Går det att köra pellets brännare med diom 20hundra?

Skriv svar
mkson
Frö

Går det att köra pellets brännare med diom 20hundra?

Inlägg av mkson »

Hej på er allihop! Jag har börjat gå lite i pellets tankar och jag har inte mycket koll på något om sådant, så jag undrar lite lätt om det är nåpgon som vet om det går bra att installera en pelletsbrännare på min panna, den heter Diom d 20hundra, modell 0815, tillverkningsår 1995.

Det är en olje/el panna.

Jag har hört snack om att just huset vi har, älvsbyhus byggår 1969, måste vidga skorstenen eller nått sånt om man ska ha pelletsbrännare?!

Är det någon som har tips på en bra brännare som skulle passa till just min panna?

tack så mycket! :)
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Det är en hel del som kör pelletsbrännare i en sån panna. Du bör välja en framåtbrinnande brännare. Du får räkna med att köra brännaren på låg effekt då pannan är väldigt trång och annars får svårt att ta åt sig den producerade värmen. Körning med låg effekt ger långa gångtider, det är dock ingen nackdel att ha långa gångtider för man får en del förluster när brännaren står still pga drag genom pannan. Pannan är trång och lite svåraskad, har lite utrymme för aska men kan man stå ut med detta går den alldeles utmärkt att elda pellets med. Se gärna min hemsida som nås med www-knappen längst ner på sidan. Min panna är en lite äldre modell än din men väldigt lik. Utbudet av brännare som passar i de små luckorna är något begränsat men det finns ett antal. Jag är övertygad att du snart får svar med tips om brännare från andra på detta forum.
Gjorde även en sökning på Diom på detta forum och fick många träffar. Använd sökfuktionen högst upp på sidan.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
mkson
Frö

Inlägg av mkson »

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara Anders :D
Skriv svar