Sprängt bulkförråd! Varning för Lantmännen!

Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Härligt det var skönt att det ordnade upp sig :D :D :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
snillet
Pannrumstomte!

Precis

Inlägg av snillet »

André skrev:I morgon natt ska jag ut å åka bulkbil med en kompis som kör åt lantmännen.. Han sa att om man inte ä snabb o stänga av då bulken är tom blir de ett satans tryck på fickan.. Riktigt åt h-vete kan de gå om det är sista kunden då man har stort luft lager i alla bulkar o då är de inte svårt att spränga ett förråd sa han..
Så jag får väl se hur det går om man får se det live i morgon natt.. :wink:
Precis detta som en kille som kör för dom här nere berättade för mig också (se tidigare inlägg i tråden...) :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Precis

Inlägg av André »

snillet skrev:
André skrev:I morgon natt ska jag ut å åka bulkbil med en kompis som kör åt lantmännen.. Han sa att om man inte ä snabb o stänga av då bulken är tom blir de ett satans tryck på fickan.. Riktigt åt h-vete kan de gå om det är sista kunden då man har stort luft lager i alla bulkar o då är de inte svårt att spränga ett förråd sa han..
Så jag får väl se hur det går om man får se det live i morgon natt.. :wink:
Precis detta som en kille som kör för dom här nere berättade för mig också (se tidigare inlägg i tråden...) :wink:

:oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag fick min första bulklevererans idag, och nämnde detta för transportören..

Han sa att man måste va med när det börjar ta slut... men som jag förstod det på honom så kör dom inte runt med tryck i kärlen (olagligt att transportera så). (Beror kanske på biltyp?)

Man bygger allså upp trycket när man kommer till kunden och tömmer ut luft trycket innan man kör igen.

Det hände inget särskilt när pelletsen tog slut i hans behållare. (Han tömde ur 2st), Men han verkade ta det ganska lugnt.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tobben skrev:Jag fick min första bulklevererans idag, och nämnde detta för transportören..

Han sa att man måste va med när det börjar ta slut... men som jag förstod det på honom så kör dom inte runt med tryck i kärlen (olagligt att transportera så). (Beror kanske på biltyp?)

Man bygger allså upp trycket när man kommer till kunden och tömmer ut luft trycket innan man kör igen.

Det hände inget särskilt när pelletsen tog slut i hans behållare. (Han tömde ur 2st), Men han verkade ta det ganska lugnt.
Dom ska nog släppa trycket efter varje lev/kund.. Men de görs inte då dom måste bygga upp trycket igen hos nästa kund o de kostar tid så därför brukar dom bara släppa ut trycket efter sista kund..

När du är med vid lev. så görs nog allt som de ska.. :wink:

Kul att du fixat bulk o att allt gick bra.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mekanikern
Frö

Re: Sprängt bulkförråd! Varning för Lantmännen!

Inlägg av Mekanikern »

Hände mig i fredags, Lantmännen sprägde mitt förråd. Pluss kaklet i tvättstugan sprack, sotlucka for iväg. Har haft samma förråd i 18 år.Inga problem.Men nu när de fyllde så vid 2500kg så small det bara.Reglar 120x45 knäcktes som tändstickor, skruven flytta sig 200 mm. Betongen i botten på förråd sprack. Har haft scanbio här idag så vi får se hur det går.
Skriv svar