara att det påstås att även under normal drift, innan tankarna är fulladdade, kan temperaturen gå upp över kokpunkten. Då skulle det ju innebära att jag inte kan köra, för att ladda tankarna, just när det annars går som bäst.

Eller har jag missförstått?
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Ånglås

Inlägg av Sfinx »

Det är inga stora vätskevolymer i vakuumrörsolfångare.

Får man problem med kokning innan acktanken är laddad kör man med för lågt flöde och för stor tempdiff över solfångaren.
OBS jag refererar till solfångare med heatpipe.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, det är vakuumsolfångare med heatpipe jag har satt upp på taket. Det ska bli intressant att se hur det fungerar när solen börjar skina. Jag var på taket igår och bytte ut temperaturgivaren (den första fungerade inte som den skulle). Det ligger 15 cm snö på rören, så just nu är det inga större problem med någon överhettning.
Med mina rörlängder har jag ju totalt inte mer än 10 liter, och det är ju bara det i solfångarna som fräser iväg. Där ryms bara 3 liter, minus vad "tvärrören" i värmeväxlaren rymmer.

Det är kanske med tanke på detta som de har utökat expansionskärlet i drivpaketet, från en liten som fick plats under kåpan till en rejäl burk på 24 liter? Enligt leverantören ska man dock ha 3 bar när det är kallt, fast jag vet faktiskt inte riktigt hur de har tänkt sig att hantera överhettningen. Om de nu har tänkt. Nästa steg i näringskedjan (importören) rekommenderar att man tappar ut hetvatten till golvbrunnen. Låter ju inte speciellt kul. Bättre då att värma upp källaren på sommaren.

Mmm, jag ser nu att du säljer solfångare.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Snö på rören

Inlägg av Sfinx »

Det är just snöproblematiken som gör att jag vill ha vakuumrörsolfångarna så brant installerade det går, och utan plåt på baksidan. Det är inte lika lätt att smälta bort snö på rören med att köra cirkpumpen som på plana solfångare eftersom de är så bra isolerade.
Eftersom vakuumrören ger bra effekt året runt bara solen skiner vill man utnyttja även soliga vinterdagar. Över en 60 graders lutning sitter inte mycket snö kvar. Och på sommaren fungerar den vinkel också.
STestar med ren vertikal montering på södervägg. Ser mycket lovande ut. Bokstavligen.

Hetvatten i golvbrunnen?
Det förutsätter att cirkpumpen går dvs strömen fungerar. Jag vet inte var du bor men här är det så att går strömmen är det vid sommarens åskväder. Och då kommer solen oftast före strömmen. :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Snö på rören

Inlägg av André »

Sfinx skrev: Eftersom vakuumrören ger bra effekt året runt bara solen skiner vill man utnyttja även soliga vinterdagar. Över en 60 graders lutning sitter inte mycket snö kvar. Och på sommaren fungerar den vinkel också.
STestar med ren vertikal montering på södervägg. Ser mycket lovande ut. Bokstavligen.
Skulle de inte gå sätta panelerna i/på en ram som går att justera lutningen??

Killen som har smidesverkstaden hemma sa att de är ju fixat på en piss kvart att fixa o om man vill ha de med motorstyrning så behöver man inte ens upp på taket för att ändra vinkeln.. Eller koppla så att den styrs via tempen i acktanken..
Han håller förövrigt på med att bygga en 10 tons ubåt o har byggt ostvändarrobboten till norrmejerier så han borde veta vad han pratar om..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag bor i södra Småland. Här går strömmen oftast om det blåser eller snöar mycket, men då skiner inte solen så mycket.

Klart att man kan göra motoriserade stativ. Men det måste till någon form av slang eller svivelkoppling till vattnet då. Jag har valt att lägga mina solfångare längs taket, väl medveten om att det inte är optimalt, men det ser mindre industriaktigt ut.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Skulle de inte gå sätta panelerna i/på en ram som går att justera lutningen??
Fast det behövs ofta inte. Jag har med ett beräkningsprogram (latitud, energiåtgång, typ av solfångare - d v s vakumrör, antal soltimmar osv inräknat - dock ej ev snölast) testat olika vinklar. Började med 34 grader, d v s taklutningen. Det gav 100 % av behovet sommarmånaderna och kanske några få procent under de mörkaste vintermånaderna. 70 graders lutning gav fortfarande 100% av behovet under sommarmånaderna men tre ggr så mycket under vintern i jämförelse med 34 graders lutning.

Resultatet beror naturligtivs på att solfångarna är överdimensionerade för sommarbehovet av varmvatten. Optimal, liten lutning, av solfångarna för sommaren kanske ger 170% av det reella behovet medan 70 graders lutning ger 98-100% av det reella behovet under sommaren men markant ökar effekten mot den lågtstående vintersolen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:
Fast det behövs ofta inte. Jag har med ett beräkningsprogram (latitud, energiåtgång, typ av solfångare - d v s vakumrör, antal soltimmar osv inräknat - dock ej ev snölast) testat olika vinklar. Började med 34 grader, d v s taklutningen. Det gav 100 % av behovet sommarmånaderna och kanske några få procent under de mörkaste vintermånaderna. 70 graders lutning gav fortfarande 100% av behovet under sommarmånaderna men tre ggr så mycket under vintern i jämförelse med 34 graders lutning.
Då skulle dom sitta på vägg för annars ser de ju ut som man har ett staket på taket med 70° lutning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, eller så skulle det vara som på det förra huset vi hade. Där var det vinklar på flera håll på huset, med tak som lutade både hit och dit. Mot söder fanns det en lodrät avsats, som var drygt 1,5 meter hög. Där hade man kunnat gömma en drös med solfångare, stående lite lätt lutade mot avsatsen. Rakt ner till pannrummet gick det dessutom därifrån.

På den här fyrkantiga "funkis-light" klossen hade det sett himla tokigt ut.
Om man ställer dem upp så på ett lutande tak, behöver man göra något åt möjligheten för snö att trycka in underifrån, på solfångarens reflektoplåtar, då?
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

vertikala solfångare

Inlägg av Sfinx »

Varför måste solfångarna vara monterade på huset?
Sätt de som spaljeer i trädgården, men en liten spotlight som speglar sig i glaset, när det är mörkt . effektfullt :lol:
Kan de bli mer funktionellt i ett funkis hus?
Ta bara bort reflektorplåten och du får en hypermodern spalje.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Därför att annars hade skogen skuggat dem alldeles för mycket. Jag kunde (nästan) lika gärna grävt ner dem som satt dem i trädgården.
Det var inte alla träd som blåste omkull för ett år sedan, även om det var många häromkring.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Då skulle dom sitta på vägg för annars ser de ju ut som man har ett staket på taket med 70° lutning..
Nja hellre ett staket på taket än ett på väggen... Å andra sidan tillhör jag de konstiga typer som tycker vakumsolfångare är snygga (vilket väl beror på att jag gillar tekniken). Å tredje sidan bor vi ensligt så inga grannar kan gnälla.

Staket på taket blir det! :twisted: :wink:
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, förutsättningarna är ju så olika. Jag bor i ett samhälle, låt vara litet, men jag känner att jag får ta lite hänsyn i alla fall. Dessutom måste man ha bygglov för att sätta upp solfångare här, så det begränsar förmodligen utförandet lite grand.

Hmm, det går inte att lägga in en bild här, eller? Måste jag lägga den på min websida först?
Skriv svar