Vilken rökgasfläkt har ni?

Skriv svar
Swefred
Entusiast!

Vilken rökgasfläkt har ni?

Inlägg av Swefred »

Jag funderar på att skaffa en rökgasfläkt för att få stabilare drag. Det finns en del att välja på så lite tips är inte fel.
Vad använder ni? För och nackdelar?
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Var uppmärksam på att det inte nödvändigtvis behöver bli stabilare drag bara för att du har en rökgasfläkt. Blåser det ute så får jag stänga av rökgasfläkten eftersom draget blir alldeles på tok för högt. Nu använder jag normalt sett inte fläkten utom under upptändningen när jag eldar med ved. Anledningen till att jag skaffade den var att det enligt uppgift var för dåligt drag i skorstenen, vilket inte är sant efter att det har börjat brinna... så jag fick istället sätta dit en motdragslucka som begränsade rökgashastigheten genom pannan (skorstenen) för att den inte skulle bli för hög i förhållande till rekommenderat värde för min panna.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Swefred
Entusiast!

Inlägg av Swefred »

En draglucka har jag, tanken är att köra pellets även på sommaren och då kan det vara bra att ha en fläkt för att slippa rökpuffar inne. Då får fläkten arbeta med dragluckan för att förhindra för högt drag. Dragluckan ska även plana ut topparna som blir vid blåsigt väder. Men nu under kallare årstiderna så behövs inte någon fläkt.
Men rätta mig gärna om jag tänker fel :lol:
snillet
Pannrumstomte!

drag...

Inlägg av snillet »

Det är ju inte mycket rökgaser som skall dras med av en rökgasfläkt till en brännare på 15-20kW 8).

Jag har en ZRS140 (http://www.tekniskindustri.se/) som jag har fått halvera höjden på fläktbladen på i en svarv (svarvade egentligen inte dock...slipade ner dom i slvarven). Kör den också via varvtalsregulator men nu när bladen är nedslipade fungerar det perfekt vid nästan fullt varvtal.

Och ja...blåst känsligheten försvinner ju inte, men det skall ju dragregulatorn ta hand om.

Har cirka 4meter 125mm stålrörskorsten.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swefred
Entusiast!

Inlägg av Swefred »

Ok tack för den infon. Min skorsten är ca 18x26cm och 6.5m hög.
Då kanske det räcker med en hårtork däruppe :lol:
Jag ska fundera på en ZRS 170, den verkar vara den minsta modellen dom har.
Skriv svar