Mäta temp i skorstenstopp
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Mäta temp i skorstenstopp
Tjena
Är sugen på att kontinuerligt mäta temperaturen i skorstenstoppen och vill av praktiska skäl kunna läsa av den i pannrummet.
Någon som har en sådan lösning?
Hur gör ni andra när ni mäter? Skickar ner en vanlig rökgastermometer hängande i ståltråd? Vad använder ni för termometer?
Tack på förhand för svar. // Micke
Är sugen på att kontinuerligt mäta temperaturen i skorstenstoppen och vill av praktiska skäl kunna läsa av den i pannrummet.
Hur gör ni andra när ni mäter? Skickar ner en vanlig rökgastermometer hängande i ståltråd? Vad använder ni för termometer?
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
-
- Lärjunge!
Jag tänkte göra samma sak.
Jag kommer sätta en Temp-givare SMT-160 i toppen på skorstenen 1 meter ner. (Finns att köpa på ELFA)
Jag har dessa givare kopplat till ett kretskort som omvandlar signalen från 1 (upp till 8 givare ) till en RS-232 (COM port, klartext). Vill man så kan man göra som jag. koppla det till en databas och en webserver, så man ser hur det står till även när man är borta. Men det går lika bra att köra detta på en palm pilot eller en iPaq som har ett RS-232 interface.
Just nu mäter jag Utetemp, Innetemp, källartemp, samt at jag har en givare på rökröret för att kunna se drifttiderna på pannan. Har bara fyra givare, för jag har inte införskaffat det den nya kretskortet med 8 möjliga givare än.
(Tänker även mäta Tempertur på pannvattnet, samt fram och retur
ledningsvärme.)
Har man nu ändå en dator eller liknande stående i pannrummet kan man ju också köpa ett relä och sätta till pelletsskruven. (Och sedan koppla in den på parallellporten). Så kan man läsa av förbrukningen i datorn.
(Får se när jag hinner göra detta...)
Jag kommer sätta en Temp-givare SMT-160 i toppen på skorstenen 1 meter ner. (Finns att köpa på ELFA)
Jag har dessa givare kopplat till ett kretskort som omvandlar signalen från 1 (upp till 8 givare ) till en RS-232 (COM port, klartext). Vill man så kan man göra som jag. koppla det till en databas och en webserver, så man ser hur det står till även när man är borta. Men det går lika bra att köra detta på en palm pilot eller en iPaq som har ett RS-232 interface.
Just nu mäter jag Utetemp, Innetemp, källartemp, samt at jag har en givare på rökröret för att kunna se drifttiderna på pannan. Har bara fyra givare, för jag har inte införskaffat det den nya kretskortet med 8 möjliga givare än.
(Tänker även mäta Tempertur på pannvattnet, samt fram och retur
ledningsvärme.)
Har man nu ändå en dator eller liknande stående i pannrummet kan man ju också köpa ett relä och sätta till pelletsskruven. (Och sedan koppla in den på parallellporten). Så kan man läsa av förbrukningen i datorn.
(Får se när jag hinner göra detta...)
Re: Mäta temp i skorstenstopp
Oja finns många tippa. Gärna läser här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=stegenEtanolist skrev:Tjena
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Lärjunge!
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Tack
Då får det bli en 249:- investering på Jula.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-943038
Kör så det ångar // Micke
Då får det bli en 249:- investering på Jula.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-943038
Kör så det ångar // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Var uppe på garagetaket och skulle mäta rökgastempen med min gamla digitala termometer häromdagen. (Ni vet en sådan där med två tåtar av olika metaller?, som är hopsvetsade i känseländen.)
Två decimeter ner i skorstenen hade jag 125 grader. En meter ner kom jag inte upp i mer än 50 grader! Kom senare på att man nog inte får röra vid själva röret i skorstenen med känselkroppen. Den här temometern reagerar väldigt snabbt. Man måste fövissa sig om att man ligger mitt i rökkanalen. Känselkroppen måste alltså ha några "ben" eller något, för att inte röra vid väggarna.
Två decimeter ner i skorstenen hade jag 125 grader. En meter ner kom jag inte upp i mer än 50 grader! Kom senare på att man nog inte får röra vid själva röret i skorstenen med känselkroppen. Den här temometern reagerar väldigt snabbt. Man måste fövissa sig om att man ligger mitt i rökkanalen. Känselkroppen måste alltså ha några "ben" eller något, för att inte röra vid väggarna.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
REA på clasisjön.
Vill du mäta rökgas vid skorstentoppen kan denna trådlösa (32-3434) vara ett prisvärd alternativ 49:-
Vill du mäta rökgas vid skorstentoppen kan denna trådlösa (32-3434) vara ett prisvärd alternativ 49:-
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Fast det är väl en vanlig inne/ute termometer?Stugsittaren skrev:REA på clasisjön.
Den fixar väl knappast de temperaturer som gäller i skorstenen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!