Fler bulk frågor

Giggegubb
Prima virke

Inlägg av Giggegubb »

I mitt förråd har jag skippat gummimattan. Jag får en rejäl dammhög i hörnet på motsatta sidan från påfyllningshålet (kör med hängränna).

Jag kör "på ångorna" av förrådet nu och då har dammhögen åkt ner till matningsskruven och vidare till goa stugvärmen. Viktigt är att kolla att det dammet inte beckar igen intagsöppningarna. Enligt expertkonsultation (en användare på detta forum :) ) så ska inte dammet kunna stöka till det inne i själva matarskruven, det är vid intagsöppningarna man måste hålla rent.

Det hela förutsätter förstås att jag tömmer hela förrådet helt innan påfyllning, vilket iofs är opraktiskt.
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Tror jag testar en fyllning utan och ser hur det blir.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Jag skulle vilja påstå att man nog behöver gummiläpp eller någon annan typ av "slagskydd" för pelletsen, trots min förrådslängd så slår en hel del pellets hårt i kort sidan 4,37 m in i förrådet. Blev bättre med ränna men en del pellets slår ändå i kortväggen. Det sprid väl lite vid inblåsröret eftersom rännan som är en "vanligt" hängränna som ligger mot inblåsrörets ytterdiameter inte "fångar" alla pelletsar som blåses in.
Jag kör oxå med ränna (3,5 m) med gummimatta som dämpning men ja tycker mattan inte blev riktigt bra (för hård) så nu ska jag kapa rännan 80-100 cm innan väggen.. Som dämpmatta så ska ja ta lillebrors åkdyna (skrana) 5 cm tjock som jag hittade hemma hos farsan idag så de borde bli bättre dämpning med den.. :roll:
Dynan tänkte jag fästa 20-30 cm innan väggen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Tobben skrev:Det är inte lönt att tro att pelletsen rasar om man har "glatt" matriel..
Ras vinkeln ÄR 45grader... Antingen gör du ditt förråd så det har 45graders vinklar...
Eller så skiter du helt i det o gör det fyrkantigt.. :)
Eller så gör du som någon och bygger med höjd/breddförhållandet 1:3.
Se inlägg i tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=4
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar